sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:219

ישרה לנותני העבודה ינוכו מהרישיונות שיינתנו לסוכנות היהודית , ' ולפיכך אין ההסתדרויות החלוציות דורשות את הרישיונות ישר מנותני העבודה . לא רק שבדרך זו תפסיד הסוכנות את האפשרות לחלק את הרישיונות , אלא אף ייהרס כל הסטאטוס החוקי שיש לסוכנות בענייני העלייה . כידוע סטאטוס זה הוא אחת מן הזכויות שהמאנדאט נותן לסוכנות ... אם הסתדרות אחת תצליח בדרך זו , כי אז תהיה התחרות גדולה בין ההסתדרויות לדרוש ולקבל רישיונות כאלה מנותני העבודה . ואילו ביחס לביטול הזמני של זכויות בית"ר חזר ד"ר בארט על דברי גרינבוים בישיבת הוועד הפועל הציוני ועל לשון החוזר של מחלקת העלייה ( שיש לדאוג לכך , שהבית"רים בעצמם לא יפסידו את זכותם לעלייה . ( בית הדין גבה עדויות מיהושע סופראסקי , גרינבוים ולוקר . סופראסקי העיד , שהיה בישיבה שבה דנו מוסדות אחדים בשאלה , אם נחוץ לדרוש רישיונות עלייה מן הממשלה , ובכלל המוסדות הנ"ל היו אף באי כוח הסתדרות 'בני בנימין , ברם לאחר משא ומתן הוחלט באותה ישיבה שלא להגיש דרישות כאלו לממשלה . סופראסקי הדגיש , שרואה סכנה לחברי בית"ר בביטול הזמני של הזכויות האירגו ניות , שכן יקבלו רק אחוז קטן מן הרישיונות המגי עים להם . לוקר טען , שתהא זו סכנה גדולה להסתדרות הציונית , אם יהא מותר להסתדרויות החלוציות לדרוש רישיונות עלייה שלא בדרך הסוכנות היהודית . הדיון נמשך כל אותו היום , ברם פסק הדין לא ניתן אלא לאחר זמן מרובה , ואחר תביעות והפגנות . אילו השתתף נציג בית"ר בדיון ודאי יכול להעלות טיעונים רבים , ובכללם , ש'פקודת העלייה' המאנדאטורית לא נתפרשה פירוש הולם : 'פקודת העלייה' פותחת פתחים נוספים לעלייה , מחוץ לעלייה לפי ה'מיכסות' של הסוכנות 425 א ומן החובה הלאומית הוא להרחיב את הפתחים הללו ככול האפשר . זכותו הטיבעית של האזרח ( ולאו דווקא יהודי ) היא לבקש רשות עלייה לקרוביו , נאמניו , מכריו ( ולאו דווקא יהודים ) אם כעובדים ואם כתלויים בו סתם , ועל זכות כללית ויסודית זו תפקח רק הממשלה , ולא הסוכנות היהו דית . זכותו של היחיד היא לבקש את עלייתם של אלה שבהם מעוניין דווקא , והללו אינם בהכרח נמנים בקאטיגוריה של המועמדים לקבל זכותם באמצעות ה'שדיול , ' מהם קשישים מגיל ) 35 גיל המועמדים לפי ה'שדיול' — על פי הפראקטיקה הפורמאלית , ( מהם אקדמאים , מהם בעלי הכשרות ספציפיות . בדרך זו יעלו אנשים לארץ ישראל לאו דווקא להיכנס למעגל העובדים , במובן ה'שדיול , ' על חשבון כושר הקליטה הכלכלי הנתון מראש , אלא אף יבואו אנשים שאינם דווקא בגדר 'עובדים , ' אבל נועדו להם תפקידי ניהול ויוזמה וקשרים בתחומי הכלכלה הגדולה , והללו לא זה בלבד שאינם מצמצמים את כושר הקליטה , אלא נהפוך , יוצרים תנאים חדשים לכושר קליטה נרחב . עם כל ההתייחסות ב'קדושה' ל'פקודת העלייה' לא יוכל אף המימשל הקנאי ביותר לטעון , שאותו חשבון של 'כושר הקליטה' הוא יותר מהשערה או משיקול גרידא , ושחשבון זה מנה את כל האפשרויות החדשות בתחומים חדשים , או כל האפשרויות החדשות העשויות להיווצר מהרחבת יוזמות כלכליות לפי מגמות אישיות . ודאי אין לקפח את זכותה של ההנהלה הציונית , אם משתמשת בה בצדק ובשיוויון , וודאי לא יעלה על הדעת לקפחה בתנאים של כבוד ורצון טוב , ברם אף אין להעלות על הדעת את קיפוחו של היחיד להבטיח לעצמו את מאכסימום זכויותיו כשיש עמן טובת העם ללא נזק לזכויות ההנהלה . אין לנוון את האפשרויות הגדולות על פי 'פקודת העלייה' רק משום רדיפת הגמוניה , ואפילו אינה אלא מדומה , ואפילו אינה אלא מזקת . היצר הרע אינו שכל , אבל הזמן עשה מה שלא עשה אף היצר הרע . אנשי המימסד אנוסים היו בהמשך השנים להיכנע לצוו הציוני ולדאוג להרחבת גבולי העלייה , אף מחוץ לכלל 'כושר הקליטה הכלכלי , ' שמלכתחילה לא היה אלא נשק אנטי ציוני בידיו של המימשל הבריטי , וכך לגלות עידוד ואפילו עזרה לעולים תיירים , סטודנטים , קרובי משפחה , ואפילו לעובדים מוזמנים אישית לחקלאות ולתעשייה . למותר לחזור ולהדגיש כאן , שעיקר טענתו של נציג בית"ר - אילו נטענה — היתה בטבע הדברים מכוונת לצד הפוליטי , שהפיכת האזרח העברי בארצו כתובע ישיר בענייני העלייה עשויה לשמש מנוף גדול למאבק בעד עלייה בממדים הנכונים והרצויים ולהכרת עקרון ' כושר הקליטה הכלכלית' לפי המציאות המתפתחת באמת . בתנאים של הסכם פנימי אין במנוף גדול וחדש זה משום רועץ לסוכנות , אלא נהפוך הוא . ( 424 ולא היא . ניכוי על תשבון היה אפשרי , ואף סביר , בתנאי המדיניות הבריטית וביחסי השיתוף עם הסוכנות , אלא שלא היה מתחייב על פי החוק או על פי תקנה . ( 425 א"צ , 425 . z 4 / 3294 / I א ) עי' לעיל , הע' , 361

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help