sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

מגניבתגבו לות יבשה לנחיתה בחופי ים לחצם של מבקשי העלייה גבר והלך , והסיכונים הג דולים שבעליית הבלתי ליגאלית לא נחשבו לגבי נועזים בצעירים , חברי בית"ר ששרפו גשריהם עם הגולה . הצטמצמות האפשרויות לחדור בהסתר בגבולות הי בשה , או להסתנן בעקיפין בנמלי הארץ , דחפה בהכרח אל המחשבה , שיש לעשות להעלאת עולים בחופי הים , על אפה ועל חמתה של עינה הפקוחה של הממשלה ושל כלבי הציד השכירים והמתנדבים שלה . לעולים אלה יוחד לימים שם הכבוד 'מעפילים ' . התחלתה של העלייה בדרך הים היתה מעט מיזער . מן הראשונים שהגיעו אל הארץ בדרך הים כקבוצה היו חמשת חברי בית"ר ו'ברית החייל ' , בראשם יקיר הר זהב , שיצאו בסתיו 1933 מווארשה , עשו דרכם עד לקושטא במכונית ישנה , ללא ויזות , ומשם לאלכ סאנדריתה , ואחר - לבירות , ומשם בסירה שכורה ונהוגה בידי ספנים ערביים עד לחוף שמצפון לעכו . אחר תלאות נדודים של חמישה חודשים בדרכי - גולה ואחר שלושה לילות של התקדמות בשבילי צפון עד לבית החרושת 'נשר' לייד חיפה , נאסרו בידי המישטרה והושבו בסוהר עכו . מן הסוהר שוחררו רק אחר שלושה חודשים . 476 מסוף אפריל 1934 יצאו סירות גדולות מנמל הדיג של צור שבלבנון ועגנו בחשאי בחופי הארץ . העלייה בסירות , ואף בספינות קטנות , נעשתה תכופות יותר ויותר . ספנים יווניים ואחרים ( ובכללם דייגים מצור בלבנון , מצרים בעלי ספינות מיפרש מפורט סעיד ) עשו להם את העלאת העולים היהודים פרנסה טובה , שאפשר לעמוד בסיכוניה . בשנת 1934 הגיעו רבים בדרך הים , וחלק ניכר מהם נאסר מייד לאחר עגינת הסירות . עם התחדשות השימוש באוניות קיטור ביולי 1934 הגבירה המישטרה את אמצעי המניעה שלה , וקבעה תוספת של מאה שוטרים לחופים ופי קוח לילי של חיל האוויר הבריטי . האינפורמאציה לדבר ב'אוייב פנימי . ' משום תגובותיו המעשיות והעיוניות אין תימה , שבית"רינו ראו בגרינבוים את מעכב פסק הדין , ודוחה כל ניסיון להסדר בשאלת העלייה . בית"רים הפגינו במישרד הא"י בווינה , ובא כוח שלהם תבע להרחיק את גרינבוים מן ההנהלה הציונית ולהעמידו לדין . עי ' מ . אג"ף , ' הארץ . 1934 . 6 . 14 ' , ואף אין תימה , שבאיזה עלון פולאני מקומי כונה גרינבוים 'בלש אנגלי ראשי' ( לפי 'דבר / . ( 1933 . 6 . 1 בסוף אבגוםט 1934 הופרעו אסיפותיו בלודד ובווארשה . גרינבוים הכריז : 'לא אבוא עוד לפולין . ' ( 476 בטיפול הנציבות ( ד '' ר פרויליך וילין , ( ובערבות דוב קולמאן , עי' לזר , 'אף טל פי / . 62 אף בפולין ( 1934 . 6 . 