sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:210

פרופס פותח לשכת הרשמה במשרד ועד הקהילה . דבר ההרשמה מתפרטס ביז כל יד ) זדי העיר ותוך ימים ספורים נרשמים כאלף יהודים . הוחלט לחלקם לשתי שיירות . בהגיע יום היציאה , הועמדה לרשות המארגנים רכבת מיוחדת , ובזמן הכניסה לקרונות נוכח גם ראש משטרת דאנציג , שבא להפרד מ / ' יהודיו . " פרופס ליווה את השיירה עד לנמל ההפלגה . דומה היה כי הודות למאמצים הרבים שהושקעו , תוכתר יציאת דאנציג" " בהצלחה . לאור כל הנתונים אפשר היה לקוות כי השיירה הראשונה תגיע לארץ בשל , ם ובעקבותיה יצאו השיירות הבאות . אולם תהפוכות הגורל מי ידע ? כנראה נג * ר מן השמיים כי לא ישפר גורל יהודי דאנציג מגורל כל יתר אחיהם בא רופה . רק עוד שיירה נוספת אחת זכתה לצאת מדאנציג , בספטמבר , 1940 ובת קרוב לחמש מאות איש . היא הגיעה ארצה באניה "'אטלנטיק , " ועוד יסופר עליה להלן . אך בינתיים נח 1 ור לשיירה הנסיונית הראשונה , אשר נגזר עליה לנוד למעלה משלושה חדשים בין האיים האגאיים , כשקללת פיר . ד וריב אחים רובצת עליה . . אסתיר * 0 & ל י ג ה 470 יהודי דאנציג עלו על סיפונה של האניה "אסתיר , " שנשכרה למענם על ידי סטבסקי , בנמל רנה שעל הדנובה , בקרבת גאלאץ . ביניהם כמאה וחמישים נשים וכחמישים ילד' ם . לדאנציגאים נצטרפו מאתיים וחמישים נוסעים מיוצאי רומניה ומספר משפחות מפליטי גרמניה ואוסטריה . רובם של הרומנים היו בית"רים וצה"רים — כמאה ושבעים . " אסתיר "' לא נבדלה לטובה מיתר אניות העליד . הבלתי ליגאלית , עלובה הייתה למראה ולקויה בסידוריה הפנימיים . אופיני הדבר , כי "אסתיר" נועדה תחילה להוביל את השיירה שנסעה לאחר מכן ב"ג'פו , " האנשים והאספקה כבר היו על סיפ נה , אולם ברגע האחרון העלה בעל האניה תביעות חדשות והאנשים הועברו ל"גיפו , " אשר הייתה בעיניהם כארמון מלכים לעומת "אסתיר ... " העברת האנשים ריככה את לבו של בעל "אסתיר , " ולאחר גמר המשא ומתן הועלו על סיפונה אנשי דאנציג . אולם תנאי אחד התנה בחוזה — אין הוא משכיר את האניה אלא לחודש ימים בלבד . תנאי זה עתיד היה להיות הרה אסון לשיירה . { על התקנת הסידורים הפנימיים באניה והכשרתה לקליטת מספר כה רב של נוסעים ניצח שבתאי גוטנמכר נדיב , ולהעלאת האנשים והאספקה דאגו יצחק , ז'רז'בסקי , אברהם סטבסקי וד"ר יעקב שיבר — נציב בית"ר ברומניה . "אסתיר" הייתה בעלת נפח של 700 טון ובקושי אפשר היה להכניס

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help