sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:319

לא לקפוא על השמרים תמציתה של בית"ר נתגלמה בפירושה המיוחד ל מהותה של החלוציות הציונית . אותה חלוציות צריכה להיות צבאית - בתוכן ובצורה - אפילו בימי ההמתנה הארוכה , יימשכו ככול שיימשכו , ולו שנות דור . אותה חלוציות צריכה להיות התמסרות שלימה , ועם זאת מוגבלת בזמן . ההנחה היתה , שאין מסתבר בדרך הטבע , שכלל העם עשוי להידרש לשירות חלוצי שלם ללא הגבלת זמן . הנוסחה המקובלת על העמים בעניין שירות צבאי מוגבל בזמן נראתה לאישי בית"ר הולמת את השקפותיה הממלכתיות של בית"ר ביחס לתביעתה מאת הנוער לתת את שירותו למדינה . רעיון מרכזי זה לא היה בו לסתור או לדחות רעיונות אחרים , כגון שמה שאין בית"ר מוכנה לתבוע מכלל הנוער שירות שלם וללא הגבלה — השג תשיג - ובממדים מכובדים ביותר - בתוך שורותיה , בחיילי ההתנדבות שלה . רעיון השירות המוגבל בזמן קיבל את הגדרתו בגיוס בפלוגות העבודה , ברם לא היה בו למנוע רעיו נות של שירותים מיוחדים , התנדבותיים , כגון הצטרפות לפעולות 'ביריוניות' נגד המישטר המאנדאטורי , בנוסף להצטרפות המובנת מאליה לאירגון הצבאי הלאומי . בית"ר לא קפאה על שמריה , ובתוכה נודעה תסי סה תחנית מחשבתית עירנית ביותר . בבית"ר , שלבשה ארשת צבאית כביכול , הורגשה כל הימים חירותו של היחיד - החייל המועמד לחיילות - לחשוב , להביע מחשבותיו , להרהר , אף להרהר בקול רם . רעיון מהלך בחוגים שונים בבית"ר היה רעיון הנזירות הבית"רית , שבו דיברו בנוסחים שונים ראש בית"ר , וכן הלפרן , שלמה ורדי , ואחרים . הלפרן , שכול ימיו היו ימים של תיכנון ותיכנות , העלה רעיונות חדשים לבקרים . כמעריץ דרך הצבאיות בתורת הפילוסופיה והפסיכולוגיה הראויות לדור השיחרור הלאומי , הירבה לעסוק בסכימות של התארגנות . מתוך אותה נטייה לרגלאמנטאציה העלה אף רעיון של הקמתה של ' גבארדיה בית"רית , ' שעיקרה שלוש שנות שירות לבית"רי בגולה , ושתי שנים - בארץ-ישראל . 628 רעיון זה ודאי היתה בו ממידתה של תוכנית יפה בתנאים אידיאליים , בתנאים שבהם היתה בית"ר מסוגלת לשלוט בנוער שלה שילטון מלא בתקופה של חמש וצלר . ולמועצה : יוסף ויטקובסקי , אברהם ישראלי , פינחס הררי , משה שטיין , יעקב גרוס . עי' תיק מ"ז ו 'חזית העם / 1934 . 3 . 1 ? , . 2 . 27 ( הוספה ( 626 . ( 'מדריך ביתיר , ' דצמבר 1 1933 עי' לעיל , פרק כב . המוסדות יטלו על עצמם אחריות ויקימו קסרקטינים וישחררו את המגוייס שיחרור גמור מכול דאגות כלכליות . לדעת משה ד ו ח ו ב נ י נחוץ משק לפלוגות , כדי שיוכלו להתקיים בימים של חוסר עבודה , ואילו לדעת ראובן פ לד ק ו וי א ט / ניצן / קיימים בפלוגות כל החסרונות הקיימים בקיבוצים , כגון הפארא זיטיות , ולפיכך ראוי שהפלוגות יהיו קטנות 12-10 ) חברים , ( שלא יצטרכו למשק . שץ אף הציע לקיים מיסגרת אירגונית לחברים , שמטעמים אובייקטיביים אין הם יכולים ללכת לפלוגות . מן הדו"ח שמסר רוזנפלד עלה , שההנהלה שאושרה באפריל 1933 ביקשה להבטיח צורה כללית אחידה לכול הפלוגות , ושעל סמך הצעות המועצה הציעה לשילטון לשנות את הצעת החוקה הראשונה . 'סיפריית הפלוגות' והבולטין סייעו להחדרת רעיון הגיוס בגולה , אלא שנחוץ לשלוח עוד ועוד מדריכים לשם . ההנהלה הקימה לישכת עלייה בחיפה , ברם עם הפסקת העלייה סגרה אותה . הפלוגה העשירה היא פלוגת חדרה , ואילו ברמת טיומקין הגרעון גדול , משום האחוז הגדול של חולי קדחת . שם אף תנאי הדיור קשים . עוד רבים היו המשתתפים = בדיונים , שבסופם הוחלט להציע לשילטון , שבין תפקידי הפלוגות יהיו התפקידים לארגן ולבסס סניפי הצה"ר , סניפי אירגון עובדי הצה"ר ובית " ר , ובייחוד לכונן קנני בית"ר , ולסייע לגופים אלה בעבודתם השיטתית , להפיץ עי חונות בית"ר והצה"ר ורעיונות בית"ר והצה"ר , להביא עזרה לעובד הלאומי במילחמתו התדירה לכיבוש עמדותיו , וכן לכיבוש עמדות ציבוריות במוסדות כלליים . הכינוס קיים בהתלהבות את ההחלטה לעשות ליצירתה של הסתדרות לאומית של עובדים ולאירגונו של באנק לאומי , שיעזור לגופים ולאישים בתנועה , וכן החליט לדרוש הגשמת גיוס הבית"רים הארץ ישרא ליים . היה כינוס זה מן הכינוסים 'הפוליטיים' של המ גוייסים , משנראתה העבודה הפוליטית בגדר גורם עיקרי הקובע את מהותה של התנועה ואת דרכה בכלל , ואף את מהותו של הגיוס הבית"רי בפרט . השאלות המשקיות הכלכליות נדחו בדרגת חשיבותן מפני המדיניות בימים של עלילת הדם ואסירי ציון והפסקת העלייה והחרם על תוצרת היטלר ומיפעל הפטיציה הגדולה . ( 624 אלכסנדר איכר , רובינשטיין , זאב דויטש , » זרא פרניק , זאב בורשטיין , פינחס הררי . ( 625 נוסף לנציגי השילטון יצחק רוזנפלד כראש ההנהלה , וישעיהו מחנאי כסגנו , נבחרו להנהלה ; יהודה שחור ואברהם

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help