sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:318

כינוס שלישי למגויי סיבית"ר ( ח ט אדר תרצ " ד ( 1934 . 2 . 24-23 כינוס המגוייסים היה צמוד , כבשנים הקודמות , לעלייה לקברו של תרומפלדור בי"א באדר . הכינוס השלישי היה רב משתתפים ורב עירנות . נטלו בו חלק פעיל אישי הנציבות ( ד " ר פרויליך , אינג' מיכאל כבירי ) השילטון ( ד"ר לובוצקי , ( הצה"ר ( דויד ליברמאן , ( אירגון עובדי הצה"ר ובית"ר ( גרשון שץ , ( ורבים מוותיקי בית"ר והפלוגות . יצחק רוזנפלד פתח את הכינוס , ו פרויליך הזכיר בברכתו את פרשת עלילת הדם , כשמתנגדים פוליטיים 'פוצעים בנו פצעים נפשיים קשים ' , ואת המטרה הסופית : 'על קברו של תרומפלדור עלינו להבטיח שלא ננוח עד שיתנופף דגל תכלת לבן על שתי גדות הירדן ' . לובוצקי הביע דברי הערכתו לפלוגות , שהיו ל'תנועה' גדולה , שכבר קשה להשתלט עליה במנגנון קטן וחלקי . בהחלטות הכינוס ראה חשיבות מרובה , שכן יש בהן לעניין לא רק את משתתפיו , אלא את התנועה כולה . כן הסביר את מהותה של ה'פטיציה ' , שתפקידיה הבלתי אמצעיים הם לעקור מן השורש את השקט בעם ולקיים תנועה פוליטית בלתי פוסקת עד כדי הפיכת שאלת היהודים ושאלת ארץ ישראל לשאלה בינלאומית . לנושא המרכזי - הגיוס — העיר , שברעיון חדש נדרש זמן מרובה עד שיחדור לתודעת בית"ר . ברי , שיש להחמיר בחינוך לקראת הגיוס , ועם זאת ראוי לומר , שהגיוס הצליח . תנאי קודם להחדרת רעיון הגיוס ראה לובוצקי בגיבושן של הפלוגות , שעליהן לשמש המשך של חיי הבית"רי בלא ניגוד לצו חת הבית"ריות שבהן חי בגולה . קרן תל חי תקציב לפחות % 50 מהכנסותיה לצורכי העבודה בארץ יש ראל . ז ל י ק ו ב י ץ' בא בקריאה אל השילטון : אם אנו מקריבים שנתיים , רוצים אנו שהשנתיים יהיו שנות פעולה . הבו לנו פעולות . הפלוגות אינן נזקקות לחידושים דווקא , אף לא לפעולות התנדבות , אלא לפעולות סדירות של שירות . אף ח פ ש ן לא ראה את דרך הפלוגות בכך ש'יחדשו ' , אלא בכך שיחיו את החלוציות של תרומפלדור , שכן הפלוגה הבית"רית יסודותיה דומים לתפקידי גדוד העבודה , שנוסד אחרי מות תרומפלדור . זו ווה דומים בעקרונותיהם , חוץ מבעק רון המעמדי . כיום כמו אז נחוץ שירות לעם . קבוצת ' מנורה' שעלתה לא"י על יסוד העקרון של הצטרפות לגדוד העברי היתה למעשה פלוגת בית"ר ה ראשונה . הוא ראה אי הצלחה בניסיונות של הפלוגות הקואופיראטיביות , שחילקו את כל עודף הריווח בין חבריהן . רעיון הגיוס הצליח - למרות הכול - להקים כוח מלוכד המוכן לכול פקודה ופקודה שתבוא מצד התנועה . ש ץ ראה את תפקיד בית '' ר בחח ה מילחמה שבה , ולפיכך התנגד לדעת ל י ב ר מ א ן ( הצה"ר ) , ( שיש צורך בישיבה לשולחן עם ה'הסתד חת , ( ' משום שקיימים הבדלי שיטות בין בית"ר ל'הס תדרות ' , ואף בשאלת עקרון העבודה העברית המליאה ( שאינו מקובל ב'הסתדרות . ( ' המילחמה שהתנהלה ומתנהלת למען עבודה עברית לא היתה כלל מילחמה , אלא למען עבודה מאורגנת ( ואפילו אינה עברית . ( ' עמדתנו' ברורה : עבודה עברית במאה האחוזים . יש להבחין בין פלוגת עבודה לפלוגת גיוס , שהרי העבודה היא רק אמצעי קיום . דיון מרובה נתעורר סביב שאלת הסירוב להתגייס . כ 300 הגיע מיספרם של המסרבים , ופחיליך הביע סברתו , שיש לעמוד על הגורם המעכב את ההתגייסות , זו שיש להחילה אף על בית " רי ארץ ישראל . כבירי הצטער , שרק מאה הגישו ערעור על החלטת ההנהלה להציע את הוצאתם מבית"ר , ואילו לובוצקי הביע סיפוקו , שחלק ניכר עירער שהרי בשילטון בפאריס כסבורים היו שכול המסרבים אבודים לתנועה . לובוצקי ראה התקדמות בבית"ריסאציה של הפלוגות , ובפלוגות ראה התפתחות של פאטריוטיסם פלוגתי . זליקוביץ' העיר , שלא די בשינויים החלקיים , החיצוניים , שנעשו בפלוגות , ואילו הצעתו של פרויליך לקיים שירות גיוס לשיעורין יהא בה ממש , רק אם גה ב' נענו רק מעטים . חברי דתה ג' כבר היו יציבים בלימודיהם או בעבודתם , קשורים במישפחותיהם ש במקום ובחובותיהם להן , ואומנם קשה היתה להם היציאה לשיחת ממושך , כאילו על דרך השיגרה , ללא הסבר מובהק של סכנה או דחיפות . ואומנם היתה הפקודה ( 1934 . 9 . 6 ) פקודה מיוחדת אד הוק , שהוסברה בחוסר עלייה משום גזל זכות העלייה , ובסכנה הרצינית הנשקפת לקיומן של הפלוגות . 'אומנם יש ויכוח ביחס לצורת הפלוגות ' , נאמר שם - 'אולם אין אף אחד החלוק על עצם קיומן ההכרחי לתנועה . בכדי למנוע משבר הצפוי לפלוגות החליטה הנציבות להעביר פעולת גיוס דחופה של מיספר מתאים של בית"רים לפלוגות העבודה לתקופה של חצי שנה ' . נוסח זה , שלא על דרך העקרון אלא כהוראת שעה , היה בו להניח את דעתם של פורמאליסטים , אבל למעשה יצאה ממנו רק תועלת מועטת .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help