sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:482

יודע לספר את פרטי האסון , אך די היד , בעצם הידיעה כדי להרתיע רבים מלצאת בדרך הרת סכנות זו וכל התכניות בוטלו זמנית . כעבור זמן ניגשה ועדת העליה שוב לביצוע תכנית לעליה רבת היקף . פנדל ס קנה ספינת גרר גדולה בשם "סמיילי" והחל לתקנה ולהפכה לאנית נוסעים שתוכל להפליג בכוחות עצמה , הוא עמד להתקין בה מנוע ואת כל יתר הסידורים , כדי שתוכל לקלוט על סיפונה למעלה מאלפיים עולים . להכשרת האניה להפלגה דרוש היה זמן רב וועדת העליה רצתה לנצל זמן זה להכנת השיירה . באותה תקופה חל מפנה נוסף לרעה במצב יהודי רומניה . אנטונםקו מינה את לקא , שהיה למעשה מוכן הגיםטפו , כממונה על עניני היהודים . לקא מינה מרכז ליהודי רומניה — מועצת זקנים . בראש המועצה עמד ד"ר גינגולד , שהיה עושה דברו של ריכטר — נציג הגיסטפו ברומניה . אחת מפעולותיו הראשונות , הייתה איסור קיום הצ"ח , וכעבור שמונה חדשים נאסר גם קיומה של ההסתדרות הציונית . אולם הצ"ח המשיכה בפעולותיה ולקא כיוון את עיקר מאמציו לחבלה בעליה הבלתי ליגאלית ובתכניות ועדת העליה . ביוני 1942 קבלה ועדת העליה רשיון לנסוע לצ'רנוביץ , ולארגן שייר לעליה . מצב יהודי צ'רנוביץ היה הרבה יותר גרוע ממצב שאר יהודי רומניה בגלל מצבה המיוחד של העיר . ב 20 ביוני יצאו מבוקרסט לצירנוביץ י . לדרמן , ל . חיימוביץ , ונציגו של פנדליס . הם מצאו בצ'רנוביץ קן בית"ר שעבד במחתרת ואשר מנה מאות בית"רים . עד ל 18 ביולי הם עסקו ברכישת מועמדים לעליה ובארגון השיירה , אך ביום זה אסרו השלטונות את פעולתם . הם חזרו לבוקרסט וכאן נודע להם , שהרשיון אמנם לא בוטל , אולם עקב סיבות שהזמן גרמן אין הממשלה יכולה לראות בעין יפה את פעולותיהם . ואז החל מאבק ממושך וקשה להסיר את המכשולים ולשכנע את השלטונות שיחדשו את יחסם האוהד ואת תמיכתם בעליה ב . ' בקיץ 1943 התגברו פעולותיה של ועדת ההצלה בקושטא . ( התנועה הרביזיוניסטית יוצגה בה על ידי מר יוסף קלרמן ) וכתוצאה מכך נוצר מגע בין התנועות הציוניות בבוקרסט והחל שיתוף פעולה בשטח העליה . ועדת ההצלה בקושטא השיגה מן הממשלה הבריטית הסכמה שכל יהודי אשר יגיע לקושטא מרומניה יקבל ויזת כניסה לארץ . על סמך זה נאותה הממשלה התורכית לתת ליהודים ויזות מעבר , ואילו השלטונות הרומניים חידשו את מתן היתרי היציאה . בינתיים עמדה האניה הגדולה קפואה בדנובה ואי אפשר היה לשחררה מכבלי הקרח . ועדת העליה של הצ"ח ( י . לדרמן , שפירא , חיימוביץ , מייסנר ואחרים ) שכרה באמצעות פנדליס ספינת מפרש בולגרית "מילקא , " התאימה אותה לנסיעה ובחודש מרץ 1944 הפליגה מקונסטנצה לקושטא כשעל סיפונה למעלה משלוש מאות איש , מחציתם בית"רים ורביזיוניסטים ויתרם חברי הסתדרויות ציוניות

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help