sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

שתי מגמות עמדו לנגד ע ; יניהם : ראשית , למנוע הבאת תוספת כוח לתנועה הלאומית בארץ' שהתפתחה והלכה גם היא , והפכה לכוח בלתי מבוטל ; ושנית' להטות את לב הנוער היהודי בתפוצות מבית"ר — כי מה טעם יש להמשיך ולהשתייך לתנועת נוער זו , אם אין כל סיכוי לקבל דרכה אי פעם רשיון עליה ז אולם הנוער הבית"רי — כאשר יענו אותו כן ירבה ובן יפרוץ . מנהיגי בית"ר התחילו לחפש דרכים ואפשרויות עליה למען המוני הבית"רים צמאי העליה' והנה מצאו דרך אחת "ליגאלית : " לפי חוקי העליה של ממשלת המנדט מותר היה לבעלי משקים ובעלי מפעלים להביא לארץ פועלים מומחים במקצועם , ושלטון ביתי'ר החליט לנצל דרך עליה זו . הוא פתח במשא ומתן עם גורמים אלה , שינצלו זכותם זו למען העלות בית"רים לארץ . שלטון בית"ר הוציא הוראה סודית לנציבי בית"ר , שנתפרסמה אחרי כן כ"פקודה מס' , " 60 להכין רשימות של בית"רים לצורך עליה בדרך זו . אותה פקודה כללה גם הוראה להחרים את מיכסת הסרטיפיקטים האחרונה שהוקצבה על ידי ממשלת א"י לסוכנות היהודית , לאות מחאה על קיצוצה , כמסופר בסוף הפרק הקודם . כאשר נודע הדבר להנהלת הסוכנות , פנתה בדרישה לשלטון בית"ר לבטל את הפקודה' ומשלא נענתה — שלחה הוראה לכל המשרדים הארצי ישראליים בארצות הגולה , לא להקציב עוד סרטיפיקטים לבית"ר — כלומר' גם המיכמה הזעומה שנפלה בחלקה של בית"ר' בוטלה לחלוטין . להלן חלק מחליפת מכתבים בין ההנהלה הציונית ושלטון בית"ר בענין זה » " מאת : ההסתדרות הציונית 29 . 11 . 1933 אל ! שלטון בית"ר א . נ . " לתשומת לב האכסקוטיבה הובאה הפקודה הסודית מס' 60 מיום כ"ז באוקטובר , 1933 מאת ראש בית"ר והשלטון , שהעתק הימנה רצוף בזה . את ההודעה הכלולה בפקודה זו , שלפיה יש בדעתכם להשיג רשיונות עליה מהממשלה הא"ית מאחורי גבה של הסוכנות היהודית , אשר הוקמה עי'י ההסתדרות הציונית בתור באות הכוח היחידה של העם העברי כלפי הממשלה , וכנסיון לחתור תחת העמדה שנרכשה בתוך ההסתדרות הציונית אחרי עמל שנים רבות בנוגע לארגון ולסדור של העליה העובדת . לפיכך אתם מתבקשים לבטל בלי כל תנאי את הפקודה מם' 60 בחוזר מיוחד דומה לזה שבו באה הפקודה הנ"ל ולפקד

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help