sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

דם כל את הסכנה שלא יצליחו להבטיח לעצמם את הקונצסיות לשלוט שילטון מלא על כל העלייה היהודית , ולאו דווקא על עליית הפועלים לפי מיכסת הסרטיפיקאטים . שרתוק / שרת / ובן צבי הלכו למפקד המישטרה , ספייזר , להביע צערם . הסוכנות יצאה בהבעת צער עמוק , ובתודעתה הסבירה , שההתמרמרות נגד רדיפת התיירים אינה יכולה בשום פנים להצדיק פגיעה בשוטרים בשעת מילוי תפקידם . אומנם היה אפשרי 'המעשה המגונה' רק באווירת ציד התיירים , אלא שהמעשה אינו ראוי לציבור בן-תרבות . הודעת הוועד הלאומי היתה יותר חדצדדית : 'קבוצת אנשים מחוסרי אחריות סידרה הפגנה בלתי חוקית ... נצטבר חומר שריפה לכול פרובוקאציה ולכול מעשה הפקרות ציבורית העלולות להמיט אסון על היישוב ' . ה וועד הלאומי הבין , שההתמרמרות הצודקת עשויה היתה למצוא את ביטויה הנכון והמלא בגילויי הדעת , בפעולה הפוליטית , ובאסיפות המחאה . 382 'דבר ' , שיצא בראש הכרוזים על 'מעשה הפראות ' , לא קיבל את נוסח עיריית תל אביב בעניין 'אנשים רבים מן הקהל ' , שהרי לא עניין של 'קהל סתם' כאן , אלא של 'מיפ לגה מסויימת , המעמידה פני לוחמים לעלייה ' . את ' מעשה הפראות' ראה 'דבר' כתוצאה 'הכרחית של החינוך "הממלכתי" הניתן על ידי המיפלגה הרביזיוניסטית מאז היווסדה ' . אף ה'פלשתין פוסט' ( ג . אגרונסקי ) הצביע ברוח גלותית על הריביזיוניסטים ש הם עושי מעשי האלימות , ולא הזכיר כלל שהמוני תל אביב , שראו בחרפת ה'אובלאוות ' , הם שיצאו באלפיהם למחאה ולהפגנה . במאמר הראשי לא נזכרה חרפת ציד התיירים , אבל הובעה ההערכה י 'המחזות שלא ייאמנו שהתרחשו אתמול בתל אביב יבואו כמ הלומה על כל התושבים בארץ זו , עליהם יבכו היהודים בכול העולם והם יישארו כתם מעליב לעיר יפה זו ... השילטונות צריכים לדעתנו , להיות בטוחים , שאם המארגנים והמנהלים של ההפגנה יבואו בפני בתי המישפט בדרך החוק הרגיל , הרי העדה היהודית לא תתחבר עם מחוללי הפשע . חוליגאניסם זה יידחה בהחלט ע"י העדה היהודית שומרת החוק . 383 פירושם עגל הדברים לגבי השילטון הזר : העדה היהודית היתה שמחה לשמוע על אפשרויות חוקיות לעלייה גדולה , אבל החוק לבדו הוא הקובע אם תהא עלייה , והעדה ויתרה מראש על כל מה שאינו נחשב חוקי . הנוסח הגלותי הדפיטיסטי המובהק היה בו כדי לעורר טעם לוואי . ראש בית"ר ראה את ההפגנה באור אחר לגמרי . לעניין חשיבותה המדינית הגדולה של ההפגנה בתל אביב הבריק ז'בוטינסקי לדיזנגוף , ראש עי ריית תל אביב : 'התפרצות מחאתכם הצודקת ו קורבנותיכם הנשגבים ישארו בתולדות ישראל , כיום הולדתה של ההתקפה המכרעת , שהיהדות העולמית מתחילה בה . המילחמה הפוליטית הזאת תשבר את שילטונה של שינאת ציון בארץ ישראל ותביא את זריחת שמשה של מלכות ישראל ' . כבר במסיבת העיתונאים שערך בלונדון ( 1933 . 11 . 14 ) הצהיר , ש'העק שנות היהודית תשבור את מסע הצלב שהתחילה בו ממשלת המאנדאט נגד העלייה . הגיע הרגע , כש ההיסטוריה בעצמה מכריחה את העם היהודי לפתוח במילחמה מדינית מכרעת למען דיביזיה ברורה במישטר הארץ ישראלי העכשווי ' . בה במסיבה גינה את שיטת הסרטיפיקאטים המאנדאטורית מעיקרה . 384 את ההפגנה הגדולה בתל אביב ביקש ז'בוטינסקי להעריך כ'התחלה להתקפה העולמית הכללית , שכול העם היהודי חייב סוף סוף להתחיל בה נגד אותו חיזיון עצמו , שבו נלחמו אחינו בתל אביב , ובעד אותה סיסמה : נגד מישטר של שינאת ציון בציון ובעד המדינה היהודית ' . בה ראה תשובה למכוער ולטמא שבהתנהגות הממשלה הבריטית : 'הפרת הן צדק של אומה גדולה , צביעות צינית , בוז ציני לקדושה אנושית וליתמות אנושית , שיטות צאריות של ציד המונים , שיטות של ריגול המוני גרועות מן השיטות הצאריות ' . ולפיכך : 'בשם כולנו הפגינו שם בתל אביב , לא אלפים אחדים היו , אלא שורה אין סופית של מיליונים . מיליוני יהודים של דורנו ומיליוני היהודים של כל הדורות הקודמים ' . והצד הפוליטי : 'מובנה של ההתפרצות התל אביבית הוא אותו המובן , שכול היהודים בלי יוצא מן הכלל מסכימים לו כיום : "אסור שכך יימשך הלאה ... " "אם הציונות רוצה לחיות ... מוכרח לקרות דבר מה מכריע" עכשיו דווקא ... "עכשיו , " כשכול העולם הנוכרי עומד ומהרהר , מה לעשות ב יהודים - גם באלה שכבר גורשו מאחת הארצות , גם באלה שאפשר שנשקפת להם סכנה להיגרש מחר ( 382 'דבר / . 1933 . 2 . 12 הודעת הוועד הלאומי לא הוכללה באוסף של מ . אטיאש . ועי' על השיחה עם הנציב העליון , ( 1934 . 1 . 10 ) בן גוריון , 'זיכרונות / ב , . 16—13 ( 383 ח . לזר , 'אף על פי / . 50 קרובה ליענזדה זו היתה עמדת ' הארץ ' . אופייני מאמרו של גרינבוים , 'היינט / . 1933 . 12 . 22 ברם קרליבך כתב מאמר של הערכה חיובית ביותר להפגנה ' ) בדרך / . ( 1934 . 1 . 21 ( 384 עי / 'חזית העם / . 1933 . 12 . 25 ,. 12 . 20 ; . 11 . 19

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help