sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:398

אהרן פרופס : מיבנה בית" ר פחפס פתח בחשיבות התאמת האירגון הבית"רי לפי צורכי התקופה , שהרי לא כימים הראשונים של ועידת וארשה , ואף לא של הכינוס הראשון בדאנציג , הימים הללו . בכינוס דאנציג 'נוצר המושג של איחוד תנועת בית '' ר העולמית . לפתע הרגשנו , שהננו גוף אחד , חמושים ברצון חזק , לפנינו עתיד גדול ' , ואילו עכשיו יש להתקדם : יש ליצור אותה אחידות , 'שב נשמתנו כבר הורגשה בכינוס דאנציג בשיר המשותף ' , ועכשיו יש להביאה לידי ביטוי בצורה האחידה ובחוקתי חובה , בתוכניות חינוכיות , בתילבושת ובאירגון פנימי , בהנהלה העומדת בקשר בלתי אמצעי תמידי עם ההמונים הבית"ריים . פרופס הסביר את הצורך בשמירת עקרונות אחדים : א ) שהננו תנועת המונים , והתקנון צריך להיות מות אם ומובן להמונים , ולא רק ליחידי סגולה . 'כל בית"רי ואף הכי פשוט מוכרח לדעת את התקנון שצריך לקיימו לכול סעיפיו ותגיו ; ' ב ) 'פשטות התקנון ו מיבנהו משמשים ערובה נכונה להגשמתו בחיים . צורת תנועתנו מוכרחה להתאים לאידיאולוגיה שלנו , ואם ... מכריזים ומודיעים , שאנו באים אל הנוער העברי באידיאולוגיה פשוטה ובלתי מסולפת , בלי פילוסופיות ופילפולים ... מוכרחה גם הצורה להיות פשוטה והולמת תוכן זה ; ' ג ) אחר ניסיון של עשר שנים איננו רשאים עוד לעשות איזה שהם אכספרימנטים 'מפני שהשעה רצינית ומסובכת ... בעיקר מסוכן אם רוצים '' לחדש '' ולהכניס צורות "חדשות" בתחום האירגון ' , משום ה'שמא ' , שמא החידוש לא יעלה יפה ; ד ) התקנון 'צריך להכניס בהירות בחלוקה היירארכית של כל ( 761 השווה 'מדריך בית ' ר / יאנואר ; 1935 עי ' הפרק הקודם . אייזיק רמבה : בעיות התרבותוהחינוך רמבה שמח להצביע על הסימן הטוב , שקיים ב בית"ר רעב גדול לרוח : 'תרבות וחינוך שני צדדים הם של מטבע אחת ' . רמבה דיבר על ידע ואופי , שיש בהם מן ה'צבת בצבת עשויה ' , וקרא את המחנכים בביתיר להשתלם תוך לימוד עצמי . עיקרי דבריו נסבו על מקומה של הלשון העברית בחיי בית"ר , ועל הצורך לטפח את הסיגנון העברי האמיתי והברור ; על מקומה של הדת בחיי בית"ר : הדת הצד העמוק שבנפש ; ועל לימוד התנ"ך . בהתאם לסיסמה 'בית '' ר — צבא ובית ספר' קבע ש'העבודה התרבותית מוכ רחה אצלנו להשתנות באופן , שהלימוד ייהפך לחובה , כמו בבית הספר ... מן ההכרח להכניס שיטת חינוך סינתיטית , וההכשרה ההגנתית תנוהל בצורה אחת עם התרבותית ' . ברי לו , שחינוך הטיפוס של העברי החדש יחייב עבודה מאומצת יום יומית , והציע לאר גן מחלקה מיוחדת לייד שילטון בית '' ר להכשרה תר בותית . לשיטתו העלה אף כאן את שאלת הבית"רייה , הטעונה יתר עירנות רוחנית ונכונות ללימודים , ושבה — כאם עברייה - הערובה הנכונה לחינוך דור עברי בריא . ובשאלת ה'היאף ' התוכנית צריכה להתאים לתפקידים הגדולים , וההכשרה ההגנתית במובן המיקצועי היא רק חלק קטן בה . הידיעה להשתמש בכוח פיסי ובכלי הגנה שונים היא רק בעלת ערך ממדרגה שנייה , ו'הרבה יותר חשוב הוא החומר האנושי , אופיו ותכונותיו . לא הנשק העיקר , אלא המחזיק בו . נשק בידי איש מחוסר הדר , פחדן , בלתי אחראי , בעל השקפה זרה - לא רק אינו מועיל , לעתים קרובות אף מסוכן . הדבר החשוב בהכנת מגינים עברים הוא חינוכם והכשרתם האישית ' . החינוך הבית"רי בתחום זה אינו יכול להיות חיקוי לתוכניות של זרים , 'אלא עלינו ליצור תוכנית משלנו ' , תוכנית של אלה שהם תמיד מיעוט קטן , ושנגזר עליהם לעמוד בפני מתנגד מאורגן יפה , ממושמע , וקרובות - אף מזויין . הנשק שבידי היהודים מועט , לרוב ישן , ובמצב גרוע , ו'מיספר הכדורים מוגבל מאוד , ולרוב אין לקוות לריזרבה של כדורים ' . הטאקטיקה מתחייבת על פי תורת מילחמת הכוח הקטן והחלש נגד הכוח הגדול והחזק . מתחייב אפוא היתרון האינדיבידואלי : 'כל מגן יהודי צריך להיות שקול כנגד שלושה ... כל בית"רי צריך להיות כקצין . ' ... גדולה ההתקדמות שנתברכה בה בית"ר בארבע השנים הקודמות , אלא שעדיין רחוקים מן המטרה . הלפרן רמז על הטאקטיקה הפארטיזאנית , והודיע על התוכניות ליצירת בתי ספר למדריכים מיקצועיים , בתי ספר להתמחות . והפטיר בפאראפראזה על דברי ראש בית"ר : בית"ר היא בית ספר וצבא . 'בית"ר היא חינוך והכשרה , הכשרה לקראת תפקידים כיבושיים וחלוציים , וכול צעד לקראת מטרתנו הוא — מילחמה קשה המחייבת אותנו להיות אנשי צבא ולוחמים בעלי ידיעות רחבות ויתרונות אישיים גדולים . על כן , צריכה גם צורתה האירגונית של בית"ר להיות מתאימה לצבא במובן הרחב של מלה זו , צבא המוכן בכול רגע להוציא כל פקודה ולהגשים כל פעולה בכול התנאים ובכול המצבים ' .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help