sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:394

ייבין : 'בית"ר - המהפיכה הגדולה ביהדות' דברים נלהבים על בית"ר , אחר שעמדה במסת העלילה , ומשהחלה מתכוננת לשמש מעין 'צבא ריגולארי' לעם ישראל , כתב ד"ר י"ה ייבין במאמרו הקצר והמגובש : 'בית"ר — המהפיכה הגדולה ביהדות' ' ) הירדן , ' בוקארשט , ספטמבר . ( 1934 דבריו הושפעו משירו של ראש בית"ר , שנעשה הימנון , וסובב על הצירים : ביתר , הדר , תגר . מאמרו זה ראוי שייזכר בספר : על ידי יצירת בית"ר חולל זאב ז'בוטינסקי את המהפיכה הגדולה ביהדות מימי צאת ישראל לגולה . הדגשתי את המלים , המהפיכה הגדולה ביותר . במשך אלפיים שנות הגולה ובייחוד במאות השנים האחרונות היו כמה שינויים ביהדות : הופעת החסידות 1 מעבר מאדיקות להשכלה ו מהשכלה לחיבת ציץ , אבל שום רעיון לא היה כל כך מהפכני ברחוב היהודים כל כך מחייב שינוי יסודי עמוק מאוד עד שורשי השרשים , של כל הלך-הרוח , של כל המיבנה הנפשי אצל היהודים , כמו רעיון בית"ר . להשריש אצל העם השמרני ביותר את רעיון הצבאיות החדש בשבילו בהחלט , לנטוע בנוער היהודי , שמושג 'חייל' ו'מדים' היה בשבילו מיפלצת , זוועה , סמל המלכות האויבת והמדכאה , תמצית כל הדברים שהוא התייחס אליהם בשאט נפש — לנטוע בנוער הזה , האנארכי ביסודו , הבז למישמעת , הקהה בכול חושיו לכול מה שנוגע לטכס ולצורה — את פולחן הצבאיות , ואת אזרח המדינה היהודית שתיווצר : כי הוא יצר את בית"ר . השאר — אינו אלא פרטים , הםתנפויות מן הרעיון היסודי . במשך הזמן , עם הגברת המישטר האנטי ציוני בארץ , נמצאו חברים בית"רים שהלכו לעינויים ולרדיפות ולסוהר — כדין כל חברי תנועה שהפארטיזאניות של מילחמת השיחרור [ אינה ] עומדת באיזו סתירה שהיא , או יכולה להחליף במשהו את התוכן העמוק של בית"ר — זהו רעיון הצבא הריגולארי בפוטנציה אשר לעם ישראל . בכול צבא ריגולארי מתרחש הדבר , שבתנאים ידועים , כשאת זאת דורש הרגע > הולכים אי אלה מחייליו לפעולות פארטיזאניות . אבל משום זה אין הם נמנעים מלהיות חיילים בגייסות הריגו לאריים . פילסודסקי וחבריו היו פארטיזאנים תחת שיעבוד רוסיה הצארית , אבל הם היו גם אז חלקים מן ה'סוקול , ' הצבא הריגולארי של פולניה בעתיד . רעיון בית"ר — הוא המהפיכה הכבירה' הוא יסוד היסודות הוא — הפיכת עדר לגייסות , הפיכת אבק אנארכי לחלקים של צבא ריגולארי בעתיד , בבוא יום המיבחן לעמים , הוא הכרת האזרחות העברית החופשית . התוכנית של בית"ר — הדר — תגר . ההימנון ממצה את כל התוכן ואת כל המהות . מי שכופר או שחושב רגע לכפור ברעיון הבית"ריות כמסמל המישמעת וההדר , ברעיון הקולקטיביות המונח ביסודו , ההופך צעירים יהודים , כלומר אוסף של יחידות אנארכיות מעידן עידנים — לגייסות מלוכדים של האומה , מי שכופר בזה — הוא מעמיד את עצמו מחוץ לשטח הציוניות המדינית . בית"ר כמו שהיא נוצרה ע"י ז'בוטינסקי — היא המהפיכה הגדולה ביותר בנפשו של הנוער העברי . היא המיפעל הגדול ביותר שנעשה בכלל ע"י מי שהוא לקראת הגשמת הציונות . ז'בוטינסקי הוא האדריכל הגדול שבנה את המכשיר אשר יקים את המדינה . בית"ר היא האלף והתי"ו שלנו , היא הכוללת כל הקרבה וכול מסירות לעם . היא המעבד ה לעברי החדש , ובה כבר נוצר במידה מרובה הקנאי החדש הזה חבר לגייסות בר כוכבאיים מחודשים . כבר היום היא מור גשת כגורם רוחני ( כן , הרוחני (! המשפיע ביותר ברחוב היהודים . מחר היא תהיה — הכול . ובזה גאוותנו , ומתוך הכרה זו אנו שואבים את כל הכוחות למילחמתנו הקשה- במומנטים החמורים ביותר של הרדיפות , הפוגרומים , העלילות , משפיעות עלינו , על כולנו , כלחש קסמים , המשיב את הנפש ברגע אחד שתי המלים : ישנה בית" ר . לא לחינם נגדה מכוונות כל החיצים של הכוחות השחורים , השומרים על 'נצחיות' הגלות והלך רוחה העבדותי , ה'מושקים' של הפריץ האדום או של המושל האדומי : כי בבית"ר הם מרגישים את נשימת המהפיכה הגדולה , שתאכל ותכלה את כל הכוחות הריאקציוניים והרקובים והקופאים על שמריהם . ומשום כך קדושה לנו מכול קודש בית"ר בנוסח המשולש של תוכנה , שנתן לנו המנהיג : ביתר ( אחות ליודפת ומסדה ) — הדר — ותגר על כל מעצור ומיצר . את פולחן הצורה וההדר — זו היא המהפיכה הכבירה שחולל הגאון הזה — מנהיג תנועתנו זאב ז'בוטינסקי . אפשר להגיד , כי הוא שיצר ע"י כך את הממלכתיות העברית ( 759 עי' מ . שפירא , 'הירדן' ( רומניה , ( אוקטובר ; 1934 פרופס , שמ , דצמבר . 1934 פרופם ראה דחיפות בהחלפת ה'הכשרווד בבתי ספר מיקצועיים , וב'הכשרה' המקובלת ראה מעין קאראנטינה — ישיבת בטלה תוך המתנה לסרטיפיקאטים . עי' 'מאמעמד ( וארשה , 1934 . 12 . 24 , ( שאלות בחח של ריאליסט ומעשיות . שיבר דיבר שם בצורך בניפוי העולים . מ . שפירא הציע שם לקבוע את מועצת המפקדים כמוסד קבוע בבית"ר , המתכנס פעמיים שלוש בשנה בין כינוס לכינוס , ודן בנושאים הד חופים שהזמן גרמם 59 ז . ' העולם' שנתחייב לדבר בנוער הריביזיוניסטי בגיליון שהקדיש לנוער ( 1935 . 1 . 3 ) הביא בו את מאמר יצחק ברמן , שאיפיין את בית"ר ב'רגש אחריות לכלל . אין זה פאשיזמוס , זוהי דימוקרטיה תרבותית , בלי אנארכיה ובלי סנוביסמוס מעמדי . ' ברמן הבהיר , שבית '' ר עומדת על יסוד עיקרי אחד , והוא דווקא החינוך .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help