sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:480

אין לסוכנות היהודית ידיעות' אם נעשתה הפעולה כלפי השלטונות התורכיים לעכב את הפלגת האניה עד להורדת הילדים . ב 20 בפברואר פנתה הסוכנות היהודית מחדש לממשלת ארץ ישראל במכתב דחוף , בו חזרה לשאלת גורלה של "סטרומה . '' הסוכנות דרשה עיון מחדש בכל השאלה . בטרם נתקבלה תשובה על המכתב הזה הגיעו ב 25 בפברואר הידיעות הראשונות על טביעתה של "סטרומה / ' מי אשם ? יתכן ויבוא יום ותעלומת "סטרומה '' תפוענח . בינתיים ניתן רק להסתמך על השערות ועל ההגיון . מיד אחרי האסון החלו המעצמות המעורבות בדבר באורח ישיר ובעקיפין להטיל אחת על רעותה את האחריות לאסון . הממשלה התורכית האשימה את ממשלת רומניה , כי היא עודדה את רכישת האניה והתירה את ההפלגה למרות ידיעתה' שאין היא מתאימה לשייט . ממשלת רומניה , נאמר בהודעה התורכית' פירסמה בעתונות את תאריו הפלגתה מקונסטנצה , כדי לעשות הון פוליטי מיחסה הטוב והנדיב למהגרים , וזה למרות ידיעתה שלא נעשו כל סידורים ולא קיים כל רשיון שהעולים יותרו להכנס לאיזו ארץ שהיא . רדיו רומא שידר ידיעה שהאביר טובעה על ידי צוללת סובייטית . רדיו מוסקבה הוקיע את הידיעה הזאת כשקר ועלילה זדונית וטען , שהאבלה טובעה על ידי צוללת גרמנית . הבריטים הודיעו ש . קיימות שתי אפשרויות . י או שהאניה עלתה על מוקש ימי שפוצץ אותה , בדומה למקרה שאירע באותו זמן בערך לאנ ה אחרת במים ההם , או שהאניה טורפדה על ידי הגרמנים . מבחינת ההגיון מסתברות כל האפשרויות המפורטות לעיל . ברם , ההגיון מחייב עוד אפשרות ריאלית מאוד ומתקבלת מאוד על הדעת , והיא , שהאנגלים מוצצו את האניה כדי להיפטר אחת ולתמיד מהטרדות ש"סטרומת" גרמה להם . לנוכח הלחץ החזק של דעת הקהל העולמית והיהודית והדרישות להרשות את כניסתם לארץ של הפליטים האומללים , יתכן כי עלתה במקום שעלתה המזימה למצוא לבעיה פתרון "רדיקאלי" מעין זה . יצויין , כי ימים מספר לפני האסון הורדו בקושטא מהאניה 14 איש , שהיו פקידי חברת הנפט "וואקום אויל" בבוקרסט . ויתכן כי הייתה כוונה להציל את אלה בטרם תבוצע המזימה השטנית . מכל מקום , גם אם אין הוכחות ממשיות לאשור הנחה זו , הרי אין ספק שבריטניה היא האשמה באסון "סטרומה , " ובאסונם של עוד הרבה אלפים , רבבות ואולי אפילו מליונים יהודים שהושמדו על ידי הנאצים בגלל נעילת שערי

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help