sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:330

תקיעת יום הכיפורים תרצ"ד דבר התקיעה בנעילת יום הכיפורים לייד הכותל המערבי החל נעשה מסורת בבית"ר ובירושלים . מכוחה של תקיעה זו שוב לא אצו המתפללים לשמוע תקיעת שופר בבית כנסת סמוך , ולא עוד שהחלו נוהרים מתפללים מבתי כנסיות בעיר החדשה אל תפילת הנעילה בעיר העתיקה . גדולה היתה הציפייה בעיר אל התקיעה לייד הכותל , ולמרות החששות מתגובות של שוטרים נעשה הכותל מקום תפילה מרכזי לחרדים ואנשי מסורת ביום הכיפורים . התקיעה עוררה עניין גדול בארץ ישראל ואף מחוצה לה . בית"ר דא גת להבטיח את המשך קיומה של המסורת החדשה המתחייבת במישטר הבריטי , שהגביל את זכויות ה יהודים בתחום הכותל . אם בשנים הקודמות היה בת קיעה לייד הכותל משום סמל של התנגדות לחוקי ההגבלה של ממשלת המאנדאט , ואות שאין הנוער הלאומי מוכן להיכנע לחוקי הגבלה , הרי בשנת תרצ"ד נתחייבה בית"ר לקיים מסורתה אף כדי להוכיח , שלא נשברה בלחץ ההתנגשויות מצד השמאל , ובלחץ המאסרים והנגישות מצד מישטרת המאנדאט , ושכוחה עמה לקיים את התפקידים שהטילה על עצמה , יהיו התנאים החיצוניים ככול שיהיו . המישטרה גיי סה אותה שנה פלוגה מיוחדת כדי למנוע את התקיעה הצפויה , ברם אהרן צוקרמאן מפלוגת חדרה נשלח מטעם הנהלת הפלוגות לקיים את המסורת , והצליח לקיימה . שוטר חרש יהודי תפסו והביאו למאסר . הציבור הרחב קיבל באהדה מרובה את מעשה תקיעת השופר המרדני . רק 'דבר' יצא לטעון שיש 'זיוף ופשע' במעשה התקיעה . 'דבר' כתב בלשון ברורה : ' קיבלנו עלינו את הדיף — כלומר את הדין להימנע מתקיעה לייד הכותל , ואף הפליג לטעון , שיש בה כדי לסכן את היישוב . ברם בית"ר ראתה בהפגנה זו בבחינת עמידה על מישמר כבוד העם , והבטיחה ש'טעה טעתה הממשלה : התקיעה — שמוע תישמע' אף בשנים הבאות . הבטחה זו קיימה בית"ר עד לניתוק הכותל מירושלים העברית ב . 854 1948 התקיעה לימוד היא צריכה . ואומנם היו מכינים את התוקע לתפקידו בתנאים המיוחדים במשך שבועות . המישטרה בעזרת בלשיה היהודים המרובים נתנה את עינה בכול מי שהגיע אל סימטת השק שהובילה אל הכותל המערבי . התוקע היה שרוי בתפילה לייד הכותל , ופעמים כבר הגיע אליו בשעה מוקדמת . עמו הגיעו עוד מלווים , לשמירה על ביטחונו , ולצורכי הט עיה והסוואה . למניעת כישלונות הוכנו בדרך כלל שני תוקעים , או אפילו יותר , שאם יימנע מן האחד יתקע השני . יש ששניים תקעו כמעט בבת אחת . מרדכי ויינגארטן , ראש ועד יהודי העיר העתיקה , ראה ( 654 עי' 'דבר / ; 1933 . 10 . 2 בולטין הנהלת הפלוגות , ; 1933 . 10 . 24 ספר בית"ר , א , הע' 141 ( בטעות צוין בספר , שניימאן תקע בתרצ"ב , וצ"ל ; תרצ '' ג ) ; 'נזאנזענט / 1933 . 12 . 18 ( על ניימאן ) r ב . אליצדק , 'די וועלט 1933 . 10 . 20 ' , ( על צוקרמאן . ( כשנת תרצ'ה תקע שרגא זזייטין . כרוז למען 'תוצרת עברית'

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help