sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

עליית תלמידים בהעדר אפשרויות חוקיות לעלייה הבית " רית החלוצית , אנוסים היו הבית"רים לגלות לעצמם אפשרויות עלייה אחרות . יחידים עלו כקאפיטאליסטים , בנות בי ת"ריות נישאו לבעלי סרטיפיקאטים , שזכו בהם אם כבעלי מיקצוע ואם באופן אחר . רבים , רבים ביחס , עלו לארץ ישראל בתורת 'סטודנטים ' . המוסדות החינוכיים , שאליהם יכלו להגיע בית"רים לא היו מרובים . בודדים הלכו ללמוד בגימנסיות כש הוריהם עדיין נשארים בגולה . תוכנית הלימודים העיו ניים בלשון העברית בבית הספר העברי לא היתה קלה בשביל התלמיד הבית"רי בגולה הלומד בבית ספר ממלכתי , או פרטי , בלשון המדינה , לפי תוכנית שונה במידה מרובה מתוכנית בית הספר העברי . התלמידים בבית '' ר עשו ככול האפשר לסיים את חוק לימודיהם התיכוניים בבית האולפנא שבו התחילו בלימודיהם . קל יותר היה המעבר לבתי ספר מיקצועיים , אלא שמוסדות כאלה עדיין לא היו בארץ , אולי חוץ מבית הספר החקלאי הוותיק במקווה ישראל . ואומנם לבית הספר החקלאי הזה הגיעו כמה וכמה תלמידים בית"רים , בכללם אף מבוגרים , מלאטביה , מליטא , ואף מפולין . הללו הגיעו למוסד החקלאי בהתאם גמור לשאיפת לבם להיות חקלאים בארץ ישראל ולבנות את הארץ עם ביניין חקלאותה . במקווה ישראל למדו כמה וכמה , שלימים היו מראשי הפלוגות ( הילל צור , זאב דויטש / דורות , / משה שטיין , ועוד . ( רבים מן הבית"רים גומרי ביה '' ס נתגייסו לפלוגות הגיוס , ונימנו עם אנשי המעשה שבהן . אף בית '' רים תלמידים במקווה ישראל ראו להתנדב לפלוגות בימי החופשה שלהם . המוסדות העיקריים , שאליהם הגיעו סטודנטים בית"רים היו : האוניברסיטה בירושלים , והטכניון בחיפה . האוניברסיטה הצעירה הוכרה בכול ארצות אירופה , והיציאה אליה היתה נוחה לפי כללי ההגירה והוצאת הדרכונים שבאותן הארצות . יותר קשה היתה היציאה לטכניון , שמשום שמו הקרוי עליו ( ולא 'פוליטכניוף ) לא נחשב כמוסד של חינוך עליון . בפולין הורשו תלמידים לצאת לטכניון רק אם עדיין היו בגיל שלפני חובת הרישום המוקדם הראשון לצבא . למוסדות אלה נכונים היו לצאת בייחוד בוגרי בתי הספר התיכוניים העבריים שבפולין , ליטא , לאטביה , צ'יכוסולובאקיה , אלא שאף בית"רים שלמדו בבתי ספר בלשונות המ דינות ביקשו להתקבל בהם , ומקצתם אף הצליחו , מהם שהצטיינו בהמשך השנים בלימודיהם ובהישגיהם המדעיים , בייחוד מדעי הטבע . הנטייה לחסום כל דרך מפני עלייה בית '' רית הגיעה אף לתחום זה של עליית סטודנטים . הסטודנטים החלו ( 496 מיכתבי י . ילין לשילטון . ( 1935 . 2 . 6 ; , 1 . 20 ; , 1 , 16 ) מיא נואר שימש יצחק ילין בתפקיד מיוחד כאיש הקשר עם בעלי התעשייה . קריניצי הועמד בצד בהתאחדות , ואריה שינקאר התנכל ופיטר פקידים לאומיים , הסוכנות צריך היה להיות ברור , שבהמצאת רשימות של מועמדים לפי דרישות נותני העבודה אין בה משום פגיעה באותו הסכם . 'דבר זה מותר לנו גם אחרי חתימת ההסכם , כי לא התחייבנו בשום אופן לסרב לקבל ממישהו סרטיפיקאטים שנתקבלו מאת ה סוכנות' - כתב ( 1934 . 12 . 10 ) הוועד הפועל של ברית הצה"ר מפאריס לעקיבא ברון בתל אביב . בעיתונות הילכו ידיעות , שתשע מאות סרטיפיקאטים נמסרו לרשות נותני-העבודה לחלוקה , ושוב נתעוררו תקוות וסיכויים . אותו זמן ניסה רחוב להיכנס במגעים עם התעשיינים , באמצעות בנצינברג , שכן שוב לא תלה תקוות יתירות במגעיו עם האיכרים . ביחס לתעשיינים היה רחוב אופטימי , שיקבל מהם 500 סרטיפיקאטים , אומנם באמצעות הסוכנות . הסוכנות היתה מוכנה 'להפוך לפיקציה את עניין הרישיונות לבעלי מיקצוע מיוחדים ' . הסוכנות נסתייעה באריה שינקאר כנגד אברהם קריניצי , שראו בו אוהד הצה"ר וחיפשו תואנות נגדו . בהשפעת שינקאר לא דרשה עוד הת' בעלי התעשייה מיכסת רישיונות לחלוקה ישירה , ואף לא ריכזה דרישות לעלייה מן הממשלה , אלא הסכימה שהסוכנות 'תיתן רישיונות עלייה לכול המומחים שיידרשו , אם תיווכח במיקצועיותם ' . במשך השנה שחלפה נצטברו רשימות של שמות 2500 בית"רים , חברי 'ברית החייל' והצה"ר , מאירופה , לפי מיקצועותיהם , אלא שהסוכנות הצליחה להשתלט שילטון מלא על ההתאחדות , והבטיחה לעצמה ביקורת מליאה על כל פעולות ההתאחדות בעניין סידורי עלייה . הסוכנות אף ערכה ביקורת לא רשמית במיפעלי התעשייה , ושאלה בעניין העסקת הנדרשים , ומיפעלים שלא נמצאו בהם הנדרשים הוכנסו לרשימה שחורה , ונפסלו לעניין רישיונות נוספים . הסוכנות סייעה בהלוואה גדולה לאוצר התעשייה , והבטיחה לעצמה ביקורת על כל רישיון והחלטה סופית שלו . רק תעשיינים מעטים עמדו על שלהם בדרישתם את הפועלים המיקצועיים שבהם היו מעוניינים . "">

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help