sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:153

התחלה של סיפרות חינוכית - 'ספר הנשרים ' ' ספר הנשרים ' , שכתבה ד"ר הלנה ליברטאל ( ותירגם דויד בידרמאן ממאריאמפול , ( הוצא לאור ( 1934 ) מטעם שילטון בית"ר ונציבות פולין , והיה בתוכנו 40 ) עמי ) משום חידוש . ליברטאל ביקשה להביא מעולמה של הפדגוגיה החדשה אל דרכי עבודתם של הצעירים המדריכים את הצעירים הרכים מהם , את 'הנשרים' של דרגה א ' . בחיבורה עמדה על אישיותו של המנהל , האחראי לעבודת הצרור — היחידה הקטנה בבית"ר , החייב לשמש דוגמא וסמל חי לכול , והרי תפקידו הראשון של הבית"רי הוא : חינוך עצמי . מכוחו של החינוך יגיעו הצעירים לשימחה שברצון , ולא יראו בעבודתם בבית"ר מה שאין בה , הכרח שבחובה . בתקופה ההכנה של דרגה א' יש לבנות את היסוד לביניין החינוכי , וזאת בדרך של פעילות בתחומי הצופיות , ההת עמלות והספורט ( ולא בדרך של מישטר צבאי . ( כבר בגיל זה ניתן לקיים את מטרת החינוך הבית"רי , להביא רוח ממלכתית בלבבות , ולקרב את הצעירים אל הכרת זכות הקיום של העם העברי , מקומה של האוטוריטה , תפקידה של המישמעת , וערכו של ה ' הדרי . בכלל הרמיזות הדידאקטיות מרמזת המחברת על הצורך להימנע מצעקות , משימוש בכוח , מלחץ , ושאין לעורר מיוזמת המדריכים שאלות בתחום ההסברה המינית . טיפוס מלבב לדוגמא ישמש נחושתן מגיבות 'שמשון' לז'בוטינסקי . יום חשוב בדרגה צריך להיות 'יום הנשרי ( כפי שנקבע בקן חארבין , ( ומוסד חשוב יכול לשמש 'חדר בית"רי ' , כגון זה שאורגן בברלין , כדי ללמד יסודות של עברית , חומש , רש , " י היסטוריה וארץ ישראל , בשיעורים ובמסיבות חברתיות , וכך להציל נוער מציפורני ההתבוללות . בחדר ילמדו ילדים בגיל , 12-8 ובמסיבות ישותפו הוריהם . יש לעשות להקמת גן ילדים , בלא זיקה ישירה לבי ת"ר . הוסבה תשומת הלב ל'תאי בית"ר ' נוסח וינה , שבהם רוכזו הבית"רים הבודדים בכיתות השונות בבתי-הספר השונים בעיר . בחורף 1934 הוצא לאור מטעם נציבות פולין חיבורו של משה גולדברג 'דער בית"רישער קן' ( הקן הבית"רי , ( שהביא תועלת לעבודה האירגונית בבית"ר . על עיתונות בית"ר ידובר בפרק אחר . הבית " רייה בית"ר היתה מתחילתה הסתדרות של בנים ובנות , שפעלו ביחד במועדון אחד , וביחידות אירגוניות גדולות משותפות , ויש שפעלו במשותף אף ביחידות הק טנות - בצרורות . בדרך כלל היו הצרורות לבנים לחוד ולבנות לחוד , אלא שפעמים רמת הכריעו צורכי ההתארגנות לפי הגילים ולפי ההשכלה לצרף קבוצות קטנות של בנים עם בנות יחד ליחידות פעולה משו תפות . היחס אל הבית"רייה מתחילתו היה יחס של שוויון זכויות מלא . הבית"ריות נצטרפו לפיקוד , ובתורת מפקדות או מדריכות פקדו או הדריכו יחידות של בנים ולאו דווקא של בנות , או יחידות גדולות משותפות . היו קננים שמפקדיהם היו מפקדות , וחלקן של הבנות בפיקוד לא היה קטן כלל . חלק גדול וחשוב מילאו במימשק הקננים והמועדונים , ושל המחנות ומושבות הקייץ . הן השתתפו בכול תוכניות העבודה , אף הספורטיבית ואף הקדם צבאית , ומהן שהתמחו במיוחד בהלכות עזרה ראשונה ועבודה סאניטארית . ליחס של חיבה זכו הבנות בבית"ר , בהתאם לכללי ה'הדר ' , ועל פי ההשראה שהישרה ראש בית " ר על המחנה כולו , על המפקדים ועל העומדים בשורה , לנהוג כלפיהן מינהגם של ג'נטלמנים . רוח טובה זו שלטה מאז ומתמיד באוהלי בית"ר . עם זאת אופיה הצבאי של בית"ר הוא שגרם . הביית העברי המסורתי לא זירז את יציאתה של הבת הצעירה אל מחוצה לו , ופעולה צבאית לא היתה מקובלת מאז כנושא מתאים לבנות . אין תימה , שחלק הבנות בכלל חברי בית"ר היה פחות מן , % 50 שלא כמשל בהרבה הרבה קננים של 'השומר הצעיר . ' בעניין חינוך הנערה בבית"ר כתב ראש בית"ר ב'רעיון בית"ר / שעדיין לא מצאה בית"ר את דרכה המיוחדת . ראש בית"ר העריך הערכה גבוהה ביותר את תפקידה המיוחד , את ערכה ואת ייחודה , את כושרה בענייני אירגון . 'הייתי מלמדן בהכשרה הצבאית לא רק לירות ולצעוד ולאותת ,... אלא גם - ובעיקר - הייתי מוסר לידי הנשים את כל עניין ה'פיקוח ' ו'הקומיסאריאט ' , מבלי לדבר כבר על הסאניטאריה ... בית"ר תצטרך לפתח אצלה את ההוקרה העליונה ביותר , את ההע רצה הנעלה ביותר למושג של "הכשרה ביתית . '" מהראשונות לפעולה בבית"ר בלאטביה מימיה הראשונים היתה הלנה ( לני ) ליברטאל , שנטלה חלק בעיבוד תוכניותיה של בית"ר , השתתפה בעיתונותה , ובייחוד נתנה את דעתה לעבודה החינוכית שלה . היא דאגה לעשות 'סיפרות ילדים' לבית" ר והשתתפה בעיתון ' קטינא כל בו' ובמדורות מיוחדים לדרגה א ' , ל'נשרים ' , וכיו"ב . כל הפעולה המרובה שפעלה עדיין לא סיפקה אותה . בשנה העשירית לקיומה של בית"ר ראתה את

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help