sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:158

פיתוח ההכשרה הצבאית , ובייחוד באמצעות המדריכים וסגני המדריכים , מסיימי בתי הספר המיוחדים . לפי פקודה ( 1934 . 10 . 11 ) 90 תבע מכול המדריכים ( ליטא , פולין צ'ס"ר ) להתייצב בנציבויות ולמסור פר טים אישיים . הלפרן נתכוון להפעילם במקומות ובתפקידים חדשים , כדי שבית"ר תפיק מהם תועלת מאכ סימאלית . שני מדריכים שלח לאיטאליה וליוגוסלא ביה , לארגן שם קורסים לסמלים , ברם משהחלו להגיע דרישות למדריכים מארצות שונות , קצרה יד השילטון לספקן . בכרוז מיוחד , שפירסם בו ביום נתן ביטוי להתלהבותו ולסיפוקו : ... ' מאות מדריכים וסגני מדריכים , וכיום — אלפי סמלים , נקראו לארגן את גדוד הצבא הבית"רי אשר קראנו לו בשם פש"צ , פלוגות שירות צבאי . ' באמצעותם של הללו 'ההכשרה ההגנתית חודרת לפינות היותר נידחות ... ומכניסה סדר , מישמעת ודיוק' ועל עבודתם של המדריכים להקמת צבא עברי ' מדברת כיום כל העיתונות האירופית הגדולה . ' ... לדברי הלפרן עקרה פש"צ מ'השורש את היחס של חובבות לבית" ר , ועשתה מאלפי בית"רים פרופסיונא לים' — וכאן אין בתואר הזה שום גנאי , אלא היפוכו של דבר . עם זאת : 'מי כמוני יודע אותה העבודה הרבה , שיש עוד להשקיע , כדי להפוך את גדודי פש"צ לצורתם האידיאלית , הן במובן ההכשרה והן במובן ה חינוכי . אבל כל זה נובע מתוך כך , שלא אני - מפקדכם - ולא אתם מתאימים לתפקידים הגבוהים שאנו ממלאים . ברגע שאין קברניטים אשרי אותם המלחים הפשוטים שיש להם הניסיון המספיק ואומץ הלב לקבל על עצמם את הנהגת הספינה הלוחמת ברוחות וסערות אימים . ' ... ובהמשך : 'המיגרעות העיקריות שלנו הן : א ) הננו רק הקדמה לצבא הבית"רי ולא הצבא עצמו . ב ) ההכשרה ההגנתית שלנו בפש"צ וההכשרה החינוכית בה נותנות לעת עתה רק ידיעות אלמנטאריות שעדיין אינן מספיקות ... ג ) חלק גדול מהמדריכים והסמלים אינו עומד על הגובה הראוי . ' את התוכנית להתקדמות גדולה ראה הלפרן ב'יצירת הלגיון הבית"רי שיהפוך את האגדה על הגדוד העברי לדבר חי וקיים . על כן הננו מכריזים ... גיוס של כל בית"רי דרגה ג' ללגיון הבית"רי . כל בית"רי ובית"רייה מדרגה ג' חייב לשרת משך תישעה חודשים בפש"צ . הלגיון הבית"רי שיורכב מפלוגות וגדודים של שירות צבאי צריך להיות אותו הלגיון הנכון בכול רגע ולכול פקודה ; בכול התנאים ובכול המצבים : בגשם , בשלג ורוח , במצב חח של שימחה או יאוש , תחת פקודת מפקדים גרועים כטובים , אם אהב או שנא את התפקיד שהוטל עליו , רעב כשבע , עם סרטיפיקאטים ובלעדם . מלגיון זה יובדלו הפלוגות היותר מצטיינות , שיראו כי אין דבר בעולם , אשר יכול להזיזם מעמדתם ותפקידם , וייקראו " פלוגות הברזל . " על פלוגות אלו עוד נודיע בחוזר מיוחד . ' ... בפקודה ובכרוז ביקש הלפרן לעשות לזירוזה של ההכשרה הצבאית בקצב מוגבר ביותר , ובדרך זו להכין את חברי הדרגה ג' להתנדבות יתירה בגולה ולשירות פעיל במיוחד בגיוס בארץ ישראל . בהעדר סרטיפאקא טים עלולה היתה להתרופף העבודה הסדירה בדרגת ג , ' ועם זה להיפגע בית"ר כהסתדרות סבילה , הממתינה לשינויים שיבואו מן החוץ . בלשונו הנמלצת של ירמיהו הלפרן : 'הלגיון העברי ... צריך להרים את דגל התקווה העברית בים הייאוש והבגידה , ולהחזיר לחזית את הגדודים הנמלטים של הציונות המבוהלת ואבודת העצות ' . ההתלהבות הגדולה לא הספיקה להבטיח את התגשמות הרעיון הגדול במידה המליאה . עם זאת אין ספק , שהניסיון החדש להתארגנות קידם בהרבה את העבודה בבית '' ר ואת סדריה . במחלקה להכשרה הגנתית פעלו אינג'יניר שלמה וי גודסקי ואביגדור מירקין . בימי העדרו של הלפרן מפאריס , והם היו מרובים , ניהל המחלקה ויגודסקי , מי שהיה מפקד ראשון של גליל לודז' והכשיר עצמו במ יוחד במיקצוע של קרבות רחוב , בפולין , גרמאניה וצרפת . ויגודסקי עם מירקין ניהלו את הקורסים בפאריס לאימוני שדה ונשק * . בן טברין ( ד"ר זכריה מעיני ) שימש בתקופה מסוימת מזכיר למחלקה . בתי ספר למדריכים התוכניות הכלליות של 'פלוגות השירות הצבאי' לא נערכו במקומם של בתי הספר למדריכים . המדריכים הוותיקים הם שנתחייבו בעיקרו של דבר לשאת בעול הגדול של פש"צ , נוסף לעבודתם הרגילה , בבית"ר . ואותן פש"צ כשלעצמן כבר חייבו להוסיף ולהכשיר ( 286 ויגודםקי דיבר טל דרך השיחרור הלאומי העקובה מדם לקראת המדינה ' ) כתיבת דפים ורודים בהיסטוריה הישראלית , ( ' ועל כך אף קראוהו חברים במועצה פנימית 'חוליגאן . ' בעניין תקרית זו נקרא ויגודסקי לבירור לביתו של דבוטינסקי ( עדות ויגודסקי , מ * ז . ( ויגודסקי ניהל מוינו בתל אביב בעניין הכשרת הפלוגות מארץ ישראל לתימרונים , והוסכם , שבארץ ישראל לא תוקם פלוגת תימרונים , ובכינוס התימרונים תשתתף פלוגת נזםיינזי בתי ספר למדריכים אחרי הכנה מיוחדת קצרה . עם פעילי המחלקה בפאריס היה אף מרדכי גוטקין , מי שהיה תלמיד הסנזינאריון העברי בווילנה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help