sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:320

שנים תמימות . בתנאי המציאות , כשהנוער היה מרותק לכוחות - חיצוניים ופנימיים - מכריעים וקובעים בלא אפשרות להשתלט עליהם , נדון מאליו הרעיון הנאה להלך ערטילאי בדפי העיתונות הבית"רית . עובדת פעילותם של בית"רים — מגוייסים וסתם פועלים - בערים ובמושבות , בביניין ובחקלאות , נעשתה תופעת קבע בחיי היישוב , ועובדת דלותם של הבית"רים — בייחוד המגוייסים — נעשתה תופעת קבע בחיי בית"ר בארץ ישראל . אף מקבלי דין הגיוס באהבה וברצון ביקשו לגלות בו יעוד אקטואלי וגדול , ולא הסתפקו ב'סבלנות' ההמתנה לעלילות החזון ש יבוא . לסוף 1934 עדיין קראו חברים בזה אחר זה , ובזה תוך זה 'עדיין לא מצאנו את הייעוד הגדול לפלוגה' . קשי היום , אף חוסר העבודה והלחם , לא הפריעו בפלוגה כל כך , כשם שהפריע שעדיין לא הגיעה הפלוגה לתפקידיה 'הקשים שבעתיים : יצירת מיבצרים לאומיים , כיבוש קרקע ושמירת עמדה ליום עתיד' . 6-8 כבר קודם לכן נוסה להבחין בין פלוגה לבין גיוס , ש הפלוגה היא רק אחת הצורות של הגיוס , והרע שלא כל היושבים בפלוגות רואים לפניהם את תפקידם ה גיוסי , שלא כחברים בגליל הרואים אותו , ולפיכך אף דביקים בפלוגתם . 'חברים מתאוננים , כי בהיותם בגולה העריכו את הפלוגה בתור מכשיר פוליטי בית"רי ממדרגה ראשונה , ובארץ עליהם להחניק את נפשם הלהוטה לפעולות ... חברים רוצים לראות בפלוגה תא לפעולות מרדניות , שתפקידן לחשוף את פרצופה האנטישמי של ממשלת המאנדאט ... תא המכשיר את ה בית"רי "להיות הכול כדי למלא הבול . '" בימי העלילה , בימי הסערה וההתנקשות , בימי המאבק לזכות עלייה , חשו עצמם הבית"רים שבפלוגות בכי נוח , כשנדרשו לתפקידים , למישמרות , להגנה ולהפגנה . ה חברים דרשו ניצולם לפעולות ממשיות לטובת הצה"ר , בית"ר והציונות בכלל , שהרי 'המצב הכלכלי המסודר באופן יחסי , והחיים השקטים , לא מספקים את האנשים ... קשה לשלוט על היצר הדורש פעולות "ממ שיות '" ועליהן נדרש לדון כינוס המגוייסים הקרוב בתל חי ' . 130 בו בזמן חש אותה תחושה בגולה יחזקאל דיליון , שדיבר ב'אתיקה של שיתת הגיוס וציין את הקושי לסבר את 'הגיוס הקטן' מתוך הבנה ורצון , ומכאן שרבים לא עמדו בניסיון , ומוקיעים אותם ומכנים אותם אף בשם 'בוגדים . ' דיליון תבע לגייס הקצונה : 'קציני השילטון , נציבים , קציני הנציבויות והגלילים , מפקדים — הבו התגייסו לשירות חיילים בחזית למען הלהיב המונות הבית"רים ... היזהרו כמ סם מוות מבית"ריות סאלונית , מביורוקראטיה ורו טינה פקידותית . ' ... הנציב דיליון כמוהו כמי שעשה שירות הגיוס , כשעמד בשורת תלמידי בית הספר הימי בצ'יביטאווקיה . עמ דה מוחלטת כעמדתו בעניין הפלוגות הביע אף ד"ר שמשון יוניצ'מאן , שלימים ( נובמבר ( 1935 הגיע ל גיוס וישב בפלוגת הגליל . יוניצ'מאן יצא להשיב לדברי בלנקנפלד / ברקאי / ב'המדינה' ( 1934 . 5 . 15 ) על הסבכים היתירים שבגיוס ( מיקצועיות ותועלת , יהמה וקשרי מישפחה , וכו , ( ' ועל הצורך לבססו על התנד בות גרידא . יוניצ'מאן פיקפק אם צריך היה לתת מקום לדברי ברקאי וקבע מסמרות ביחס למהותה של הפ קודה בבית"ר : 'בבר בדרגה אי צריך לדעת , שפקו דה טובה או רעה , ממלאים בכול התנאים ... והטובים שבשורותינו , האוואנגארד , ההולכים לארץ להמשיך את מיפעל חייו ואת אגדתו של האיש , שאת שמו הם נושאים — חייבים לדעת , שהחלטה של כינוס עולמי , פקודה של שילטון וראש בית"ה בהכרח שת כובד , ושהללו שלא כן נוהגים , אין להם מקום בתנועתנו . " יוניצ'מאן הזכיר , שבפולין קיים שירות בצבא ל 18 חודשים , ושאף לבית"ר זכות לתבוע את חבריה לשירות . 'אומנם צריך לזכור את ההורים הדלים , ה אומללים והנרדפים , אלא שקודם כל זוכרים אנשי תנועת שיחרור את העם האומלל , המתייסר והנרדף , הכלה , המפסיד את הקרקע מתחת לרגליו . "צבא מתנדב" — מה טוב , אבל לא צבא של עריקים מן החזית ... הסרטיפיקאט של בית"ר הוא צו קריאה / לצבא . ' ... / אילו הלכו כל הבית"רים לגיוס , אפשר היו מקצרים זמן השירות לשנה , או ל15- חודשים - העיר יוניצ'מאן . בתנאים החיצוניים והפנימיים של שנת 1934 לא היה ( 627 א . הגלילי , 'משמר הירדן , ' כ '' א טבת תרצ '' ה . ( 62 « 'בחזית ההגשנזה ( 629 . 1934 . 12 . 25 , ' אחימינה , / א . איכר / 'המדינה ( 630 . 1934 . 6 . 15 , ' בולסין הנהלת הפלוגות , . 1934 . 1 . 25 ( 631 'המדינה / , 1934 . 1 . 31 וכד כתב ( 1934 . 4 . 15 ) לקרובו עמנואל , הבית '' רי העולה : 'בתור בית"רים אין בידינו שום מומנטים אחרים חוץ מן המומנט הבית"רי . עליך להיכניע בהחלט , בלי כל תנאים , בלי כל תירוצים , מבלי להתחשב בשום מומנטים אישיים , אם לא יינתן השיחרור . אם השיחרור יינתן , אז אחרת . אבל זה כמובן צד פורמאלי . לדעתי , בית '' רי מושלם לא יבקש שיחרור , אם לא תהיינה סיבות באמת יוצאות מן הכלל . ' שמשון יוניצימאן

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help