sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

ואת חופשו הגמור' . זעזוע גדול עבר בציבוריות בעצם דבר פירסומו של הכרוז , שבו דובר בעיוות מישפט ובהכרה המצפונית , שנקי סטאבסקי לגמרי מאשמת הדם . כרוז בסיגנון כזה לא נועד לחיפוי על אשם , ולא לעורר רחמים על חשוד , אלא לעמוד נגד מגמת זדון להביא לתלייתו של . יהודי על לא עוול . ידע הציבור בכללו וידעו היוצאים בכרוז , שפעולתם נגד החוק המקובל היא , הגוזר על הבעות דעות בעצם המהלך המישפטי , אלא שבעלי הכרוז מוכנים היו לתת את הדין על חטאם זה . רושמו של הכרוז היה גדול מדי , שייהפך לנושא מישפטי , ולבעלי הכרוז הונח . מבקשי ההרשעה שבחוגי השמאל לא היו מעולם מופרעים מהבעת דעותיהם על 'הרוצח' בריש גלי , וממילא לא היה סביר שהשילטונות יתערבו כנגד הצד האחר , ובייחוד נגד ראשי הרבנים ( ברם לא הונח בעניין כתיבת ' חף מפשע' ל'דואר היום' ול'חזית העם . ( ' כמעט ביחד נתפרסם אף כרוזם של ראשי הציבור , בחתימת ידם של 108 רבנים ואישים : 'לפי עומק מצפוננו והכרתנו הברורה יצאה שגיאה מישפטית איו מה מאת בית הדין לפשעים חמורים בירושלים . איש נקי וחף מפשע נדון למוות ברוב דעות , ואברהם סטאבסקי אינו אלא קורבן של טעות נוראה . אנו רו אים חובה קדושה לעצמנו לעורר את המצפון היהודי והאנושי להצלת הנדון החף מפשע . עבודת הסניגורית לגילוי האמת ולניצחון הצדק צריכה להימשך , ואנו מאמינים ומקווים בכוחה של האמת שסופה לנצח' . " הכרוזים הובנו כרוחם , ותחושת הסכנה היתה חדה לציבור ברובו . העמידה בשער שכנגד שניסו לעמוד סופרי השמאל לא הועילה . הללו יצאו נגד סיפרותפ של 'מרזי כרוזים / והציגו סימני שאלה : על יסוד מה ז כלום בחנו ן אמת מוחלטת ז , ואף ניסו להחשיד בהעדר כוונה טהורה , שאילו כך 'לא היו נזקקים לאותם הסממנים , ' והיו באים בטענות מעין 'איננו מרשיעים ואיננו מזכים , אולם ספיקות יש לנו . ' חשד זה אף נוסח בלשון בוטה ב'דבר' ו 'חשבונות פוליטיים נפסדים , בכיסוי על דם ארלוזורוב . ' הדברים הללו ושכמותם , שבהם הוכללו דברי הרגעה ושיכוך ברוח ההתנגדות למיתת בית דין ולנקמה , באו כאילו להוציא מן הדעת שמבקשי דמו של סטאבסקי הם . לנגד עיני הציבור הרחב נגלתה תמונה מאיימת של הולכת יהודי לגרדום , אלא שהחתן מילא את הלב לא על שום סכנת הגרדום , אלא על שום סכנת המישפח שבמיש פט . ההתלהבות להביא לידי הרשעה שנדבקו בה ראשי השמאל היא שהרגיזה את הרבים , משום ששוב העלו חשד שבקשתם לעשיית דין אינה דווקא זחה עם דין צדק . הפנייה הלא שיגרתית של הרב הרא ( 188 על כרוזם של הרבנים באו יעל החתום 1 קוק , עוזיאל , מאיר , י"מ הלוי , מארקוס , ריינה , וינוגראד , יעקב בורוכוב , רבנזאהן , י"נ הורביץ , ש '' א פולונסקי , ש . מלמד , מ . סטולוביץ . ונוספו ; צ"פ פראנק , א '' ז מלצר . עי' 'דבר , . 1934 . 6 . 