sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:392

החלטת הכינוס בדאנציג נותנת מקום לשני פירושים : ' בתקופת ביניין המדינה שולחת בית"ר ארצה ישראל' משמעה , שבתקופת הביניין נותנים מוסדות בית"ר פקודה לבית"רי לעלות לשם מילוי תפקידיו המיוחדים , המוסדות מגייסים את הבית"רי אחר גמר הכש רותיו לפי פקודה , שולחים אותו לארץ , שם בא בסמכותם של המוסדות המתאימים . לפי פירוש זה : לא עוד חובת עלייה סטיכית , אלא עלייה לפי פקודה , גיוס לעלייה ולשירות . פירוש אחר : 'בית"ר שולחת' לשון עובדה , ולא פקודה , ואילו הגיוס אינו חל על כל בית"רי , שגמר הכשרותיו בגולה , אלא רק על הבית"רים שכבר עלו . לפי יואלסון הונח פירוש זה ביסוד עמדתו הרשמית של השלטון . לאחרונה נשתתק הריב בין דורשי חובת העלייה לבין מצדדי חופש הברירה בעלייה , משנתפרשה חובת העלייה בחינת 'זכות' גדולה . לדעתו צריך להכריז 'על העלייה שהיא חובה כל בית"רית , ' ואז תהא מובנת ומוצדקת הדרישה של הגיוס בארץ-ישראל . ולעניין הגיוס והפלוגות : הפלוגות דורשות קורבן אישי , וקורבן ניתן רק מתוך התלהבות , ולא רק מתוך מישמעת . ברם בפעולות הפלוגות אין דבר מלהיב . מהכינוס מצפים , 'שיציג לפני הפלוגות תפקידים כיבושיים חלוציים באמת - תפקידים הנובעים הן מצורך השעה והן מכול החינוך הבית"רי , שילהיבו את לב הבית"רי , ואז לא תעמוד שאלה של חוסר אנשים ב פלוגות . ' ביחס לתקופת הגיוס יש המבקשים להעמידה על שנה ' ) להקל על העול , ( ' ויש המבקשים להאריכה , כדי לאפשר ליחיד ליצור את בסיסו המשקי . צורת המשק הקומונאלית ברוב הפלוגות , מתבארת , משום ש'המגוייס משרת בגיוסו בכול' ו'כול רכוש הפלוגות הוא רכוש כלל בית"ר ושייך לשילטוף , ושאין המגוייס יכול לשרת חלקית , והעיקר , 'שאסור לקשור את המגוייס לכלכלתו הפרטית' שיהא בכך עיכוב תנועתו החופשית כאדם הניתן להתגייס בכול רגע ובכול מקום . רק כשדאגות הכלכלה הן על הכלל , משוחרר הפרט לפעולה . פלוגת חדרה ניסתה לעבור לשיטה קואופיראטיבית ושוב חזרה לשיטה קומונאלית . מצדדי השיטה הקואופיראטיבית , מאידך גיסא מדגישים , שבשיטה הקומונאלית מקבל הגורם המשקי ערך מכריע וקושר את היחיד למקום , ומונע למעשה את חופש תנועתו לשם צרכים מובהקים של הגיוס גופו . הללו מצביעים על מיקרים אחדים , שדרשו ריכוז מיידי של בית"רים בנקודה אחת , ובאותם מיקרים נתגייסו ' בודדים' רבים מתוך ויתור על עניינם הכלכלי הפרטי , ואילו רבים מחברי הפלוגות לא יכלו להתגייס , שגיו סם היה בו כדי לסכן - מבחינה משקית - את קיום פלוגתם . עוד יש הסבורים , שיש ליצור יחידה משקית אחת מכול הפלוגות יחד . הללו במיעוט , ואילו דעת הרוב , שיחידה משקית גדולה תהא טרודה בדאגות המשק , ולא תצלח למילוי תפקידיה . הנהלת הפלוגות עומדת במישרין לפקודת השילטון , ומהווה אפוא סמכות מקבילה לנציבות , ברם אין להנהלת הפלוגות סמכות להוציא מבית"ר מתחמקים מן הגיוס בלא הסכמת הנציבות , סמכות הנתונה בידי כל מפקד קן . לגיוס בית " רי ארץ ישראל נקבעה תקופה של שישה חדשים , ויש תובעים השוואת הגיוס לכול הבית"רים . יואלסון הוסיף לדון דיון נוקב בשאלות המיבנה , בח לוקה לפי מין , באירגון בכללו , הרחיב דבריו אף בשאלת ההכשרה המיקצועית , וזה סיכומו : 'בימים הראשונים לתנועה החלוצית נוצר הרעיון , שעל כל חלוץ ללמוד מיקצוע חלוצי . בתור מיקצוע כזה הכי רו את החקלאות , ואחר כך — כל עבודה גופנית , כיוון שהתברר שלימוד החקלאות בתנאי הגולה מאורגן לרוב באופן שאינו מאפשר באמת את ההתמחות ... נמצא שבתור "מיקצוע" הוכרה ההסתגלות לעבודה גופנית ו"להתחיות" גרידא ... "פועלים בלתי מאו מנים . " נגד זה ... קמה בבית " ר המחשבה , שכול ה מיקצועות הם שווים בנחיצותם לגבי ביניין המדינה ... על כן הבית"רי רשאי לברור לו את מיקצועו . לפיכך ההכשרה המיקצועית היא באמת רשותו הפרטית של הבית"רי . אבל מכיוון שלא כל המיקצועות נותנים הסתגלות לעבודה גופנית , הוכר לנחוץ שהלומדים מיקצועות כאלה צריכים נוסף על כך לעבור קורס לעבודה גופנית במוסדות , כגון פלוגות ההכשרה ה בית"ריות . למעשה לא פעלו כל התיאוריות כלום . נשאר המצב , שחלק הבית"רים שרצה לעלות לארץ , הלכו ל"נקודות ההכשרה" המסודרות לפי דוגמת הש מאל , וחלק התמחה במיקצועו שבחר לו . ברוב המיק רים אפילו לא היתה כל "בחירה , " והבית"רי המשיך לעזור בחנות ההורים , וכד ... ' דעה אחת אומרת : אם בית"ר היא חלוציות - הרי יש להכיר , שקיימים מיקצועות שהטיפול בהם הוא מיפעל חלוצי , כגון חקלאות מסוג ידוע , וכיבוש הים . אולי קיימים עוד מיק צועות כאלה . בכול אופן יש להקים "נומירוס קלאו סוס" של מיקצועות חלוציים , שבית"ר דורשת להתמחות בהם . למי שאין לו נטייה אף אל אחד מהמיק צועות שב"נומירוס קלאוסוס" זה , מסדרת בית"ר "הכ

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help