sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

אנטי סיסמה : 'דם , בוץ ועבדות' סיסמה שניסרה כפיזמון בעיתוני השמאל הצ » וני על כל זרמיו , בבחשורות שלו ובנאומי נואמיו , בהקשר לאינוס האשמה של הביריונות והרצח על ז'בוטינסקי היתה : 'בוץ , דם , עבדות . ' וכך דיקלמו : ז'בוטינסקי הוא המנהיג האחראי למצב , שהרי 'מי הטיף ל"בוץ דם , עבדות " כיסודות החברה הישראלית החדשה בארץ ישראל . ' ? והרי אין מיפלגת בן גוריון 'יכולה להשלים עם "הכזב הקדוש" ועם מישטר הבנוי על " דם , בוץ ועבדות . '" נתכוונה הסיסמה להרחיק אינטלקטואלים וליבירא לים ממחנה ז'בוטינסקי , אבל כלום משל ז'בוטינסקי היא ? בדיקת תעודת לידתה תוכיח , שאביה ומיילדה היה מ . ביילינסון , האיש העיקרי במערכת 'דבר , ' שבמאמר פולמוס ארוך שלו כאילו הטיל על ז'בוטינסקי לאמצה . לימים נשכח המקור ונשאר הגידוף . לסוף שנת 1928 נאם ז'בוטינסקי בתל אביב ממיטב נאומיו , שהרשים את כל שומעיו . נושאו היה : ביניין ציבור ותיקון ציבור , ומטרתו היתה להביא למיפנה מכריע במחשבה הציבורית ביישוב היהודי בארץ ישראל , שהיה שרוי במצוקה חמורה , והאידיאולוגיה הציבורית שלו צמודה לרעיונות סוציאליסטיים ולשיטת התיישבות על בסיס תקציבי ההסתדרות הציונית הדלה באמצעים . ז'בוטינסקי חשש להתנוונותו של היישוב , בכמות ובאיכות , ולחדלון כוח משיכתו כלפי הגולה היהודית המחפשת לה יוזמה עצמאית חופשית דווקא . בנאומו זה נאם את נאום הכבוד ליוזמה הפרטית ' הגורם הנחוץ ליצירת חברתנו , ' ושם בא בלשון מהפכנית ליישוב האמון על 'עבודה : ' 'הריווח הוא שכר המוח היוזם והמארגן , ' ושם טען לביניין 'מיקדש הקומפרומיס הלאומי . ' נאום נאה זה הובא בנוסח רחב מידי כתב זריז , כמסתבר - ב'דבר' . 103 ( 1928 . 12 . 10 ) נאום זה עשה ביילינסון למקור בשביל סיסמתו . הפיסקה האחרונה של הנאום - לפי הכתבה , שיש בה ללא ספק השמטות וחיספוסים - זה לשונה : ' אנו בונים כאן מעבדה , בשביל מי ? שבעים אומות בעולם - כולן שואפות לצדק . אך יש עם אחד , שה"אידיאה פיקס" שלו , המתחילה עוד בשחר ימיו , הפועמת בנבואות ישעיה , בספרי מארכס , בנאומי לאסאל ובשיגעונו של טרוצקי - המילחמה בהקב"ה שלא ידע ליצור את עולמו - עם ישראל ! זאת ירו שתנו ובדמנו היא . ועם שכזה שנוצר כדי להראות מופת , לא על ידי כתבי מארכס ואירגון של טרוצקי — שנמסר ועבר אח"כ לגויים , כי אם על ידי מעבדתו הוא : בנה לך חברה מתוקנת . צרפת לא שלחה בניה להטיף ריבולוציה ברוסיה . ואנו בשביל ה"ספיץ , " בשביל יוצר הדגל , אנו בונים את המעבדה . הנבנה על עבדות ז על הבוץ , הדם והזיעה ז — ' וזהו הפסוק הקריטי לפי כתבת 'דבר' עצמו . והסוף : 'תעבורנה חמישים שנה , ומה הן חמישים שנה בהיסטוריה , ואנו נעמוד לפני כס המישפט שישאל : מי עבד לתיקון החברה ? האם אלה שרצו להטעותנו מן הדרך , או אנו ששכחנו הכול , עצמנו עינינו מכול יופי , בנינו בידיים מליאות דם ורפש , בנינו את המעבדה בשביל ה"ספיץ" הבונה את התיקון . אז תצא בת קול ותע נה : אתם עבדתם . ' 1 תגובתו של ביילינסון ' ) דבר , , ( 1928 . 12 . 12 הארוכה לא פחות מן הנאום המלא , כללה את בריאתה של הסיסמה ? 'משה רבינו , עמוס , ישעיה , מארכס , לא סאל , טרוצקי - כולם נקראים להעיד שהבורגנות היהודית לא תבגוד בתפקיד הזה ועשה תעשה את המוטל עליה . ואולם זהו חזון לעתיד . לעת עתה , עד שנבנה את ציבורנו - "עבדות , דם , בוץ , " דוגמת אותו כושי "המנצל הנבזה , " אשר במשך עשרות בשנים ( 102 מאמר ראשי , 'דבר 1 1933 . 9 . 3 ? , . 8 . 15 , ' נאום בן גוריון בוועד הפועל הציוני , 1934 . 3 . 29 ( פרוטוקול עברי , ( 139 ו 'ב מעלה' : ( 1934 . 11 . 9 ) 'ז'בוטינסקי נביא הבוץ העבדות והדס : ( 1934 . 11 . 24 ) ; ' 'ממלכת הבוץ , העבדות והדם ; ' ועוד ועוד . עניין הסיסמה חתר בעשרות דברי כתב של השמאל ואפילו בנאום הוויכוח של וייצמאן בקונגרס הי"ט , ( 1935 . 8 . 23 ) עמ' . 184 ( 103 שאלתי רבים למקור המשוער , עד שכיוונני אל הנאום הזה ( ואל תגובת ש . לביא ) החוקר ג . קרסל , ועל כך תודתי נתונה לו . 'הארץ' ( 1928 . 12 . 9 ) הביא רק כתבה קצרה , ברוח חיובית , ובה כמסתבר יש כמה וכמה טיראדות חשובות שלא הובאו משום מה בידבר . ' כתבת 'הארץ' אין בה כדי לסייע לעניין ה'סיסמה / נאום ו בישר את 'רעיון היובל' לז'בו טינסקי . ( 104 לופבאן שהגיב על ההרצאה בהרחבה ' ) הפועל הצעיר ( 1928 . 12 . 21 ' , דיבר בנוסח 'דבר ' כעל סטינוגראמה מליאה של ההרצאה , ובסוף תגובתו דיבר בבנייה 'בידיים מליאות דם ורפט . ' בדומה ש . לביא ' ) דבר ( 1929 . 1 . 15—14 ' , שניתח מחדש את ההרצאה , התעכב רק על הביטוי 'בידיים מליאות דם ורפש' ( ש . לביא , כתבים נבחרים , ב , . ( 23 א . חבורי ' ) קונטרס ' , י"ז אדר ב' תרפ"ט ) שוב מנה בז'בוטינסקי את חטא הפאשיסם ' ) אין ברצוננו לאמור , שקיימת זהות מוחלטת ביניהם , ' אלא ' גרעין עיקרי משותף , ( ' וסיים במליצה : יאם מקבלים את עיקרי התורה הפאשיסטית בשטח הכלכלה המדינית והסוציו לוגיה — הרי גם בשטח הפוליטי קשה להשתחרר מ'דם , בוץ ועבדות' — שוב הנוסח שהוא בלתי מעוגן בטקסט .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help