20 ' שם הודנש , שהרבנים דושינסקי ובלאו , ראשי 'אגודת ישראל ' , לא חתמו על הכרוז . עי ' נדבה , מבוא , 'המישפט ' , נ—נב . ( 189 מבין הרבים שחתמו על הכרוז הכללי ו הרבנים קוק , אהרונסון , עוזיאל , הלוי , כץ , ברלין , מימון ( פישמאן ;( זקני היישוב : בלקינד שמשון , יודלביץ דויד , ליבונטין ז"ד , גלוםקין זאב , וים עקיבא ; ראשי קהל ועדה , אישים וסופרים , מהם ו ברכיהו א"מ , גורודיסקי , דיזנגוף , דרויאנוב אלתר , חבס ישראל , חורגין ד'ר , טשרניחובסקי , כהן יעקב , כץ ב * צ , כרמון משה , ליטאי א ,. מילר ט , * ז סופראסקי יהושע , סטאבסקי משה , סירקיס דניאל , סלושץ נחום , סמילאנסקי משה , פארבשטיין י * ה , פנקס ד"צ , קלוזנר , קריניצי , קרני יהודה , ראבניצקי , רוקח ישראל , שושני סעדיה , שטאחפר שלמה , שלוש יוסף אליהו וטוד רבים . 'הירדן ' , 1934 . 6 . 21 ויומונים אחרים . הכותרת ב ' הירדן : ' היישוב כולו מתייצב בחזית האמת . עי ' מ'ז ח . 38 / 6 ( 190 השפעת הכרוזים היתה גדולה על חוגים רחבים ביישוב , ועל קהילות ישראל בתפוצות . פעולה פובליציסטית נמרצת נתנהלה נגד הכרוזים , אלא שלא היה בכזחה להשפיע . מאמר חריף נגד הכרח נדפס ב'פאלשתיין פוסט' הירושלמי ( העורך ו אגרון ) ' ) קשה לתאר תעודה מזקת יותר . ( ' 'דבר' כתב נגד הכרוזים מאנזר ראשי , ( 1934 . 6 . 21 ) וחזר לנושא במאמר מיוחד מ . ביילינםון ' ) למנוע טישטוש — ( ' עי"ש . 1934 . 6 . 27—26 כבר עם ההודעה הראשונה על כינונו של ועד ההגנה נתעוררו בארץ ובחוץ לארץ סופרי השמאל וגדורים להביע דברי התנג דנת . רוברט וילטש כתב ב'יידישה רונדשאו' שלו תיטה שלימה נגד הוועד , שאינו מתכוון לעשות לגילוי האמת , ושכאילו לפיו חייבים לשחרר את הנאשמים בין אם הם חייבים ובין אם לאו . עי' , R . w . שם . ; 1934 . 5 . 10 'הפועל הצעיר / . 1934 . 5 . 25 לא מעטים במפא"י ייצגו תיאוריה אחרת , שהביעה ברל כצנלסון במרכז מפא"י ' ( 1934 . 6 . 14 ) יברור לי , שבתליית סטאבסקי מעוניינים הריביזיוניסטים' ( בן גוריון , 'זיכרונות ' , ב , . ( 114 ויכוח חריף היה נטוש במפא , " י אם יש לנקוט מראש עמדה בשאלת הצורך במתן חנינה לנאשם אם יורשע , היו שתבעו נקם ותלייה . א . קצנלסון אמר בוועדה הפוליטית המיפלגתית ( 1934 . 6 . 10 ) ביחס לטירוריסטים שקשרם עם המיפלגה הריביז יוניסטית מוכח ; 'יש לנו עניין עם חיות טרף . האנשים האלה היו שולחים את סימה / ארלוזורוב / לתלייה . ' יוסף אהרונוביץ אמר שם , ש'חיי םטאבסקי אינם מסכנים את היהדות , אבל אנחנו לא מעונייניס שיתלו אותו , ושקברו ייהפך לקבר קדוש . ' ברל כצנלסון קבל על איומו של זלמן אהרונוביץ , שאם ייכתב ב'דבר' ברוח של מתן חנינה 'יעשו פוגרום במערכת ; ' דוב הוז הביט שם דעתו , שעיתון הערב של 'דבר ' , שיצא לאחר פסק הדין , הנחיל אכזבה לחברים , ושאול מאירוב הביע התנגדותו לביטול מישפט מוות במיקרים מיוחדים . וכך טען משה

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help