sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:393

משללהדעות בעשרות נמנים המאמרים שנכתבו בהזדמנות הכינוס שיבוא . רבים מהם כבר צוינו בספר זה . נזכיר כאן ענייניהם של עוד אחדים מהם . לעניין השקפת העולם הבית '' רית הניח ד . לינבסקי / ניב / ' ) מדריך בית"ר , ' יאנואר , ( 1935 שזכתה בית"ר ועברה ללא קושי וללא זעזועים את תהליך ההתגבשות האידיאולוגית , ושמשום השקפת עולמה המיוחדת אינה נזקקת לכול הדיון המוצע ביסודות העמדה הבית '' רית לבעיות המשק והחברה . השאיפה למדינה עצמאית יש בה משום יסוד איתן ושלם , והיא היא המוניסם , שבו ייחודה של בית '' ר . מעלתה של בית''ר שנטשה תורות שוליות , ואילו יצירת השקפת עולם בית"רית לא זה בלבד שהיא מיותרת , אלא שאף נושאת עמה סכנה . על שידודה של שיטת המיבנה של בית"ר עמד פרופס ' ) מדריך בית"ר , ' שם , ( תוך טיעון נגד ריבוי הסתדרויות הנוער ובעד בית"ר אחת ומהות בית"רית אחת . פרופס התנגד לשיטת מינויים של הפיקוד בבית"ר שיטה שיש בה לפעמים פיקציה , וביקש למנוע פיצול סמכויות ומישמעת בדרך של שמירת מעמדם של המפקד והמיפקדה אף כלפי ה'מדריכים' המוסמכים ואף כלפי פש"צ . את הגיוס העריך משום הצורך ליצור מיבצרים כלכליים — נחלות קואופיראטיביות , שונות מן הקיימות , ואין חשש של חשד של לקייה בציונות קטנה . ברם את זמן השירות בגיוס יש לקצר . יואל קרילמאן קרא ' ) המדינה ( 1934 . 12 . 2 , ' ליתר דימוקראטיה בקשר לבחירות לכינוס העולמי , והציע לקבוע מודוס של , 1 : 3 ולא של פאריטי , בין הצירים הנבחרים והממונים . את אויבה של בית"ר ראה כשיגרה , ולא ב'השומר הצעיר . ' לדעתו אין להשאיר מפקד על מעמדו יותר משנתיים , ורעיונו זה ודאי לא היה לפי מיטב האפשרויות המעשיות . ולעניין משך הגיוס כתב קרילמאן ' ) מדריך בית '' ר , ' נובמבר : ( 1934 'אי אפשרי הוא הרעיון של חלוציות דו שנתית , או הכול או אפס . בית"ר חייבת להכשיר את אנשיה לשירית חיים מליאים עבור הארץ והעם . רק את השנתיים הראשונות ממלאים תפקידם תחת הביקורת של הנהלת פלוגות העבודה . במשך כל חייהם יעמדו הם מתוך ביקורת בלתי אמצעית של מצפונם הם . ' דוגמה דילימאטיבית זו ברי שלא היתה אלא מופלגת , ונחל תם הרוחנית של יחידים , לכול היותר . החלוציות ' הנצחית , ' שרבים מן הבית"רים ראו אותה כדרך תנועתם וכדרך חייהם , לא סתרה כלל את רעיון השירות הדו שנתי לכלל חברי התנועה . עניין התיפקוד החלוצי המתמיד נעשה אקטואלי במיוחד עם גמר שירותם של רבים מן הפלוגות , שמתחילה היו נעדרי מיקצועות , ושבדיעבד נס תגלו לעבודה חקלאית , ואף למקומות העבודה הרחוקים מן העיר . אף מראשי בית"ר שבגולה היו שביקשו בשביל אלה , יוצאי הגיוס , המשך מטעם בית"ר , ביוזמתה ובתחום השפעתה - המשך של התיישבות : 'מושבות ליוצאי הגיוס . ' רמבה , איש החינוך , ראה עיקר גדול בעיצוב דמות הבית"רי . במאמרו 'לקראת עתידנו' ' ) מדריך בית"ר , ' יאנואר ( 1935 דיבר ב'הווה נכון של הדור הצעיר ה עברי : 'החומר / האנושי / צריך להיות מוכן ומזומן , כדי שאם , למשל , נצייר לנו תמונה אילוסורית שבאי שון לילה אחד יבוא שינוי יסודי בחיי היהדות וארץ ישראל הופכת למדינה עברית - יהיה כל המנגנון ל ממשלה העברית העתידה , האפאראט הממלכתי והצי בורי , מוכן מכף רגלו ועד קודקזדו . אנו שואפים , שחבלי הלידה של האזרח העברי החדש יהיו כעת , ולא לאחר מעשה . ' אף משום כך ראה הכרח לבית"ר ביצירת שיטת חינוך סינתיטית : מחנך בבית"ר הוא אדם שבידו תעודת מדריך ומנהל תרבות כאחד . יש להקים בתי ספר מעורבים לחינוך הגנתי ותרבותי , לפי שיטת עבודה צבאית , אבל שעות העבודה בבית הספר יעו לחלקן — מחציתן להגנה , ומחציתן לתרבות . ב'איגרת לבעיות הכינוס העולמי השני , ' רבת המשתתפים , שהוציאה לאור נציבות רומניה , נדונו כמה וכמה שרה סוללית , " שבה מלמדים את הבית"רי : עבודה גופנית , מישמעת בחיים , "התחיות" ויסודות בל האו מנויות הפשוטות בחיי יום יום . ( DEBROUILLER ) הכשרת "דבחיאר" זו , שתבוא במקום נקודות הכשרה של היום יש להכיר בה בתור "מיקצוע" בית"רי חלוצי . דעה שנייה אומרת : המיקצוע הוא דבר פרטי של הבית"רי ... בית"ר אינה דורשת ידיעת מיקצוע כדי לתת רשות לעלייה . לעומת זאת בית"ר דורשת את "ההכשרה הסוללית ... " דעה שלישית אומרת : בית"ר מכינה חלוצים לביניין המדינה ואזרחים לגור בה , לכן יש להכיר : כל בית"רי מוכרח להיות לשירות בכול עבודה שהגיוס ידרוש ... אין לתת לבית"רי רישיון עלייה , אלא אם יש בידו חוץ מה"סוללות" מיקצוע , אותו בוחר לפי נטיותיו . ' היטיב יואלסון להקשיב להדים שעלו מן השורות , למיינם , לנסחם , ולהכין רקע למסקנות .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help