sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:169

ההכשרה הימית בשנת 1933 החלה פעולתו השיטתית של השיל טון לאירגונה של ההכשרה הימית בבית"ר . התוכנית האתחלתית היתה לכונן בית ספר ימי , שיקים את המחזורים הראשונים של הימאים ומדריכי הים לבי ת * ר . לתכלית זו יצא ירמיהו הלפרן לבלגיה , שם בא בקשרים עם אישי ספנות ועם מומחי הטראנספורט הימי , ושם נתכוון להניח את היסוד לבית הספר הימי הראשון , שבו ילמדו בית"רים את ההלכה והמעשה של תורת הים , הספנות , הדיג . באנטוורפן הוחל במיפ על כספי לרכישתה של ספינת מיפרשים מנועיה לבית הספר הימי , שתוכנן להקימו באסטאנדה . אותו בית ספר צריך היה להכשיר בשני מיקצועות : ספנות מיפרשות ודיג . לפי הזמנת השילטון בחוזרי המחלקה להכשרה ימית נענו רבים , אלא שהניסיון נכשל , משום סירובה של ממשלת בלגיה לאשר זכות ההשתתפות בלימודי בית ספר זה לצעירי ארצות חוץ . לובוצקי ( בחחר ( 1934 . 7 . 30 - 51 הודיע , שהשילטונות הבלגיים דחו את תוכנית ההכשרה הימית בבלגיה מטעמים הקשורים בחוקת עבודת הנתינים הזרים במדינה . הלפרן ראה בכך רק כישלון חלקי , שהרי לא נמנעה האפשרות לקיים פעולת הכשרה לנתינים בלגיים בלבד , אלא שהמועמדים מקרב אלה ודאי היו מעטים ביותר , ואילו התנועה העולמית נזקקה למוסד מרכזי לכול המבקשים הכשרה ימית . עכשיו נתהדקו הקשרים הישנים עם נציבות איטאליה בנוגע לייסוד בית הספר במדינה ים תיכונית זו . כבר מספטמבר 1933 טרח הנציב ליאונה קארפי בשאלת קבלתם של בית"רים לבתי ספר מיקצועיים , לפי בק עות הלפרן , שכן נתפרסמה הארץ כמכניסת אורחים וקולטת המוני סטודנטים יהודים מארצות ה'נומירוס קלאוסוס . ' לפי הפנייה מאפריל , 1934 שבה פורטה תוכנית המחלקה להכשרה ימית , נעשה דבר הקמת בית הספר עניין דוחק , והדעת נפלה על בית הספר בןנ'יביטאווקיה כמוסד מתאים להקיף אף בית ספר מיוחד לבית"רים . היתה זו זכותו של מאוריציו מנדס , אז סטודנט לרפואה , בנו של הרופא הגיניראל נידו מנדס , מנהל סאנאטוריום ופרופיסור באוניברסיטת רו מי , שעשה את הקשרים הראשונים עם צ'יביטאווקיה . מישפרות מנדס היתה רגילה לשבת בווילה שלה שב קירבת צ'יביטאווקיה במשך חודשים אחדים בכול שנה , והכירה את אישי העיר והנהלת בית הספר . הבן הוא שעשה את הצעדים הראשונים והשיג את הנכו נות מצד הגורמים הרשמיים והמקצועיים המקומיים והמרכזיים לניהול משא ומתן , והאב הוא שהביא את המשא ומתן לידי סיום מוצלח ומהיר . הקמת בית הספר באחת מארצות אירופה היה בה כדי להבטיח את התפתחותו על בסיס איתן : תוכנית מיקצועית שעברה כורי ניסיון במשך דורות , אווירה מיקצועית , מורים ומדריכים אנשי מיקצוע , אפשרויות טכניות ניכרות . ודאי גדול היה העניין להקים בית ספר מרכזי בארץ ישראל , אלא שהתוכנית נדחתה שוב ושוב מפני התוכנית הראשונה , והאחרות שבאו אחריה , בחוץ לארץ . בית ספר זה נועד להכשרה מיקצועית מיוחדת באופיה , שזו אינה סתם מיקצוע , אלא בעל ערך צבאי ממשי . ביסודה של ההכשרה הימית היה להעניק לצעיר העברי מיקצוע חדש , פרנסה חדשה , שיש לה חשיבות כלכלית ליישוב היהודי , אלא שהח תירה של בית"ר לפיתוח ההכשרה הזאת דורבנה מכו חה של התוכנית לעשות את איש הים העברי חייל מלח עברי , חייל המניף דגל של מלכות ישראל על ימים והמביא בספינותיו עולים וכלי נשק לפי צו המלכות שתקום . הניסיונות שנעשו בארץ ישראל , ובייחוד מטעם 'זבולוף שאישיה ורובי חבריה היו קשורים בבית"ר , מעשית או רוחנית , נדונו מראש להיות קטנים בהיקפם ונטולי השפעה של ממש על חינוך הדור . ברור היה מראש , שלא זה בלבד שהכרח להיזקק לכוחות הוראה מן החוץ במיקצוע לא יהודי זה , אלא שאף יש לצפות להפרעה רצינית להתפתחות מוסד מסוג זה מצד שילטונות המאנדאט , אפילו יהיו נכונים עקרונית להיענות לב קשת ייסודו . כל עזרה , ולו המצומצמת ביותר , לבית ספר כזה , היתה מביאה עליו פיקוח חמור , ואפילו וי תור על עזרה ממשלתית לא היה מונע פיקוח , שב ( 314 ידועים שיריו 'גיל ישראל ; ' 'המון צהל , ' 'בראש מורד' ( על תרומפלדור , ( ואחרים . כתב הומוריסקות בחרוזים . לימים ייםד קבוצת 'סדן ' והוציא חוברות 'סדן ' ויעלי סדן ' — נגד ה'הסתדרות' ונגד הצית . ( 315 הלפרן , דו' ח לכינוס העולמי השני , ; 40—37 תחיית הימאות העברית , ; 83—64 יעקב ויינשאל , ירמה , ; 114—89 וחיבורו של . vecchia DTsraele — La Scuola Marittima del 'Belhar' a Civila- Come e dove rinacque la Marina : Leone Carpi , v > n > Nn מרוסית ומצ'כית . » " סלמאן זכה לאימונו של נחום לווין , המפקד שהאמין בחובתו לשרת ושהיה סמכות בלתי מוכתרת לבית"רים בגליל , שאותם לימד הלכות נשק בראש פינה . סמל ימאי בית"ר

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help