sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:413

עוד על 'מנהיג' ו'מאכסימאליסם' במסיבת עיתונאים , שערך ז'בוטינסקי בקראקוב , ( 1935 . 1 . 12 ) סיכם ביחסים עם הסתדרות הציונית , ש'שני הצדדים' הודאגו ממילחמת האחים וראו חובה פאטריוטית להגיע לכלל 'הסכם ' , וביחס לקרנות - שוב הותרה התרומה לקק"ל ולקרן היסוד , אבל אין חובה בה . במסיבה זו חזר ותיאר את יחסו לעניין הציפייה ל'מנ היג : ' 'יש אצל היהודים מינהג טיפשי לחקות עמים זרים . הימים עכשיו קשים ומעציבים , והנוער שלנו מבקש לו נחמה . ילדים בודים להם את המעשייה בדוב הזהב שמספרים עליו נפלאות . צריך להרחיק את הנוער מהרגל זה . האמינו לי , שהיחיד שמעמידים אותו בתפקיד כזה / המנהיג / מרגיש עצמו שלא בטוב כלל ... אין אני פאשיסטן . אילו הייתי מוכרח לחיות בארץ שמוגבלת בה חירותו של היחיד , לא היתה נשארת לי ברירה אלא לתלות את עצמי . בתור עתונאי לא הייתי יכול להסכים לעולם לבטל את חירותה של העיתונות , והאמינו לי , אילו הייתי צריך ליצור את החוקה בשביל המדינה היהודית בארץ ישראל , היתה זו החוקה הליביראלית ביותר שבעולם . ' ... ובנושא זה בהיקפו הרחב כתב ז'בוטינסקי במאמרו ' על המאכסימאליסם : ' 'בוועידה / של הצה"ר / בקראקוב היו "מאכסימאליסטים '' אחדים , פחות מדי לפי טעמי . אינני מסכים לראות בהם "אופוזיציה . " הלך חח מאכסימאליסטי יש אצל כל יהודי בכלל , ומה שהם אומרים ומה שהם עושים זהו לפעמים קרובות ( אבל לא תמיד ) הד נאמן של רגשותיהם של כולנו ... המאכסימאליסם צריך להישאר אצלנו תמיד מצב רוח , ולעולם לא צריך ליהפך לאירגוף . דבריו חדמשמעיים ; 'המיפלגה אינה צריכה לשאת אף בצל של אחריות לדברים או לפעולות , שאינם מת אימים לדמותה הקונסטיטוציונית ... מאכסימאליסט עליו לבדו חלה האחריות ... אם ירדפו את חברנו על לא דבר , אם יעלילו עליו עלילת שווא , נגן עליו בכול כוחותינו . אולם אם באמת היכה על הלחי את מי קאטים לרשות נותני העבודה , ו'על כך יש להודות לפקודה : 60 לקראת ההתפתחויות האירגוניות והכלליות שאל ראש בית '' ר בלבו להתקדמותו של הדור הצעיר ולכשירותו לתפוס בהקדם את מקומו בהנהגה . במאמרו דן בעיקרו של דבר בנושא היחסים שבין בית"ר לבין הצה"ר : ' הרבה נחת היתה לי מביה"ר . זה מזמן נמשך אצלנו הוויכוח : אם צריך "לשעבד" את בית"ר לפיקוחו של החלק המבוגר של התנועה ו הכיצד , בית"ר הדי קודם כל בית חינוך , והיכן ראו דבר כזה שילדים יחנכו את עצמם ו לחנך יכולים רק פדגוגים מבוגרים ... אני תמיד התנגדתי למגמות כאלו . עם כל רגש הכבוד שיש לי אלינו , המבוגרים , חושבני , שלא כל מי שהוא מבוגר הוא כבר פדגוג , אפילו בשביל ילדיו שלו ... יכול אדם להיות יושב ראש ועד עירוני ממדריגה ראשונה ועם זה מחנך בלתי מוצלח בהחלט , וזאת בייחוד כשמדובר בחינוך ברוח של לגיוניות , יהדר , " "גיוס , " ושאר מיני דברים כאלה , שיש להם שייכות מועטת מאוד אל ניסיונו העצמי של דורנו המבוגר . מוטב שהצעירים יחנכו את עצמם : הם בוודאות יעשו שגיאות לאין מיספר , ואולם ילדים גמישים הם . ילדים יכולים ללמוד משגיאותיהם ( אנו המבוגרים הרי איננו אוהבים ללמוד . ( והנה ראיתי את התוצאות בכינוס בית"ר . ' ראשית : אחדים מהם — בעוד שנה או שנתיים יתבגרו עד כדי כך שיוכלו לקבל על עצמם תפקידים חשובים בהצה"ר גופו . את תפקידה הראשון כבר מילאה בית"ר : היא מכינה את האזרח היהודי הלאומי ושורה של מנהיגים בשביל התנועה הלאומית היהודית . שנית : עצמאותה של בית"ר לא רק שלא "בילבלה" את מוחותיהם של הצעירים . לא רק שלא נוצר אצלם הרצון לפקד על חבריהם למיפלגה המבוגרים ולהערב בפוליטיקה הגבוהה , אלא להיפך : הצעקה העיקרית בכינוס היתה : צריך להרחיק את הפוליטיקה מבית"ר ; להרחיק את בית"ר מחיכוכים פוליטיים ; בית"ר היא בי"ס , בי '' ס לחיילים , חלוצים ובני מל כים כאחד , ורק בית ספר . כשהבית"רי גומר את חי נוכו צריך הוא לצאת מבית הספר ולהיכנס אל המציאות . ואז הוא שייך לכם , רבותי המבוגרים . עד אז — תנו לו ללמוד . שלישית : האינטרס הגדול ב יותר שלהם מרוכז עכשיו בענייני ה"ניוס . " כשקבענו בכינוס ראשון בדאנציג , בשנת , 1930 את העקרון , ששתי שנותיו הראשונות של כל עולה בית"רי שייכות לא לו אלא לבית"ר , והוא צריך ללכת לכול מקום ששולחים אותו - עדיין לא תיאר לעצמו אף אחד מאתנו איזה עושר עמוק של רעיונות נעוץ בתפיסה זו של החלוציות . ארבע שנים רצופות התבוננו אל חייהם של חבריהם "המגוייסים" בפלוגות העבודה , שוחחו על ניסיונותיהם ועינוייהם בכול קן - וכאן , בכינוס מצאתי אצלם התלהבות חדשה , השקפת עולם בנויה על הרעיון של קורבן וסיגוף . ' ...

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help