sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:203

תה . ראש בית"ר מגלה את לבו במאמרו הקצר : 'אני מצפה' יי 'מאוד מעטו מיקרי "יום טוב" בחיי , ומה מאושר הייתי לו יכולתי להקדיש את היום הזה פשוט לשימחת חגי הנאה - ליום הולדתה העשירי של תנועת בית"ר - ולכתוב על ערכו ולקחו של היום הזה בלי חיפזון , באריכות , בפרוטרוט , להזכיר בשמם את כל יוזמיה ואת כל מנהלי בנייתה . ואולם אי אפשר לי הדבר : סילחו . ' טעמו של אותו 'אי אפשר' באותו זמן ברור וידוע , וביקש ראש בית"ר לשלוח 'לחיצת יד' אל הכול הכול ברמז , ועם זאת להטעים : 'אני יודע את כל מיגרעות תנועתנו - כרכים וכרכים הייתי יכול לכתוב על המיגרעות ; אך למעלה מטל ביקורת זו עומדת לי העובדה העיקרית שבלבבי - אני מתפאר ומתייהד ומתגאה בבית"ר , אני מאושר על שנפל בגורלי , על מידתן ימי , לעמוד בראש הציבור הצעיר הזה , ציבור ללא דוגמא בתולדותינו ' . א לא שהוא אף ציפה , קודם כל - לעיברורה של בית"ר , המתחייב מכול הבחינות , ואף מ בחינת ה'הדר : ' 'הא לכם שנה , ידידי הצעירים , שנה של תריסר חודשים , ובסוף השנה — או תבינו עברית או תעזבינו . איני רוצה לדעת , אם "קשה" הדבר או קל ; בענייני הדר בית"רי אין קל ואין קשה ' . ושנית — לביצוע רעיון הגיוס - 'לקיים את מיצוות הקורבן שבעלייה , להציל ולהצדיק את התוכן העמוק והקדוש שבעצם המלה המחרת : לעלות ; ' ושלישית - פלוגות העבודה - ההצטרפות אליהן ללא טיעונים וללא תירוצים . וכאן לימד פרק ו 'אל תזלזלו בדב רים שאין להם מישקל גשמי ואינם נראים לעין : אלה לפעמים תכופות הם הם העיקר , גם בחיי פרט וגם בחיי ציבור . מתוך מאה חברים שהתייעצו אתם , אולי כתישעים ותישעה יגידו לכם , כי בארץ ישראל נחוץ לנו "ממש" ולא "יופי , " כי אדם היכול לקבל מישרה של שוטר או עגלון או נציב עליון אסור לו לבזבז את זמנו על התוהו של "קורבן" ובו ' . אל תקשיבו להם : פיטפוט . דווקא הודות ל" מעשיות" ממין זה הורעלו חיינו בגולה תרעלת כיעור חיצוני ופנימי , פחדנות גופנית ורוחנית , עקמומיות , כל נימוסי הגיטו לכול מינהגיו ' . ועוד עניין אחד לא יכול לשכוח ראש בית"ר , את עניין התגובה בדבר החרמת הסרטיפיקא טים : 'ואחרי דבר התוכחה — דבר תהילה . בעצם הרגע שחתמתי על הפקודה בדבר החרמת ה"סר טיפיקאטים , " לא פיללתי שככה ייענו לי קנני בית"ר . ידעתי שייכנעו , אבל פחדתי שמא תהיה זו הכנעה מתוך מישמעת , לא מתוך הבנה . אני טעיתי , כי הם הבינו . לא לחינם לימדנו אותם עשר שנים רצופות , כי בסיס תנועתנו הממלכתית הריהו המיפעל המדיני , וקודם אצלנו ערכו של מיפעל מדיני על ערכו של " ממש" r תורה קשה , מורכבת , תורה הסותרת למיג הגו של עולם בן דורנו — אבל הם הבינו ' . מאמר זה , שנתפרסם אף בעיתונים אחרים ' ) חזית העם ( 1933 . 1 . 24 ' , הרעיד לבות החברים , אבל נודעה ממנו השפעה חיובית מרובה . באותה חוברת 'מדריך בית"ר' לכבוד העשור העלה ירמיהו הלפרן , כדרכו , רעיון חדש בהתאם למגמתו הטיבעית המתמדת לגלות יתר יעילות באירגון ויתר מיצוי בכוחות הנוער לתפקידיו ההיסטוריים . הרעיון החדש קראו : 'גבארדיה בית '' רית ' , שהרי לא די לנו בתנועה כ'סוקול ' , והלפרן תבע לתלות חובות על גבי חובות בצוואר הנוער הרואה עצמו פאטריוטי . שם מיצה ז . לתר במאמרו את הערכתו לגבי בית"ר במלה אחת : 'קנאות ' . לא זה בלבד שאין להתבייש בקיציונותה של בית"ר ובמהפכניותה , אלא שיש להתאונן , שהיא פחות מדי קנאית ופחות מדי קיצונית ( יש להצטער , שההפגנה של בית"ר בתל אביב נגד הגבלת העלייה היתה 'יחידה וגלמודה . ( ' לרנר הרחיב את דברו בכינוי שכינה וייצמאן ( כשהיה נשיא ההסתדרות הציונית ) את בית"ר כ'נוער רומאי / והדגיש את כישלונן של וייצמאן בכינוי זה , שראה לתילבושת ללא ראה ללב . ברכתו של לרנר : 'יותר קנאות לאומית ! הסירו את הרסן ותנו לזיק הקנאות הצרוף העומם בבית"ר ללבות ולהתלקח ללהב לאומי גדול . ' ... לכבוד העשור לא ויתרה בית"ר על טכסים חגיגיים באולמות ציבור , במועדונים , במיגרשים ואף בכיכרות מרכזיות בערים . בית"ר ריגה , שהחג היה קודם כל חגה , ערכה ( 1934 . 1 . 26 ) תפילה חגיגית בבית הכנסת 'כאר שולי , ( טכס הנחת זר על קבר החייל האלמוני , מיסדר בחולצות לבנות ( משום האיסור על נשיאת מדים במדינה , ( ואף הזמינה את הציבור הרחב להרצאות בנושאי ההלכה הציונית וענייני דיומא . 392 כך נהגו רובי הקננים בסניפים השונים בעולם , ולא חששו להביא את דבר בית"ר לנוער ולעם בכלל . בקננים שונים אף נתפרסמו כרוזים ועלונים מיוחדים . קן קאליש ( פולין ) פירסם בדפוס 'קול בית"ר — חוברת מוקדשה ליובל העשור לקיום בית"ר העולמית וחמש שנים ל קיום הקן הקאלישאי' ( טבת , תרצ"ד ) — חוברת נאה ( 392 'המדינה . 1954 . 2 . 28 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help