sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:327

העלאת רמתם של העולים אותה רמה , שלהעלאתה ציפו בארץ ישראל , לא היתה אלא הרמה הבית"רית - הרמה של קבלת דין הגיוס מתוך רצון וכבוד . הימנעותם של חלק מן העולים שבאו ב'סרטיפיקאטים חלוציים ' , ושל הרוב מן העולים בעלייה בלתי ליגאלית , נדרשה לפירושים ולפירושי פירושים . העלייה על פי סרטיפיקאטים נבחרה - או צריכה היתה להיבחר - מטעם הנציבויות , ו משנתגלה שרבים מן הסרבנים מחוסרי הכשרה ציו נית היו , ואף מחוסרי ותק בבית"ר , נתבקשה כאילו מאליה השיטה לשפר את הסלקציה של מעט העולים מן המועמדים הרבים , והרעיון הראשון שעלה על הפרק היה עריכת בחינות למועמדים קודם לבחירתם הסופית . הנהלת הפלוגות ראתה 2 ) ו 933 . 7 . ו ) להדגיש במיכתבה לשילטון , שהבחינות 'קודמות בדחיפות ל עלייה / שהרי 'עלייה בלתי מתאימה לתפקידיה יכולה להביא בכנפיה הרס וחורבן על כל מיפעלינו' , ( 1933 . 8 . 4 ) וזאת כמסתבר אפילו תקבל על עצמה כשלימות את דין הגיוס . המועמדים שהצליחו בבחי נות קיבלו את 'דרכיות בית"ר / ברם נתברר שיש ודר כיות כאלו ניתנו לחברי הצה"ר , שלא היו כלל בבי ת"ר . ההנהלה תבעה במפגיע שיקפידו בעניין הדר כיות . על בחינות ודרכיות החליטו במועצת הנציבים בספטמבר . 1933 עם זאת נתברר שבכלל העולים נתגנבו אחדים אף חשודים כפתבוקאטורים קומוניסטים , 648 או סתם עולים שאושרו על פי טעות 649 ויותר עולי הצה"ר , שלא נשתייכו לבית"ר , ואין עליהם חובת הגיוס , אלא שנמסרו לידיהם תעודות בית '' ריות , וכך נגרמו אי הבנות . 650 עצם טיבה של בעיית הגיוס על שיטת פלוגותיו — פלוגות העבודה — כבעיית מסובכת היה נהיר לכול מוסדות בית"ר , ואף להנהלת הפלוגות גופה . עם זאת מובנת היתה גישתה של ההנהלה , שניסתה לעמוד בתוקף על קיומה של החלטת כינוס דאנציג הלכה למעשה , בהתאם לתקנות שקיבל השילטון . הנהלת הפלוגות זיתה את הנציבויות - ואת השילטון — במיכ תבים ובחוזרים להבטיח את מאכסימום ההתגייסות לפלוגות , ומצד אחה להבטיח מיון ראוי של המועמדים לעלייה והקפדה יתירה על סדרי העלייה . בנושא זה נתחייבה ההנהלה למעשה לפנות בדברי בירור , הסבר ותלונה אל נציבויות הרבה . לפי שיטת ההתאר גנות ה'חלוצית' לעלייה באמצעות ההליכה ל'הכשרה' כפרוזדור לעלייה , נעשה הוותק ב'הכשרה' כזכות עיקרית גדולה לעלייה בעיני המישרדים הארץ ישרא ליים , בהשפעת הנטייה לקבלת דין הסדר אובייקטיבי טכני , והעדפתו על הסדר לפי הערכות מוסריות סובייקטיביות , הסדר הקשה למנגנונים מינהליים . הזכות הגדולה , שייחס ל'הכשרה' כל מועמד ומועמד לעלייה , בכול ההסתדרויות החלוציות , הנהנות מח ( 647 מרובה היתה ההתכתבות עם צ'ם'ר , ועי' מ '' ז , מיכתבי , 1934 . 1 . 19 ; . 1 . 10 ; . 1 . 8 ; 1933 . 12 , 17 ; . 12 . 12 ; . 12 . 6 ; . 12 . 3 ; . 11 . 27 ; . 10 . 22 ועוד , ( 643 כגון נזנדלסון , 'מופס' ( נזפ '' ס = נזיפלגת פועלים סוציא ליסטים = קומוניסטים ) שגורש מן הארץ לפני תשע שנים ונעלם ' ) הדוב הלך ליער . ( ' וכגון אחר , ( זונבנד , חבר פק '' פ , ( שגורש בן הארץ , ועכשיו מאין בא לו רישיון של ביתיר' ( 649 . 7 כרוסט , פולין , להנהלת הפלוגות ( 650 . 1933 . 10 . 17 — הנהלת הפלוגות לנציבות פולין , . 1933 , 8 . 17 ההנהלה הדגישה : ( 1933 . 12 . 17 ) 'מתנגדים אנו לעקרון של "לאנדסמאנשאפטים , " זאת אומרת לפלוגות מורכבות מעולי אותה הארץ . אין אנו עושים הבדל בין עולי בית"ר לפי ארץ מוצאם . מעוניינים אנו במזיגת הבית"רים , ולכן אף פעם לא נוכל להסכים לפלוגת עבודה מעולי בית"ר צ'ס"ר ' . אותו חבר , מביא התלונה ומקורה , חזר והטריד את נציבות צ'ס"ר , שכאילו נשלח ליסוד המעלה 'להיות עבד אצל האיכר ' . הנציבות ראתה את עצמה כרוכה בזכותו של אותו חבר רב התלונות , וביקשה להימנע מהוצאתו מבית"ר . בצ'ס"ר ירד מיספרם של העובדים ב'הכשרה ' , משבטלו כמעט לגמרי האפשרויות לעלייה , ומרובה היתה הדאגה על כל יחיד . תשובת ההנהלה היתה : ( 1934 . 1 . 19 ) 'אין חברינו עבדים , אפילו בזמן שעובדים אצל איכר . שאם אפילו הפלוגה לא מסודרת ( ולא זה המיקרה בפלוגת יסוד המעלה ) אין משמע מזה , שלפלוגה זו לא צריך לשלוח חברים ' . פרשתו של אחד יחיד שיקפה באופן מוחשי ומובלט את המצב הקשה מעיקרו ליצוק חובה וגיוס בתוך מיס גרות חופשיות התנדבותיות . ברוח זו ובהיקף זה התנהלה ההתכתבות עם צ'יכוסלו באקיה במשך זמן מרובה ביחס , ובמידה רבה היתה דומה התיכתובת מסניפים אחרים , שהביעו את כאב קשייהם וציפו למלים של עידוד והסבר . הנהלת הפלוגות שהביאה אינפורמאציות ובאה בתביעות נעשתה שלא מרצונה מקבלת שאלות ותביעות ובירורים , מיוחדים , קונקריטיים ומופשטים , ונתחייבה להשיב תשובות משל היתה מורת הוראה בבית"ר .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help