sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:396

הנדר בהרצאת הפתיחה לכינוס הדגיש ראש בית"ר , שבסיסמתה הראשונה של בית"ר - מדינה עברית על שתי גדות הירדן — רגילים היו להתבייש , אלא שעכשיו ניתן לומר בלי כל פיקפוק , שרק בה מוצא מן הנושאים הגדולים ראש בית"ר הירהר בהרצאתו הירהורים פילוסופיים והעיר בפרובלימות מעשיות וקשות , כגון הפרובלימה של העיר והכפר ' ) עלינו ליצור את הטיפוס של האיכר ... העם נזקק לאיכר - בית"ר תצטרך לקיים את הנדר : אהיה לאיכר ואשב בכפר . ( ' בגדר זה דיבר בהכשרה הימית . פרובלימה פילוסופית עמוקה היתה ל דידו שאלת הקשר הרוחני שבין האידיאולוגיה של תנועת שיחרור מהפכנית שלנו לבין המסורת העברית . עמוקה מאוד היא האמונה העברית , וניתן לתרגמה אפילו בלשון החדישה , ויש לחפש את התרגום . לכך אף הניעה פעולתו המוסרית הנשגבה של הרב הגאון קוק . ' הרשו לי מהקהילה היהודית הקדושה קראקוב לשלוח ליהודי גדול זה את מלי : הרב קוק , את זה לא נש כח . ' ! נושא פילוסופי הוא אף העיון בשאלת עמידתם של הבית"רים בניסיונות שנתנסו עם העלילה , עם קיפוח זכות העלייה ( השילטון יצא בקריאה : 'אל תגעו בסרטיפיקאטים . הם טריפה ! הועמדתם לפני ניסיון קשה , אבל עמדתם בו . בעתיד יצחקו למלה סרטיפיקאטים , אבל בתנאינו הרי כמוהם בזכייה גדולה בהגרלה . ( ' ראש בית"ר אמר , שמהרהר בפילוסופיה של סבלות הבית '' רי : 'הצגתי לעצמי את השאלה : מכים אתכם . אין נותנים לכם זכות העלייה , מעליבים את בגדי כם , שונאים אתכם — למה אתם יושבים עמנו ל בשעת מעשה חיפה נשכתי את אצבעותי מכעס ושוב שאלתי את עצמי : לשם מה אתם יושבים עמנו ן מה אנו נותנים לכם ז מהו סוד נשמותיכם ז — כן , זהו סוד עד היום הזה . לא הבינותיו ולא אבינהו . והוא החיזיון שהיה לי , כשהופמאן , פרופס ולובוצקי איר גנו לפני עשר שנים את בית"ר בריגה . לא הבינותי מאיץ שואבים אותם האנשים הצעירים את הרצון לשחות נגד הזרם . הם נסחפו להיות מעפילים . ' הניצחון של שיטת שינאה ופרעות . צבע אפשר לשנות , אבל עכשיו כשעל הצבע החום של בגד בית"ר מונחת מסורת של סבל ועינויים מייסורים קשים - מצאתי לחובתי בפעם הראשונה בחיי להביע את הרכנת ראשי העמוקה לפני בגד ייסורים וסבל זה , ואני בעצמי לבשתי חולצת בית"ר החומה . ' ! בקשר לעניין התילבושת עמד ראש בית"ר על העלילה הגדולה על בית"ר : 'אם העלילות על בייליס ודרייפוס באו מן החוץ , הרי עכשיו באה העלילה מבפנים . אדבר רק על התגובה מצד תנועתנו . הבינונו איש את רעהו די יפה . מתפלאים על מישמעתנו ומנסים לבקש את המקור ממנו שאבנו את כוחנו . מכיר אני את מקורות מישמעתנו . לא בפקודות ולא בהנהגה הם נמצאים . כל אחד מאתנו הוא המנהיג של עצמו . קשר רוחני יש בין כולנו , וברגע חשוב מרגישים אנו הרגשת יחד , כמו בדרך אלחוט פנימי , את הנחיצות של פעולה סולידארית . נכונה היתה קריאתנו : אם אתם תולים ( נתכוון ביחס לסטאבסקי , לרתנבלאט ולאחימאיר ) - אתם תולים את כולנו ! יודעים אנו את הליקויים של בית"ר , אבל גאה אני בבית"ר על איתנותה באותם הימים הקשים . אז הראיתם מופת נשגב של תבונה ואומץ . מפקדי הקננים : אימרו לבי ת"רים , שלא נשכח זאת להם לעולם . גא אני באנשים , שהמיקרה הציגם לפני ניסיון גדול . אנשים בינוניים כרגיל מתייאשים ברגעים כאלה , והם האנשים הפשוטים נתנו משל נשגב . אחד מהם לאחר שיחתרו כתב אלי : אנו אנשים פשוטים , חוטבי עצים ושואבי מים , הננו רוצים לשוב אל ההמונים . שיכחו עלינו . לא , לא נשכח . גאים אנו באנשים בינוניים שכאלה כמו סטאבסקי ורוזנבלאט . ברוך האל שחננו באנשים בינוניים שכאלה . החבר השלישי היושב בבית הכלא / נתכוון לאחימאיר / הוא איננו נחשב בין הבינוניים בתנועתנו . ההיסטוריה העברית תזכירנו בהתלהבות . בני דורו יספגו מאצילות רוחו . לא עכשיו הזמן להת ווכח עם אחימאיר כשהוא יושב בבית הסוהר . אילו היה כאן היינו מתווכחים אתו . הוא איננו כאן , אבל מקומו איננו בבית הסוהר , אלא באן בתוכנו . ' זאב ז'בוטינסקי בא לכינוס בקראקוב

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help