sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:342

( 3 „ שהעבודה במערכת מכונות מסובכות כזו מצריכה צוות בעל הכשרה ונסיון , שלא היה בנמצא אז בארץ ( 4 ,, . " הגדלת הטונאג' של האניה מ 3500 טונות והגדלת מספר הנוסעים מ 245 ל 400 נעשה — כנראה — בלי התאמת מיכלי המים והדלק לתצרוכת המוגברת הכרוכה בכך , ובלי להתחשב בדרישות הנובעות בקו זה לנוחיות ותנאי שיכון ואישפוז מרווחים ונוהים , המקובלים בים התיכון . " — בחירת "עוגן" ( מספנה שהוקמה ע"י הסתדרות העובדים הכללית — י . ה ( . לא היתה מוצדקת מבחינה מקצועית ( 6 „ . " התקלות במערכת המכונות של האניה לא באו לפי דעתנו לסופן , ועד היום עדיין לא נקבעה הסיבה הברורה של תקלות אלו . אפשר שהתקונים באנטוורפן לא נעשו כהלכה . " ,, ט ) אין לנו חומר מספיק לבוא לידי מסקנות ברורות ביחס להנהלה המסחרית של עניני ,, קדם , " ביחוד אחרי ששום איש מבעלי המקצוע בחלק המסחרי של הספנות בארץ , לא בא כדי להגיד את דעתו . יחד עם זה אין לנו ספק , שההנהלה המסחרית של קו אניות נוסעים הוא מקצוע המצריך נסיון ומומחיות גדולה , ואין זה מניח את הדעת , שבהנהלת החברה הזאת' אין משתפים באופן קבוע מומחים מסוג זה . אין אנו יכולים להסכים לדעתו של אחד מראשי המנהלים , שדרכו של צי"ם בספנות צריכה להיות כדרך היהודים בחקלאות , בתחילת ישובה של הארץ , היינו — להתחיל הכל מחדש וללמוד הכל למעשה . " ,, י ) יש להצטער על כך , שבגלל העובדות שקבענו לעיל ביזבזו הרבה מהאימון וההתלהבות והרצון הטוב לתמוך בספנות העברית , שהראה הציבור היהודי בכללו בזמן שהתחילו לפעול בדבר . אנו קובעים שפעולת צי"ם ורכישת ,, קדמה" נפגשו לכתחילה בחיבה וברצון , ורק מד . שקרה אחר כך גרם לשינוי היחס וריבוי הביקורת . גרמו לכך גם התעמולה והפרסום המופרז שאחזה בהם הנהלת "קדמה . " ,, י"א ) לפי הדו"ח שקבלנו , המסתיים בסוף מארס , 1948 הושקע ב"קדמה" — אם לא לקחת בחשבון את ההפסדים שנגרמו על ידי התיקונים והבטלה בשמונה חדשי הפלגתה , — יותר מחצי מיליון לי"ש . אין אנו רוצים לאמר בזה שהכסף או חלק ממנו הלך לאיבוד . אבל אין ספק , שהשקעה זו עולה בהרבה על התקציבים והחישובים , שבהם התחילו בענין . " " עלינו לציין בכלל , שהחישובים המסחריים של הנהלת "קדמה" ביחס לרנטביליות של השירות אינם ניתנים לביקורת , מפני שהם מבוססים על בטחון בקיום המצב המונו פוליסטי בהסעת עולים ועל המחירים המופרזים ששילמו בעד הסעת עולים 30—25 — דולאר בעד נסיעה ממרסיי לחיפה — עד הזמן האחרון . חברות פרטיות , שטיפלו בהסעת עולים בעבר , ניצלו — בלי ספק — את העליה היהודית להפקת רווחים מופרזים , ואין חברה ציבורית יכולה ללכת בדרך זו . " בעקבות דו"ח קטלני כזד , אפשר היה להניח , כי האחראים לכשלון ולשערוריה יפוטרו ממשרותיהם , אך לא כן קרה . להיפר — הם הועלו בתפקידיהם : מר בר כוכבא מאירוביץ נתמנה לסגן שר התחבורה וכמנהל הכללי לשירותי נמלים , ים ואוויר ו ד"ר וידרא נתמנה למנהל חברת צי"ם' והגברת גוסטה שטרומף הוסיפה לעמוד בראש חברת "נחשון . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help