sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:397

הרצאות ראשונות ירמיהו הלפרן : ההכשרה ההגנתית להלפרן , שגילה יוזמה מרובה ופיתח את בתי הספר למדריכים ולסמלים , ניתנה בכינוס הזדמנות לעשות ' חשבון הנפש . ' הוא שאל את שלוש השאלות : למה , מה והיאך . בשאלה הראשונה סיכם את תוכן חיבורו ' עיקרי הסטראטגיה העברית / ודיבר על ההגנה האינדיבידואלית והקולקטיבית , והאיר את האספקטים העולמיים של צורכי ההגנה היהודית כנגד האנטישמיות : 'העם היהודי כולו מוקף שונאים ואויבים המוכנים להשמידו ולהרוס עמדותיו הכלכליות . השונא היהודי מאורגן יפה , בעל הון והשפעה , עיתונות , סיפרות , בתי ספר ואפשרויות תעמולה רחבות . האוייב מזויין ומאורגן לעתים קרובות מאוד בצורה צבאית . מתנגד זה אינו לוחם נגד יהודי כפרט , ולא נגד קבוצות יהודיות בודדות , אלא נגד העם העברי כולו . הוא יוצר תוכניות מילחמה ... כדי להביא את העם היהודי ^ מצב של אפיסת כוחות והעדר השפעה ... בהיות לכול העם כולו אוייב משותף המעמיד בסכנה את כל שכבותיו , חייב העם ( אם חושב עצמו לגוף חי ) להתאחד וליצור תוכנית הגנה משותפת ומנגנון משותף , או לפחות קואורדינאציה של פעולות מנגנוניו השונים . השאלה אינה עוד שאלת ההגנה , אלא שאלת הביטחון של העם , או האסטראטגיה העברית העולמית . ' בהכ שרה ההגנתית ראה אפוא הלפרן עניין לאומי כללי - עניין יהודי עולמי . ובשאלת ה'מה : ' בית"ר ו'ברית החייל' אינן רשאיות אפוא להסתפק במועט : בתוכניות קטנות של הכשרה הגנתית אינדיבידואלית או קולקטיבית . הן 'צריכות לקחת חלק פעיל בפיתרון שאלת הביטחון העברי בקנה מידה עולמי ... לקבל על עצמן יתמה ולהניח יסוד למנגנון המנהל של החזית הלאומית המאוחדת להגנת הזכויות , הרכוש והחיים של העם . אם לא נעשה מייד את הצעדים הדרושים , עומדים אנו בפני סכנת השמדה , ואין אלו מלים בעלמא . ' נאמרו הדב רים כמעט שנתיים לאחר עלייתו של היטלר לשילטון , ארבע שנים ומעלה קודם למילחמת העולם השנייה . הלפרן דיבר בשתי החזיתות הראשיות : בחזית ארץ ישראל - 'אין הכוחות העבריים מוכנים להגן על עצמם בפני התקפה רצינית מצד הערבים ... גם להבא יוכלו היהודים להגן על נפשם ורכושם , אם הפרעות יתבטאו בהתקפות לוקאליות על שטחים קטנים ... אלא שסכנת הפרעות אינה הסכנה הגדולה הנשקפת ליישוב ... ההתקוממות הערבית הכללית עלולה לבוא בכול יום , וכבר בשנת 1929 נעשה הניסיון הראשון , שאומנם לא הצליח , ובכול זאת עלה ליהודים במאות קורבנות ... גם בארץ ישראל דרוש ליצור חזית עברית מאוחדת ... וליצור תוכנית אסטראטגית להגנת היישוב העברי כולו . ' מאורעות , 1936 התפשטותם ורציפותם במשך שנים אחדות , הוכיחו , שהלפרן ראה מראש את הסכנה לחיי 'המדינה בדרך הטמונה בהתכוננות הג נתית לפי תוכניות גלותיות לוקאליות . ובחזית הגלו תית - 'המצב קשה אף יותר ... הולך ונהרס עוד חלק גדול של הקולקטיב היהודי בגרמאניה , וכול יתר חלקי החזית היהודית עומדים לפני סכנה של הריסת כל העמדות הכלכליות ואפשרויות הקיום . ' אומנם לא ראה הלפרן את סכנת 'ההשמדה הפיסית' הטוטאלית בגלות , אבל שם מתרכזים כל מוסדות העורף היהודי : מיסחר , כלכלה , עיתונות , סיפרות , חינוך , רוב ההון היהודי , כל הריזרבה של הנוער העברי , והללו נתונים לסכנה יתירה . יחיד מן הגלות . סיסמת ההגנה נעשתה בינתיים לדבר המובן מאליו . ( בקשר לכי הזכיר את המשורר ח"נ ביאליק שהלך לעולמו : 'הוא היה מתנגדנו בשנות חייו האחרונות . את התנגדותו נשכח , אבל את תורתו נזכור - תורת "משא נימירוב '" / בעיר ההריגה . / בדברו החגיגי על שבע מצוות בית"ר לפי ניסוחו בכתב ' הנדר' ( שהביא כהצעה לכינוס ) ציין במיוחד את נושא ה'הדר' ואת נושא 'החד נס' ' ) ההדר מלמדנו ל הסיר כובענו לפני קדושות זרות , אבל אתה שמור על אמונתך . אסור שיהא שעטנז . כשאתה בונה את המ דינה עליך לבנות בעד כל המעמדות . יש לדאוג לכול . מי שאיננו עושה כך איננו בגדר חלוץ . ( ' בעקרון הגיוס , אמר ראש בית"ר , גלום מובן עמוק : הגיוס משנה את מושג העלייה . ויתור על קאריירה אישית , לא ביניין האני הפרטי , אלא ביניין המדינה . לבנות ולא להיבנות . ועל מיצוות ה'ציות / המישמעת , העיר , שלא על פי פקודות תקום / 'אצלנו אין איש יכול לפקד . כל אחד הוא המושל על עצמו . בלב כל אחד מכם יושב מושל נשמתכם , ואתם מבינים למלא את חובותיכם כפי שמטילה עליכם הכרתכם . ' ראש בית"ר סיים את דברו הראשון בכינוס בקריאה אל קציני השילטון : 'לכם קציני השילטון נתנה ההיסטוריה תשורה יפה : ושמה בית"ר . דאגו שלעתיד כולם יוכלו להגיד זאת , מה שאנו אומרים עכשיו - בשנות הקיום הראשונות של בית"ר . ברוך שהחיינו והגיענו לזמן הזה . ' !

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help