sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:403

מן הדיון הכללי אירגון והכשרה עיקרם של הדיונים התנהל בתוך הוועדות שישבו ישיבות ארוכות הרבה , ברם אף בשתי הישיבות של הוויכוח הכללי בפורום המלא השתתפו 15 מן הצי רים , מהם חברי הוועדות . כמה וכמה חברים פעילים בוועדות לא השתתפו בוויכוח הכללי משום דוחק בזמן לפי סדר הכינוס , שנצמד למועד הוועידה העולמית השישית של ברית הצה"ר . צירי הדיונים היו אותם שבדיון על דו" ח שילטון בית"ר . בשאלות האירגון העיר י"ש פקר ( פולין ) שמצויים בשורות בית"ר חברים בוגרים , מבחינה אידיאולוגית , אלא ששוב אינם מתאימים לעבודה בתנועת נוער . הללו מן הוותיקים הם , ובראשוני הימים לא היתה זכות לוותר על אהדתם ופעילותם . כיום הזה חייבים הללו לעבור לפעילות בהצה"ר וב'ברית החייל . ' וביחס למיבנה האירגוני המוצע הדגיש , שנעלמה מעיני המציעים העובדה , שרוב הקננים הם בעיירות קטנות , ו משום קוטן מיספר החברים אין כלל אפשרות לקיים את החלוקה המוצעת לעדות קבועות . על נושא אחרון זה חזר ירחמיאל וירניק ( פולין , ( שהמצב מסובך , בלתי מובן , וקצת אוטופי . קשה להבין במה יוטב ה מצב האירגוני , אם שם היחידה הבית"רית ייקרא גדוד או קן או גארניזון . ואל נושא זה שב מנחם בגין , כשהעיר שיש לעשות לקבלת החלטות טובות , ולא לקבלת החלטות יפות . קן בית"ר צריך להיות הסתד תת צבאית , אבל לא צבא , שכן כולו צמוד למקום פעולתו , ואילו החלוקה ליחידות קבועות מתאימה לצבא ולא לתנועת נוער . חלוקה משולשת באירגון תיצור יחידות תיאורטיות ולא יחידות עבודה . בלי יחידות עבודה לא תקום המישמעת ולא יוגשמו ה תוכניות . בגין ראה בחוקת פש '' צ סכנה גדולה בקשר לאוטונומיה של המפקדים . יש לבסס את העבודה על אמון מלא במפקד הקן . על אי סדרים אירגוניים דיבר י . קאפלינסקי , ואילו השיגשוג הגדול בכללו אינו תוצאת מאמצי ה שילטון . תעודות בית"ר יקרות מדי ומחולקות באיחור זמן . 'קרן תל חי' אינה מתנהלת כשורה , ומשום כך הציע פ . ויינזאפט ( צרפת ) לתת ידיים חופשיות בעניין העבודה לקק"ל . צבי גינזבורג ( פולין ) טען לצורך בתוכנית מפורטת בתחום הפעולה האנטי היטלריסטית והחרם . גולדשטיין / גורבי / ( צ'יכו סלובאקיה ) דיבר על הצורך בהעברת השילטון למקום אחר , ועל הקונפליקט התדיר הקיים בבית '' ר בין הפוליטיקה לבין השאלות המעשיות . בנושא החינוך והתרבות הביע המורה י"ש פקר , שיש לקיים אווירה של נשמה עברית , ושבלא אווירה זו לא יהא קיום לפקודות על העיברור . יש לדבריו לק שור קשרים עם בית הספר העברי ועם אירגוני 'תר בות . ' יש לקבוע עמדה ביחס ל'תרבות' ול'ברית העברית העולמית ' . בירור העמדה כלפיהן תבע אף וירניק . בן ציון גרביץ ( לאטביה ) וגולדשטיין ( צ'יכוסלובא קיה ) דיברו על הצורך לרכז במחלקה אחת את הפעולה לחינוך , תרבות והגנה . גרביץ דיבר על הטיפוס הבי ת"רי , המאחד האדמונית את כל שרכש בבית '' ר , ועל המנהל הבית '' רי , שאינו צריך להיות טיפוס של קצין , אלא של מחנך . גולדשטיין דיבר על התאמת התוכן לצורה הנאה ועל נחיצות החינוך הצופי בבית '' ר . על ההכשרה ההגנתית אמר נחמן ס ו ל ו ב י י צ' י ק ( פולין , ( שבקורסים המיוחדים , שזמנם לכול היותר 8—6 שבועות , אין מספיקים להעמיק את הידיעות , ברם יש לחייב את כל הבית"רים לשירות צבאי מדיני , ויש להיאבק על כך שהמישרדים הא"יים יכירו את כל גומרי השירות הצבאי כשווי זכויות לגומרי ההכשרה הסוללית ב'הכשרות . ' לא די בתרגילי מישטר ובתיאוריה של ההגנה , אלא יש לעסוק אף בהכשרת הגוף להגנה אינדיבידואלית , כבר מדרגת ה'נשרים . ' בן ציון ד א ט ו צ' נ י ( פולין ) ביקר את שיטת ההכשרה ההג נתית , שכן ה'הפקר' ביחס להונם , חייהם וכבודם של היהודים בגלות ניתן לעקירה בעיקר בדרך ההגנה " ההכשריסט" הנצחי . ' בחור צעיר , שאינו יכול או אינו רוצה לשוב הביתה , יושב ב'הכשרה' עד שיגיע תורו לעלייה . בהרצאתו הזכיר כרוסט את הוויכוח המתקיים בבית '' ר , ובייחוד בפולין , ביחס למהותה של ה'הכשרה' ועל הדעות ביחס להתנגדות לה מעיקרה , כיוון שאינה ראויה לשמש מודד לחלוקת סרטיפיקאטים . אלא שבכול זאת אין לזלזל בעצם הצורך להכשיר את המועמד לעלייה לעבודה גופנית בתנאי חיים חדשים ולקראת הגיוס , וכיוון שכך ראוי לראות ב'הכשרה' חובה בית"רית . כרוסט ראה את ה'הכשרה' כנחוצה וכמחייבת כבר מדרגה א . ' בית"ר קיבלה על עצמה לנהל את ההכשרה אף לצה '' רים , ואין הדבר ניתן לביצוע ראוי ונוח . בית"ר צריכה לוותר על זכותה לנהל את ה'הכשרה' בשביל הצה"רים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help