5 ) ובארצות אחרות נתקיימו מיפ גני מחאה , לרבות סגירת חנויות של יהודים . בווארשה נעשה ניסיון של הפגנה לייד השגרירות הבריטית . עם התגברות הזעם על ציד התיירים ועל צימצום העלייה בימי חירום , ועם ההפגנה החדשה שהפגין הנוער ועמו המונים ביום השבתון , שעליו הוכרו מטעם המוסדות , שוב יצא גרינבוים בשער בפולמוס חריף נגד מחנה ז'בוטינסקי . גרינבוים לא היה מסוגל לראות את תורת האריתמטיקה הפשוטה המונחת ביסוד שיטתו של השילטון המאנדאטורי לעשות לחיסולה המזורז של תיקוות הממלכתיות העברית , אבל היה חששני ועצבני למראה כל תגובה ספונטאנית בעם , שלא על פי הוראות מוסדו . במאמר 'שתי אגדות' ' ) הארץ ( 1934 . 6 . 15 ' , דיבר בלעג מר ובזילזול יתר ב'אגדת הציונות המהפכנית , הביריונית , המשיחית , כביכול' וב'אגדה של העפלה , של כיבוש המולדת - בדם ובאש ' . דבריו נתכוונו לשמש רקע תיאוריטי לצידוק הקיפוח של בית"ר בעלייה , בימים של רוגז רב בציבור , בימים שבין מתן פסק הדין של בית דין הכבוד לבין פירסומו . לזכות המאבק למען העלייה היהודית בדרך ההפגנה העממית הכללית . ומעניין בהקשר זה חילוף המיכתבים שהיה בין לויטרבאך לבין שכטמאן בעניין החוזר החשאי של ההנהלה הציונית ( 1934 . 5 . 17 ) על גנריכת אסיפות מחאה נגד מדיניות הממשלה בענייני העלייה . שכטמאן הביא מתוכנו של החוזר ב'מאמענט' ( 1934 . 5 . 29 ) ובעיתונים אחרים ! 'אולם חשוב הדבר , שהאסיפות תתנהלנה בהתחשב עם המציאות כמו שהיא . ידיעות מופרזות בנוגע למצב הקיים והתקפות נעדרות אחריות על הממשלה המאנדאטורית יש בהן משום הבאת נזק לעצם העניין ' , ועל כך יצא הקצף , שהשתמש לרעה בחומר רשמי שהגיע אליו בתור חבר הוועד הפועל . שכטמאן השיב , שראה חובה לעצמו 'לקרוע את המסווה מעל פני השניות של האורגאנים הציוניים הכי עליונים ' ,,, ( א"צ , . ( z 4 / 3294 / I לפי דו"ח הממשלה גורשו מארץ ישראל במשך שנת 722 : 1934 יהודים ( מכלל 2047 מגורשים . ( ריליוואנטית לעניין התלות בממשלה המאנדאטורית היא שאלתו של בן גוריון ששאל ( 1934 . 10 . 27 ) לנציב העליון , בזמן שהותו בלונדון : 'כלום יש לו התנגדות למישלוח איש למוסקבה ' , עם כניסת רוסיה לחבר הלאומים , לשם השגת הקלות להעברת עולים ואסירים . תשובתו של הנציב היתה , שאינו יודע , וישאל את השר ( א"צ , . ( s 25 / 17 ועי ' להלן פרק מא . ( 475 השקפת בית"ר לפי ניסוחו ו 'אין צורך בעבודה וביצירה ; אין צורך בחלוציות זו ' , ואילו לגבי ההעפלה — 'זו אינה אפשרית בתקופתנו אנו , אי אפשר להתחיל במילחמת "דם ואש" עם הכוחות החיצוניים הסוגרינו עלינו את הדרך . גם הטירוף הגדול ביותר לא יצא מגבול הדיבורים על מילחמה זו . בתל אביב היהודית אפשר עוד לזרוק אבנים במישטרה שהיא יהודית , אבל רק בתל אביב ... לפיכך פונה המהפכנות כלפי האוייב הפנימי , היא נעשית לביריונות . ' אין הוא חושש

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help