sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:260

הרסבינייןברחובות ברחובות נתנסו הבית"רים ניסיונות קשים מידם של שמאלנים אלימים . הבית"רי הפועל נתקל במושבה זו ביחס קשוח , גרוע ממקומות רבים אחרים , כשה'הס תדרות' במקום התאמצה שלא להניח לבית"רים להיכנס לתחום עבודות הביניין , ואף הפריעה להם לקבל מקומות עבודה בחקלאות . חברי קיבוצים בסביבה סייעו בגוף וברוח לעשות להרחקתם מהמושבה . מקו מות שעבדו בהם פועלים לאומיים נדונו מראש לשביתות ולהפרעות קשות . בחודש מארס 1934 הגיעו הסיכסוכים בתחום העבודה לשיאים . פועליו הלאומיים של הקבלן לפקוביץ הוכרזו מפירי שביתה , וכאילו הופקרו למעשי אלימות קשים . פועלים לאומיים נפגעו במקומות עבודה שלהם . בית"רים שחזרו ממועדונם באחד הערבים הותקפו התקפה קשה . אף למועדון גופו התנקשו . המצב תואר כ'פוגרומיות אדומה משתוללת . ' אחד הביניינים שנעשה ביניין מריבה היה ביתו של מאכס הורקין , מי שהיה חבר קואופירטיב הנהגים 'דרום יהודה , ' וכבעל הכרה לאומית ביקש לבנות ביתו בידי פועלים לאומיים . משום ניסיונו המר במקום זה לא יכול הפועל הלאומי להסכים להצעה על לישכה משותפת על בסיס של חלוקת עבודה בענף הביניין לפי אחוזים מוסכמים מראש . כאן ראו הכרח לעצמם להבטיח זכות למשא ומתן נפרד וישיר עם נותני העבודה , שהרי אותו אחוז מוצע , כמסתבר , היה פחות ממינימאלי , ובדרך הטבע בלתי-ניתן לשינוי במשך זמן מרובה , ועל כל פנים לא בלא סיכסוכים חדשים . יצחק גוריון , נציג הפועלים הלאומיים , עמד בעקשנות על זכותו של העובד הבית " רי לחיות במו שבה - קודם כל , ועל זכותו לעבודה - כדבר המובן מאליו . סיכסוך רחובות עמד אפוא בכל חריפותו , ושלא כמו במקומות אחרים ביקש הוועד הלאומי להתערב ולהיות המכריע בו . יצחק גוריון לא היה מוכן ( 1934 . 3 . 18 ) לקבל את הכרעת הוועד הלאומי בבוררות , משום שראה בו צד לסיכסוך , ותבע בורר נייטראלי . אליהו ברלין , מטעם הוועד הלאומי , טען , שהוועד נדרש לתפקיד הבוררות על ידי מועצת פועלי רחובות , וכיוון שהשעה דוחקת אין פנאי לחפש אחר בורר מוסכם . גורודיסקי , ראש מועצת רחובות , עמד בלחץ גדול . הוא נתבע לבטל את רישיון הבנייה להורקין , או לצוות על הפשקת הבנייה , כיוון שניתן בניגוד להחלטת הוועד הלאומי , אבל אחת היתה תשובתו : 'לא אעשה כזאת . לא אתן פרס לפורעים . אם תפסיקו את כלל העבודות בבנייה במושבה , אז יפסיקו גם הם . מתפקידי כיו"ר המועצה להגן על הנרדפים והנדכאים' . ° חומרת המצב הגיעה לשיאה , כשלאחר ההתקדמות המרובה בבניית ביתו של הורקין , הגיעו עשרות אנשי קיבוצים באישון לילה אל מקום הבנייה , כפתו את השומר , היכוהו , והרסו עד היסוד את כל הבנוי 5 ) ו 934 . 6 . ו . ( אף לאחר אירוע מכאיב זה לא היה הורקין מוכן לפשרות , ולפיכך הוכרז 'מפר שביתה / ונדרשו פיטוריו מ'דחם יהודה . ' הקואופיראטיב לא קיבל את הדין , וכך לא הקבלן , ובוודאי לא בית '' ר , ולא הפועל הלאומי . אישי המושבה , שנתנו את דעתם למעשי חורבן , בלא לחוס על ממונם של ישראל , ראו את עמדת בית"ר כצודקת וראויה לתמיכה . הסתדרות העובדים הלאומיים בת החודשיים , שירשה את אירגון עובדי הצה"ר ובית"ר , עמדה בתוקף על זכות העבודה של חבריה ולא נסוגה מפני הניסיון המזעזע בדרך ההרס והחורבן . כרוז הע"ל הסביר , ש'הפקי דות השמאלית העומדת בזמן האחרון ביישוב לפני אובדן השילטון הפוליטי , מנסה לבצר את עמדתה בשוק העבודה על ידי טירור של התנפלויות והריסת עבודה , ' וקרא לחברים להרים תרומות להקמת הביית מחדש . הרס זה בידי פועלים שהובאו מרחוק ובמ אורגן לתכלית זו זיעזע חוגים נרחבים ביישוב , ברם ' דבר' ניסה להסביר , שבית הורקין 'הולך וקם לשם זהו המיתוד המיוחד לריביזיוניסטים ... לתפוס את הציונות באלימות' ( מרכז מפא , " י . 1934 . 3 . 7 'זיכרונות / ב , . ( 32 אין תימה , שבךגוריון לא היה גורם מרגיע ומפייס בעם , אפילו כשהסתייג משיטות חבריו תלמידיו שניהלו מילחמה על פי תורתו , ברם לא על פי פקודתו . ( 520 עי' 'חזית העם / 1 1934 . 3 . 21 , 16 , 14 'דבר / . 1934 . 3 . 19—9 מען דעות רשמיות לא אחת , אלא שאותה זכות עקרונית ומובנת מאליה עלולה היתה להישאר מן ההלכות שאין מורץ כן . ברל רפטור ניסח ' ) הפועל הצעיר ( 1934 . 3 . 21 , ' עניין אותה זכות בלשון : 'עלינו לראות בכול פועל בית"רי חבר לעבודה , אבל עלינו גם לנהל מילחמה חמורה ביותר נגדו בשעה שהוא בא להפר שביתה , והפרת שביתה פירושה — לא רק הורדת שכר העבודה , אלא גם הכנסת הפקרות בשוק העבודה ורצון לשבור את האירגון המיקצועי . ' ניסוח זה - ממש כניסוחו המקורי של בן גוריון — בא להביע פסק של סתירה בתוכו , 'דבר והיפוכו . '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help