sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:404

בחירת ראש בית"ר לפי הצעת צבי רוזנבלאט ( ארץ ישראל ) נבחר ראש בית"ר זאב ז'בוטינסקי . בגין בישר את דבר הבחירה , וראש בית"ר אמר לצירי הכינוס : 'היה לכם מועמד אחד לראש בית"ר , ולי - מועמד אחד ושמו בית"ר . אוהב אני את הצה"ר , את "ברית החייל , " ו"ברית ישורון" הצעירה , אולם על כולם אני אוהב את בית"ר . הצה"ר - ענפי העץ , ובית " ר - השורש שממנו יתכלכלו כולם , כולם עד לניצחון המלא . זוהי אמונתי הגדולה ... בתנאים הקשים שבהם עבדנו עשינו כל מה שאפשר לעשות ויותר ממה שיכולנו לעשות . לא את כל הקצינים , שנבחרו בדאנציג , ניצלנו בפאריס , כיוון שהתנאים הכספיים לא הניחו . עשינו גם שטויות , למשל פקודה מס' , 60 אולם אני מתגאה בשטות זו ... אנו מחוייבים לנהל לא רק מילחמת מגן , אלא אף מילחמת תיגרה — כי בית"ר תצטרך לעמוד , כעבור עשר שנים , בראש האומה הישראלית . נולדנו גיוס רבים דיברו בנושא הקשה של הגיוס . י . ק א פ ל י נ ס ק י ( פולין ) כרך את החינוך לגדולות ולקורבנות בצורך לגיוס לייבוש החולה , ליצירת מושבים , קבוצות , ופלוגות של בית"ר במקומות היסטוריים , כגון יודפת , מסדה , ביתר , כפר מודיעין , וכר - מקומות לייד הגבולות . ישראל אפשטיין ( פולין ) הדגיש , שלא די בידיעות על הפלוגות , ולא די בחינוך לקראתן . 'הבי ת"רים מהגולה משוכנעים , שהפלוגות כבר מאורגנות וממלאות את תפקידן ההיסטורי , וכשרואים את המציאות — מתאכזבים . ' הם רואים ב'פלוגות' מעין המשך ל'הכשרה . ' לדעתו יש לשלוח לארץ ישראל את החברים לפי פקודה — את הטובים ביותר , ולא את הזקוקים ביותר . על הפלוגות ותפקידן — הגנה וכיבוש עבודה עברית והחדרת רעיון הבוררות - דיבר משה י ו א ל ס ו ן . הוא ציין , שאין העבודה בפלוגות מלהבת , ויש לבדוק כלום רק שאלה של חוסר מישמעת היא , שאין רוצים להצטרף אליהן . שימחת הבית"רי כשמקבל אפשרות של עלייה , היא שימחה מסיבה פרטית , ולא משום ההתגייסות לפלוגות . ישעיהו מ ח נ א י ( ארץ ישראל ) דיבר במצבן הכספי של הפלוגות : חבריהן צריכים להרגיש , שאין להם 'יותר מדי דא גות כספיות , ושתנועת בית"ר חייבת להמציא את התקציב לצבא שלה . ' מחנאי הסביר , שלא משום משק קולקטיבי יש גירעונות בפלוגות , שהרי הגירעון כולו הוא 400 לא"י , ואילו רכושן הוא 1200 לא"י , וזאת ללא תמיכה ממוסד כולשהו . אין הצורה המשקית של הפלוגות חשובה כל כך , כפי שחושבים החברים בגולה . יצחק ילין ( ארץ ישראל ) הקדים ואמר , ש'פלוגות העבודה הן רק ביטוי אחד של הגיוס . המצב הכלכלי בהן עגום , ואם רוצים לשכללן , צריך לפוטרן מהדאנות החומריות . את התפקידים הללו צריכה לקבל על עצמה קרן תל חי . ' לדעתו יש להניח לכול פלוגה להתארגן כבחירת רוב חבריה , ואילו ביחס לתוכ נית החולה - הביע התנגדות , שכן בית"רי 'צריך תמיד להימצא במצב של גיוס / במצב של מי שיכול לעבור ממקום למקום , ובחולה ייהפכו בעל כורחם למתיישבים קבועים . ילין הזכיר לכינוס , שאף לאחר 'הסכם השלום' פירסם השמאל בא '' י כרוזים , שתוכנם עומד בסתירה למוסכם . ראש ב י ת " ר שאל : מדוע לא הוגשה קובלנה . ראש בית"ר אף התערב בדבריו של פ קר ביחס לעלייה - על פי פקודה דווקא . בע לייה ראה פקר הגשמת מטרת החינוך הבית '' רי , ו'בי שיבה בגולה לא נבנה את המדינה . ' ראש בית"ר קרא : לא אמת ... יש שאינם יכולים לעלות משום שדרושים לתנועה בגולה , ויש שאינם נותנים להם להיכנס . גם היושבים בגולה יעשו הדרוש והמועיל למדינה , 'ואין הבדל בין העולה לבין זה שנשאר בגולה . העלייה ל ארץ ישראל הינה כיום הצלחה ולא מילוי חובה . ה יושב בגולה וממלא פעולות למען המדינה , עוסק בכתיבת פטיציות וכדומה - זכויותיו שוות לזכויותיו של היושב בארץ . ' ראש בית"ר חשש לדיגראדאציה מוסרית בעיני עצמו של מי שנגזר עליו לשבת בגולה מטעמים מכריעים , בייחוד חיצוניים , וכן של מי שנתבע לעמוד בשירותו הבית"רי בארץ גולה . דבריו נאמרו בימים של חוסר סרטיפיקאטים לבית"רים וודאי היתה בהם מידה של כוונה לעודד אלה שנמנעה מהם העלייה לארץ ישראל , אבל בשום פנים לא להצדיק ויתור עליה . האינדיבידואלית , משום שמיספר ההתנגשויות הקולקטיביות הוא קטן , ואילו ההתנפלויות האינדיבידואליות הן לאלפים ביום . יש לשים את הדגש לא במיש טר סגור ומפוזר , אלא בחינוך צופי ובספורט מגן . מצד אחר חיווה דעתו יצחק ילין ( ארץ ישראל , ( שאין ההכשרה ההגנתית משביעה רצון , ואין בה ערובה לידיעת העמידה על המישמר , שכן זו עושה רושם של ספורט , ולא של לימוד רציני . ישראל אפשטיין ( פולין ) דיבר בשטחיותה של ההכשרה ההגנתית , שבה יש להדגיש את החינוך הגופני דווקא .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help