sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

' סטאבסקי -פרובוקאטור שתול ' ראיה גדולה מן הראשונות ברשעותו של סטאבסקי היתה גלומה בטיעון , שדבר הרצח בידי סטאבסקי הוא בגדר המוחלט , ולפיכך ראו הריביזיוניסטים לטעון , שהוא קומוניסט פרובוקאטור , משנוכחו לדעת עד מה גדול זעם העם . אלא שאותה ראיה טובה היתה רק לצורכי פולמסנות . היה מעשה , שאישי מישטרה בירושלים באו 'להסביר לחברי הצה"ר בירושלים , שאומנם נתפס מי שנמנה עם הריביזיוניסטים , אלא שהאיש קומוניסט ידוע שנשתל בכוונה בהצה"ר לשם ביצוע הרצח . אותם החברים בירושלים לא הכירו את סטאבסקי ואת שמעו לא שמעו , וכשנשאלו מטעם המישטרה החזירו לה מה שקנו ממנה ביחס למי שכאילו נחשב כבר רוצח : ודאי פרובוקאטור האיש , קומוניסט . דברי אחד או שניים , שחשבו שעה אחת או שתיים , שסטאבסקי העלום רצח , ואם כך ודאי קומוניסט הוא , העלו מייד טענה : הריביזיוניסטים מבקשים להפקיר את סטאבסקי , בלבד להציל את המיפלגה . ברם אותם חברי הצה"ר בירושלים , שהחליפו דברים עם קציני מישטרה ביום הראשון לאחר מאסרו של סטאבסקי , לא באו להוכיח את אשמתו של מישהו , ולא יכלו להוכיחה . הם נתכוונו להדגיש , שאם מישהו אשם באמת - לפי הראיות - ברצח , ואם אותו אשם באמת נימנה באופן פורמאלי על בית"ר או הצה"ר , הרי אינו אלא פרובוקאטור . 101 כבכול היישוב חשבו צה"רים ובית"רים כדבר מובן מאליו , שיש להגיש למישטרה כל אינפורמציה העשויה לסייע בחקירה . אף אחר מאסרו של סטאבסקי לא שונה דבר לגבי הנכונות המוחלטת לשתף פעולה חיובית עם המישטרה , ואף שלימים נתגלתה מגמתית וזדונית לא עלה על דעת מישהו מ'מחנה סטאבסקי' לנסות להעלים דבר כול שהו שיש בו לסייע לחישוף האמת . כל 'המחנה' כולו היה מחנה פתוח , חופשי בהתנהגותו , ומבקש יותר מכול מישהו אחר להבטיח את ניצחונה של האמת . ( 100 אופיינית הפנייה של הצעירים טוביה ויצחק 'אל הנוער הלומד ' , נגד השינאה ובטד האמונה בחפות מפשע ' ) חזית העם ' , . ( 1933 . 9 . 29 ( 101 וכד הביא 'דבר ' ( 1933 . 8 , 18 ) את הסבר עמדתם של החברים בירושלים 1 'אם הוא / סטאבסקי / חף מפשע אז זה לא יזיק לו , ואם אשם — אז עשינו חובתנו וידינו נקיות . כך עשינו ואיננו מתחרטים , ' עוד , שנפל מכדורו של רוצח , שנתכוון לפגוע בו כב יהודי , ( כפי שהיתה הסברה ההגיונית המקובלת על דעת אישי התנועה . ( אותה טיראדה חשודה , שכאילו היה עניין להסתיר , זו לשונה : 'מתאמתת הידיעה , ש אומנם אמר ארלוזורוב בווארשה , שכדאי היה להשלים את = / עם / היטלר באופן שירשו ליהודי גרמאניה ה נמלטים לארץ ישראל לקחת את כספם עמהם ... אין להתחשב ב"סנטימנטים ... " מוקיעים אנו את דברי ארלוזורוב האלה . ' תגלית הרשימה שנגנזה לא גילתה דבר ולא חצי דבר , ברם נתפרסמה בסנסאציה בעיתונות ה יהודית בעולם . ' לא יד יהודית ' כל הסימנים הגלויים והסמויים הובילו לקראת ההשערה הראשונית , שידי ערבים רצחו את ארלוזו רוב . השערה זו בוטאה בלשון של שלילה : 'לא יד יהודית' כבר בתגובתו הראשונה של ראש בית"ר — במאמרו הראשון וכהצהרתו הראשונה . סימלו דבריו של ארלוזורוב עצמו , שאמרם על קבר יעקבי בנהלל , שנרצח בידיים ערביות : 'היום אתה , מחר אני . ' משום נוחות דיאלקטית סורסה , בעטי פולמוסנים , 'לא יד יהודית רצחה' ברוח של טענה 'יד יהודית אינה יכולה לרצוח . ' טענה כזו לא הושמעה , ולא ניתנה להישמע , אלא שנדחפה כאילו באונס אל הפולמוס הנגחני , ללא טעם , חוץ מן הטעם האחד , שבצד הני סוח המאונס אף הוסקה מסקנה : בו בניסוח יש משום הוכחת שקרה של הסניגורית של סטאבסקי ? ' . ' * ביילינ סון עשה מאמץ גדול לעקור את האמונה , שהיתה חלקם של סתם יהודים , ובייחוד של חרדים , שלא יד יהודים היתה ברצח , ובמאמרו 'מה היא "הציונות הכאובה" ל' ' ) דבר ( 1933 . 9 . 15 , ' נגד אלתר דרויאנוב קבל על ביטויים , כגון 'אנו אוסרים השערה יהודית , ' ' הלב הבריא אינו רוצה ואינו יכול להאמין בדבר . " אומנם אין ספק , שנרעד לבם של מחנה נאמני ז'בו טינסקי , ואף שוחרים , ואף סתם יהודים , לשמע החשד , שחושדים בבית '' רים ברצח של יהודי . "" י ( 98 בן גוריון ואחרים הטיחו אשמה ברוח זו נגד דבוטינסקי , כאילו לא ידע דבוטינסקי פרקי ההיסטוריה של העם בזמן החדש והאחרון . מעניין ניסוח הברכה של הנציבות בארץ ישראל ( פתיליה פעמוני ) לראש בית"ר לכבוד ראש השנה תרצ"ד ן 'ברור לכולנו כי יד ציוני איננה בפשע' ' ) חזית העם ' , . ( 1933 . 9 . 26 ( 99 אלא שכול דיבורו סחור סחור . דרויאנוב השיב לו תשו בה חריפה ' ) דואר היום . ( 1933 . 10 . 8 ' ,

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help