sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

הוכרז על החרם , שלא על תנאי הצטרפותן של הסתדרויות אחרות אליו , ואלו בכלל לא נטו למחשבה פוליטית , שהיה בה לחייב מעשה הפגנה כזה , כדי להעלות את בעיית העלייה לארץ — בייחוד אחר השתלטות היטלר בגרמאגיה - קבל עם ועולם . אילו התגברו על חשבונות כיתתיים והיו מסוגלות לדון בתוכנית לגופה , אפשר שהיה בה לשנות לא מעט בדרכי העלייה לארץ ישראל , ואפשר לא היו נזקקות לאמצעי זה ממש במאי , 1937 לפי יוזמתה של הסוכנות , ואפשר היה בכוחה של ההפגנה המשותפת בזמנה הראוי אף לדחות את כל התוכניות והתככים עד ל'ספר הלבן' של שנת 1939 ולאחריו . ההצעה הבית"רית להחזיר את מיכסת הסרטיפיקאטים הממשלתית הדלה נתכוונה לתת ביטוי מדיני להתנגדות לשיטה הקיימת בעלייה לארץ ישראל , שיטה שיש עמה קיפוח להמוני נוער עברי , ושיש עמה סתירה מופלגת לתפקידו של המאנדאט על ארץ ישראל . ברם הצד הפוליטי שבהצעת ההחזרה לא הובן כלל . כשנתברר שבית"ר הביאה הצעתה שלא על תנאי , ונתכוונה לה בכול הרצינות , לא פיקפקו כלל ההסתד חיות החלוציות להתחלק — ואפילו תוך להיטות — ב'שלל' הנוסף המעט שנפל להן בחלקן שלא בצפוי . הפנייה להחזרת הסרטיפיקאטים נפלה על אוזניים אטומות . לא ההנהלה הציונות ולא הציונות ולא ההסתדרויות החלוציות חשבו לנקוט צעד מפגין כזה . הן ביקשו לראות היגיון בפעילותן סביב קבלת סרטיפיקאטים וחלוקתם , שבכך ראו מעין תפקיד ממשלתי מינהלי , ודומה היה עליהן שיש להן פיקוח על העלייה . אותו פיקוח ככול שהיה נתבטא בהקפדה החמורה , שלא תזכה בית"ר אלא במינימום סרטיפיקאטים לפי האפשרויות הנתונות . רק בבית"ר , היתה מליאה ההבנה לנימוקי הצעד המכריע שצעד השילטון . אם אין השיטה הקיימת בהסדרי העלייה לארץ ראויה לשמה , הכרח הוא להי אבק בה ולתת ביטוי מוחשי לאותו מאבק . בארץישראל בייחוד היטיבו להעריך נכונה צעד קיצוני זה , שכן ראו בהחזרת הסרטיפיקאטים תשובת כבוד ב מילחמת הכבוד שלציונות . 'לא ניקח חלק במיקוח העלוב מסביב לעצמות הדלות , שנזרקות לעם ישראל , כמו שזורקים לכלב , בתור רישיונות כניסה למולדת' - כתב 'חזית העם' , ( 1933 . 11 . 10 ) שראה בהחלטת שיל טון בית"ר החלטה הירואית , לקראת פתיחת שערי א רץ ישראל לרווחה . אף הנהלת הפלוגות , ששמחה לכול יד עובדת חדשה , קיבלה בהבנה מליאה את החלטת ה שילטון . בעיתונה ( סיפריית הפלוגות , ג ) הגיבה עלמיכ סת 2500 סרטיפיקאטים למחצית שנה : 'ברוך יהיה לנו מנהיג תנועתנו על החרם שהכריז על אתנן זה . מי עוד כמונו הזקוקים לזרם דם חדש , שיבוא וימלא את שורת הלוחמים הכובשים , ובכול זאת לבנו שליוו , באשר ידוע ידענו : החרמת רישיונות — פתח והתחלה עבור פתיחת שערי הארץ ' . ואומנם היה בכך משום קבלת דין קשה , שהרי הפלוגות נוסדו מתחילה על בסיס של התגייסות לתקופה מוגבלת , ובלא עולים חד שים נגזר מראש שלא תהא תחלופה לאלה שהגיע זמנם להשתחרר . הנהלת הפלוגות ביקשה לברר לעצמה היאך צריכה לשקול צעדיה בזמן הקרוב , וביקשה ( 1933 . 11 . 9 ) מאת השילטון , להודיעה 'על עמדת ראש בית"ר והשילטון ביחס לחרם של תנועתנו על רישיונות העלייה מ"שדיול" זה . הבאה היא רק אחרי ה"אינפורמאציה" על אפשרות עלייה , או בתור קו של הפוליטיקה החדשה שלנו / זה חשוב לנו לדעת , כי גם פה עלינו לדעת לתפוש עמדה . ' ... השאלה הקונקריטית שעמדה לפני הנהלת הפלוגות היא , כלום יש סיכוי לעולים בית"רים , שיגיעו בדרכים אחרות , ליגאליות או לא ליגאליות . ודאי היתר . ההחלטה המדינית של בית"ר בעניין העלייה משום כאב אישי לאותם הצעירים , שכבר הכינו את עצמם לצאת לדרך , אחר שניתקו כל קשר כלכלי ומעשי , ככול שהיה להם במקומם , ולא נותרה להם עוד אפילו אחיזה קלה במקומם שלהם . טיפוסית היתה פנייתו ( 1933 . 11 . 8 ) של א . ברגמן , ממלא מקום נציב בית"ר לאטביה , אל החברים שעוכבו בדרכם : 'מבינים אנו יפה את מצב רוחם של אותם הבית"רים הבי ת"ריות המעטים , שעמדו כבר לעלות בעלייה זו , שבאופן פיתאומי כל כך נסגרה לפניהם אפשרות זו . אבל יש להסביר כהוגן גם לבית"רים מרי נפש אלה , שכמו שעליית הבית" די לארץ ישראל איננה בשבילו פיתחן לצרותיו הפרטיות גרידא , כי אם שירות גיוס בשביל העם , כן גם הוויתור על רישיונות אלה היום הוא צו השעה לתנועה הציונית , ומתוצאות האקט הזה יהיו תלויות להבא כל אפשרויות שלנו לעלייה . יש להסביר להם ולכול הבית"רים , כי אין תנועת בית"ר יכולה להתחשב עם רצונם ושאיפותיהם של אלה המעטים , ( 351 החלוקה היתה נושא להחלטות המישרדים הא '' יים . בגאליציה המיזרחית , שבה לא היה השמאל חזק , תבע ( 1933 . 12 . 13 ) 'החלוץ' לעצמו ' / 050 מן הםרטיפיקאטים , והיה מוכן להניח לשאר הסתדרויות חלוציות את שאר % 50 ( א '' צ , . ( s 6 / 2850

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help