sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

' ההוכחה' הגדולה לכוונת הרצח בגדר 'הוכחה' גדולה להסתה גדולה נגד מנהיג גדול ושנוא נזדמן למקטרגים מאמרו של יוחנן פוגרא בינסקי ' ) חזית העם 6 , ' ו ( 1933 . 6 . נ , ° שבו נדונה פעולתו של ארלוזורוב בגרמאניה של היטלר להשגת הסכם כלכלי , שאינו אלא מכת מוות לחרם העולמי שהוכרו על תוצרת היטלר . ברי שאו > ו מאמר שנדפס בערב שבת אחרון לחיי ארלוזורוב לא היה עלול להביא לידי הרצח , אבל בעצם נוסחו ביקשו לגלות את פני ההסתה שהביאה לידי הרצח . המאמר נקרא עליו שם 'ברית סטאלין בן גוריון היטלר , ' ומכאן צריך ללמוד מי נחשב מנהיגו של השמאל . ארלוזורוב תואר במאמר בלשון שלילית שבשלילית , אבל לכתר מנהיגות לא זכה בו ( 93 מעניין שח . בן מאיר / הוא חיים שורר , לימים עורך ' דבר / ' שבא להציל את הנוערכה האבודה לאחר המישפט והכין את החוברת 'רצח ארלוזורוב , חומר למישפט הציבור' ( תמוז תרצ"ד ) ציין ( יעמ' ( 19—18 את תאריך מאמרו של פוגראבינסקי : 15 ביוני , ואף הדגיש י 'כשלושים שעה אחרי הופעת המאמר הזה נרצח ארלוזורוב . ' כאמור נדפס המאמר ב 16 ביוני . שם עדיין דיבר בן מאיר בנזטאבסקי וברוזנבלאט כרוצחים ( מחיקה בעמי . ( 12 הנאשמים סטאבסקי ורוזנבלאט לא היו מםונליס לקרוא את 'חזית העם ' , שבו הובאו דברים נגד ארלוזורוב בעניין החרם , וקודם בעניין ה'םרטיפיקאטים . ' CUI BONO ? CUI PRODEST ? שאלת המוטיבאציה לרצח עלתה על כל פה , ברם לא על כל עט . ז'בוטינסקי לא הירפה למן הימים הראשונים ושאל את שאלתו המישפטנית : CUI ז - PRODEST למה ? למי התועלת ז השואל את שאלת המוטיב כבעל שיקול עצמי הגיוני לא היה מסוגל להגיע למסקנה , שאשמת הרצח מוטלת לפתחה של בית"ר . ואומנם נמצא שכול מאות המאמרים , שכתבו עשרות עיתונאים ואישי ציבור במגמה להטיל את ה אשמה על בית"ר דווקא , דיברו בגנותה ודיברו בגנות ראשה ושיטתה , אלא שהעיקר חסר מהם : למה נזקקו לרצח בכלל , ולרצח ארלוזורוב בפרט ו שאלה זו נחזור ונשאל אף כאן , כדי להעמיד דברים על משמעותם האחת . מה עניינה של בית"ר או עניינו של בית '' רי לרצוח את ארלוזורוב - ? אם בית"ר צריכה 'להרוויח' מן הרצח מה ריווח יכול לתת לה רצח בחשאי ז ארלוזורוב לא חטא ישירות לבית"ר , ולא חטא לה אישית , ומסילוקו החשאי מן הבמה המדינית לא היה צפוי איזה שינוי לטובת בית"ר , או לטובת הציונות . מדיניות שניהל , לא על דעתו ניהלה , אלא על דעת ציבורו , והוא מן הזהירים , השקולים , התרבותיים שבציבורו . סילוקו בחשאי לא היה עשוי בשום פנים להבטיח , שהבא במקומו יהא טוב ממנו , מבחינת בית"ר , או מבחינת הכלל , ולא היה עשוי להביא ריווח פוליטי או כיוצא בזה , אלא רק להשאיר חשד מסביב , שבית"ר קן של רוצחים . אין זו מדרך ההיגיון , ולא מדרך הסברה , אלא מדרך האיבוד העצמי לדעת . וכלום עשויה היתה בית"ר לעשות 'קאפיטאל' כולשהו מרצח בגלוי , מרצח שיש עמו פירסום המעשה האכזרי , רקעו , מישפטו ונימוקי גזר דינו ? רצח מסוג זה מחייב פירסום מיידי , שהרי הפירסום הוא חלק גדול מן ' המיבצע / וכזה לא הוכן ולא ניתן , לא במישרין ולא בעקיפין אף לא לאחר שעות וימים . המסוגלים לארגן רצח היו מסוגלים לא פחות להבטיח את פירסום האי רוע , כדי להשיג מכוחו מירב 'התועלת' או 'הכבוד' שיש בו להעניק . נוף ציבורי שבחר בדרך זו , דרך פלילית , וצריך להתפרנס מפירסום מיבצעיו , הוא גופו אינו מסוגל להתקיים קיום ליגאלי , גלוי , חופשי . בית"ר הושבה באונס ובעזרת שונאים בנפש על ספסל הנאשמים , אלא שמעיקרו של דבר לא היתה ולא יכלה להיות נאשמת אף לא רגע אחד . ודאי לא נמנעת האפ שחת שמתוך מחנה גדול של רבבות יצא אחד , לא שפוי , למיבצע פרטי ועל דעת עצמו . אילו נעשה שימוש כזה , לא היה בו לפסול את המחנה . במיקרה די דן , במיקרה של סטאבסקי הפשוט , אבל החכם , לא ניתן להשתמש שימוש כולשהו בכיוון מחשבה זה . את ישרותו , סבירותו , בריאותו של סטאבסקי לא העמיד איש מן המקטרגים ומן העיתונאים בסימן של שאלה , ואילו את מסקנת פליליותה של בית"ר והרשעתה כאחראית לפשע הסיקו אף חקיקו . ( 91 עי'ש ( ויומונים אחרים . 1934 . 5 . 25 , ( העידוד לישיבה ב בית הסוהר לא היה כרוך כלל באלימות כנגד יהודים , ואף לאו דווקא באלימות כנגד הערבים או נציגי השילטונות המאנ דאטוריים . על כל פנים , אף התנגדות אלימה לנוישטרה ( כגון בהפגנה ) אין פירושה רצח . ( 92 עי' 'דבר' ( ויומונים אחרים . 1934 . 4 . 25 , ( מעשי רצח לשם מטרות פוליטיות רק בשעות מילחמה . ועל עצמו : 'אני כשלעצמי איני מסוגל לרצוח אפילו בשעות מילחמה . השקפתי רשומה ביומני , והיא שאני מתנגד לאלימות' . אף סטאבסקי , חבר המיפלגה מן השורה , העיד : ' בתוכנית המיפלגה הריביזיוניסטית אין טירור , ובייחוד לא טיתר נגד יהודים . מעשה הרצח הוא נגד הכרתי' . 92

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help