sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

ק י ג ו ץ מיכסת ה עלי ד , יש להעיר כי הממשלה עצמה הפכה מזמן פלסתר את התחיבותה להסדיר את העליה בהתאם ל"כושר הקליטה . " בענין זה נאמר בדו"ח של האכסקוטיבה לקונגרס הציוני הי"ח שנערך בקיץ 1933 בפראג . " ענין עליית העובדים , שהיה גורם תמיד דאגה רצינית , החמיר ביהוד בזמן האחרון . לאחר תקופה של עליה יחסית והחלטית במספר הרשיונות שניתנו באה עם המיכסה האחרונה ירידה יחסית . הקיצוץ במיכסה ( במקום 12750 נתנה הממשלה רק , ( 5500 היה בו כדי לעורר דאגה , ביהוד שהוא חל בעונה של גיאות בלתי רגילה בפעולה הכלכלית היהודית בארץ מצד אחד , ושל שואת יהודי גרמניה מצד שני . " במכתב לממשלה בענין המיכםה האחרונה כתבה ההנהלה : " עובדה זו , שבשעת התפתחות כלכלית נמרצת ומחסור ניכר בפועלים יהודים מצאה הממשלה לאפשר לתת רק 40 אחוז ממספר הרשיונות שנדרשו על ידי הסוכנות היהודית מוכרחה ליצור רושם , אשר אנו בטוחים שלא היה בכוונת הממשלה לעוררו , כי יכולת הקליטה הכלכלית של הארץ חדלה להיות נימוק המכריע בקביעת הפוליטיקה של הממשלה בענין זה . " לעומת עמדתה של ההנהלה הציונית , אשר השלימה למעשה עם קיצוץ מיכסת העליה , קראו הצהי'ר ובית"ר לנקיטת פעולה תקיפה ולהחרמת מיכסת העליה , לאות מחאה . שלטון בית"ר פירםם את ההכרזה הבאה בחתימת זאב ז'בוטינסקי : " בשעה שרבבות בניו של עם ישראל הנרדף שואפים לארץ ישראל , ומצד שני צמאה הארץ לרבבות עובדים עבריים ועומדת הכן לקבלם , נותנת לנו ממשלת המנדט "שדיול" עלוב , המכיל למעשה לא יותר מ 3000 רשיונות עליה לששת החדשים הבאים . צעד זה גילה באופן מסוים את חוסר ההגיון ואי הצדק הבולטים ללא נשוא בכל "שדיול , " כי בה נקבע מספר העולים לא לפי הדרישה המעשית מצד נותני העבודה או צרכיה הכלכליים של הארץ , אלא מתוך שרירות לב של הפקידות . אין זה לפי כבודה ומטרותיה של הציונות , עוד פעם לאשר את השיטה הזאת על ידי קבלת הקצבה , המבליטה בעליל את כל חסרונותיה של השיטה . צריך לבטל את השיטה הזאת אחת ולתמיד , וזהו הרגע המתאים להתחיל בביטולה על ידי דחיית "השדיול * ' המעליב הזה . למרות שאלפים מבחורי ישראל שהוכשרו להיות חלוצים בארץ מצפים זה כמה שנים לתורם לעליה , החליטו הצה"ר ובית"ר לעשות את

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help