sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:458

חבלה , כי סידורי הבטחון באניה לפני ההתפוצצות היו מספיקים למדי , וכי ההצלה בוצעה בכל המהירות האפשרית . הדין וחשבון סוקר בקצרה את תולדות האניה "פטריה" ונוסעיה , וקובע כי באניה נמצאו בעת שארעה ההתפוצצות 1904 עולים יהודים בלתי ליגאליים , אשר הגיעו בשלוש אניות שונות באותו חודש . את "פטריה" שכרה הממשלה כדי להעביר את העולים הבלתי ליגאליים למושבה בריטית . ב 25 בנובמבר בשעה 9 . 15 ארעה ההתפוצצות ותאניה התהפכה על צידה ואחר רבע שעה שקעה על צידה בעומק של 35 רגל . בעת שנכתב הדו"ח גילו 156 גופות ועקבות עוד 112 איש לא נתגלו עדיין . ייתכן כי כמה מאלה נמלטו . דעת מומחים נמסרה מפי אמודאי מקצועי מחברת תעלת סואץ , אשר בדק את החור שנתהווה בדופן האניה . הוא אמר כי הנזק נגרם על ידי חומר נפץ אשר הושם באניה סמוך לדופן . הוועדה מוסיפה כי הנזק היה דיו כדי לגרום לטיבו ע מהיר של האניה . הדו"ח סוקר את דעת מר םולוק מושל מחוז חיפה , שידוע היה לכל בעיר כי על "פטריה" להפליג עם 1700 עולים בלתי ליגאליים , ושהישוב היהודי בחיפה ארגן שביתה ב 20 בנובמבר כדי להביע את ההרגשה הכללית בקרב התושבים היהודים . כן נמסרה עדות מפי מספר עולים שנמצאו ב"פטריה" בשעת המאור ? ומפיהם נודע , כי נמסרו הודעות מן החוף לעולים , שהם ישולחו מן הארץ והעולים נצטוו להיות נכונים לקפוץ הימה אם תחל האניה להפליג מן הנמל ולנקוט בכל הצעדים כדי למנוע בעד האניה מלהפליג . ב 23 בנובמבר השמיעו ארובות האניה קול צפירה והיה זה סימן מצד הקברניט לנוסעים כי האניה עומדת להפליג בעתיד הקרוב . ב 24 בנובמבר שוב נתקבלה הודעה מן החוף , המוסרת לעולים לקפוץ הימה למחרת היום בשעה 9 בבוקר ולשחות לעבר שובר הגלים . באותה שעה צריכים היו כל העולים לעלות על הסיפון לשם מסקר . על יסוד עדויות אלה הסיקה הועדה כי הנזק שנגרם ל"פטריה" בוצע על ידי אוהדים יהודים שנמצאו על החוף תוך שיתוף פעולה לפחות עם אדם אחד שנמצא באניה . מטעמי זהירות לא גילו המחבלים את סודם למספר רב מהנמצאים באניה . הועדה ציינה כי מפני העדר עדות ברורה אין לקבוע בדיוק את זהות האנשים שהשתתפו בדבר או לקבוע את אופן ההתפוצצות . אך אין לתאר שהשתמשו בפצצת שעון . הועדה הניחה איפוא כי הפצצה הוכנסה עם הפחם וכי הייתה קשורה בפתיל ארוך שיצא ממחסן הפחם ואפשר היה להדליקו אחרי כן בכל שעה שהיא . קפיטן גאי לידקר , הקצין הימי הממונה על נמלי ארץ ישראל תאר את האמצעים שננקטו כנגד מעשי חבלה והצהיר בפני הועדה כי התפקיד היה קשה מאד , וכי הוא משוכנע , שהמפקד בלפילד אשר הופקד על המשמרות אשר הושמו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help