sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:154

הבת , כאילו ממלאת 'תפקיד לא נכבד' בבית " ר , שכאילו נתונה בה באווירה של הכנעה ועניוות , שהרי ההסתדרות היא הסתדרות 'גברית' דווקא , שאם לא כן לא תוכל למלא תפקידיה . בנות בית"ר , לדבריה , מנסות לחקות את הבנים , והפעילות שבהן הן דווקא אלו שרוחן 'גברית' עוד מלפני כניסתן לבית" ר . בנושא זה דנה ואף כתבה ' ) מדריך בית"ר ' , אוקטובר ; 1933 'נאום לבנות בית"ר , ( ' והציעה את תוכניתה לארגן את בית"ר ב ' , את בית"ר של הבנות , שהרי אינן יכולות ואינן צריכות להתבולל בבית"ר משותפת . ודאי יהא קשר הדדי אמיץ בין בית"ר א' לבין בית"ר ב ' , אלא שבי ת '' ר ב' לא תעסוק בחינוך צבאי . רעיון זה עבר ללא הד בלבותיהן של הבנות הפעילות , שחשו עצמן בטוב , ולא נטו כלל להרהר בשיסוע מיסגרות , על פי המינים , שלא כנהוג בהסתדחיות הנוער הציוני . הדוגמה לאיר גונים נפרדים לבנים ולבנות היתה נתונה רק בהסתד חיות הסקאוטים הצופים , ברוח אסכולת באדן פאול , ברם כבר בסוף שנות העשרים לא היתה עשויה להיות עוד מקובלת על בני הנעורים התוססים ותאים את עצמם מתקדמים . בית הספר העברי בארץ ישראל ובגולה היה מתחילתו בית ספר קואידוקאציוני , ( חוץ מביה '' ס הדתי , ( ורעיון ההפרדה בהסתדרות הנוער לא נתקבל מתאים וסביר . חיזוק מה לעמדתה של ליברטאל בא לה מצדו של יואל קרילמאן ' ) מדריך בית"ר ' , דצמבר . ( 1933 הוא קיים ההנחה , ששייכות הבית"ריות לבית"ר כיום היא בבחינת MALUM NECESSARIUM ( רע הכרחי , ( ש הרי הן בבחינת חולות מחלה פסיכולוגית עמוקה ומסו כנת , כאילו מתביישות הן ומתחרטות שנולדו ממין נקבה , ומסכימות עם גורלן המר להיות נשים ' ) שעשני כר צונו . ( ' בבית"רייה ראה קרילמאן חברה פאסיבית , ספו גת פחד מוזר , שהדוגמא הטובה בעיניה הם המפקדים המצטיינים . באווירה כזו קשה לחנך בית"ריות , ברם בעתיד לא תמאס הבית"רייה במינה ובגופה , לא תפחד ולא תתבייש , כי תחשוב עצמה שווה בערכה לעלם , לבית"רי , וכוי . אם בנות ישראל שונאות את העבודה , הרי הבית"רייה תבנה את חייה על יסוד העבודה ותתכונן למילוי תפקידיה הלאומיים כחלוצת האומה , כמחנכת הדור הצעיר , כאם לבנים ולבני בנים . בית"ר רוצה להתקיים ולחנך עוד שניים שלושה דורות של חלוצים ' מלבדנו ' . ניכר מדבריו של קרילמאן , שנתרשם התרשמות מקננים באיזור הפולאני הקונגריסאי החסידי , ולא נתן את דעתו , שבאזורים אחרים בפולין ובארצות אחרות , וכן בארץ ישראל , שווה באמת הבית"רייה לבית"רי לגבי מקומה האישי החברתי התרבותי ואף הפיקודי . אל נושא הבית"רייה נהג לשוב פעם בפעם — ודאי אף בהשפעת דברי ראש בית"ר על האשה - א . רמבה י . 28 רעיונה של הלנה ליברטאל לא הגיע כלל לביצוע , ואף לא לשלב מוקדם של תיכנון . ' הזמיר ' בהשפעת הפסטיבאלים המוסיקאליים העממיים , שהיו מקובלים בארצות הבאלטיקום , ועשו גדולות להתעוררות החרו הלאומית בקרב הדור הצעיר של עמים משועבדים , כעמי האסתים והלאטים , ראה אהרן צבי פרופס , ראשון לבית"רים , לכונן מיפעל עולמי יהודי — 'הזמיר ' , שיעשה לפיתוח הזמר העברי הלאומי ולפיתוחן של מקהלות עבריות בקרב קהילות ישראל בתפוצות ובארץ ישראל . על רעיון זה שוחח פרופס עם ראש בית"ר ברכבת , שבה נסעו מריגה לווארשה . ראש בית"ר גילה עניין בהצעה . מתוכניתו של 'הזמיר' היתה לערוך בארץ ישראל פסטיבאלים מוסיקאליים בהשתתפותן של מקהלות ישראל מכול העולם , ולעורר באמצעותם אהדה ויחס של עניין בציונות ובתחייה בקרב אדישים ואף רחוקים . פרופס עצמו , בעל השכלה מוסיקאלית ונטייה יתירה לחינוך מוסיקאלי , ראה בתוכנית 'הזמיר' חשיבות מיוחדת במינה , וכאיש אירגון ומינהל ראה סיכויים טובים להצלחתה המודרגת של התוכנית , מפסטיבאל לפסטיבאל , תוך תקופת שנים קצרה . פרופס היה מעוניין מאוד , שמיפ על עולמי זה יהא קשור בבית"ר , ושבית '' ר תמלא בו תפקיד מרכזי אף מבחינה אמנותית . מרומניה , שבה פעל בסוף שנת 933 ו , פנה בעניין זה אל אישים בתנועה ואל כמה מן הנציבויות , וכמובן אף אל ראש בית '' ר . אותו זמן קשה היה לתנועה בכללה — ימי פרשת רצח ארלוזורוב , ימי המאבק נגד גרמאניה ההיטלרית , ימי הפעולה הגדולה למען הקובלנה הלאומית ( הפ טיציה ) — ועיקרו של העול נפל על ראש בית"ר . אין תימה שראש בית"ר השיב ( 1933 . 12 . 22 ) לפרופס , שלא יוכל עכשיו לעזור בעניין היוזמה העולמית להקים את 'הזמיר ' , והציע לפני פרופס , שינסה במיפעל ואולי יצליח בו 'באופן אישי ' . בו במיכתב הוסיף והעיר הערה ( 281 יעי' ספר בית"ר , א , ; 421 הערות בנושא העיר זאב הנדלה 'הנזפקד ; . 1934 , 3 . 15

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help