sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:341

השותפות של החברה "קדם" רכישת האניה "קדמה" והתקנתה לשימוש' הסיבות שגרמו ' לתקלות בעבודה וכל הכרוך בענינים הנ"ל מבחינה כספית' טכנית ועסקית . " חברי הוועדה היו : מר אריך מולר' מנהל חברת ,, אתא" מר מרגולין' חבר ההנהלה ' של חברת הספנות "עתיד" וחבר עירית חיפה' ואינג' שלמה קפלנסקי ' מהטכניון העברי בחיפה . המסקנות " לאור העובדות' העדויות ששמענו והמסמכים שהובאו לפנינו , הגענו לידי מסקנות אלו : " א ) אין זה בסמכותנו לדון בהאשמות' שחברת "צי"ם" ' שנוסדה על ידי הסוכנות היהודית והסתדרות העובדים הכללית' פעלה בעיקר לטובת המפעלים ההסתד רותיים המטפלים בימאות ( הדגשת המעתיק ' ( הואיל וכתב המינוי הגביל אותנו רק בחקירת פרשת "קדמה" החל מהרכב שותפות "קדם " . " " ב ) אין אנו מוצאים דופי בזה , שחברת "צי"ם" בקשה שותפים בין החברות האנגליות לשם סידור קו נוסעים קבוע בין אירופה לארץ ישראל , לדעתנו' לא היה באותו זמן בארץ נסיון מספיק בענף זה של הספנות . " " ג ) האינפורמציה שהיתה בידי צי"ם ביחס ל '' הריס ודיקסון" הצדיקה במידה מספקת את הרצון ואת ההחלטה להתקשר עם "הריס ודיקסון" וגם להשאיר בידי חברה זו את ההנהלה המעשית של חברת "קדם" ' ביחוד אחרי שבחוזה עצמו הובטחו האינטרסים הלאומיים היהודים במידה מספקת . " " ד ) לעומת זה לא היה נכון' שלשם ניהול מו"מ וקביעת היחסים המעשיים בעסק כה מסובך כקניית אניה והתקנת קו נוסעים קבוע' נשלחו מצד צי"ם אנשים בלי נםיון בענף זה של ספנות ! ברור לנו מעדויות' שבאותו הזמן — אמצע — 1946 היתה התלהבות גדולה ונכונות רבה מצד כל החוגים המטפלים בימאות בארץ' גם חברות פרטיות וגם יורדי ים , לעזור בעצותיהם ובידיעותיהם להקמת מפעל ימי יהודי . קצתם אף הביעו נכונותם לנסוע לכמה חדשים למטרה זו לחו"ל בלי תשלום . היה זה משגה מצד החברה לא לנצל את הסיוע שהוצע לה . " " ה ) קנית האניה "קדמה" לא נעשתה בזהירות הדרושה ועל יסוד הבדיקות הנהוגות במקרים כאלה ע"י מומחים למקצוע ; חברת צי"ם שיתפה אמנם שני רבי חובלים בבדיקה השניה ( הדגשת המעתיק ' ( אבל לא הוזמן אינג'נר מכונאי לשם חוות דעת על מצב המכונות . כנראה' שהחברה סמכה במקרה זה יותר על מומחי "הריס ודיקסוך . " כדאי להזכיר' שהאביר נקנתה בלי שהמכונות נפתחו וזה למרות שהאניה נמכרה אחרי שסבלה משריפה . וגם מהדין וחשבון של האינגינרים של הפירמה' פרנץ במפרר' אפשר להבין' שדעתם לא היתה נוחה ממצב המכונות . אילו שותפו מומחים למכונאות . בעלי נסיון בארץ' בשלב הראשון של בחירת האניה וקניתה' היו מעירים את תשומת לב החברה לשאלות התלויות בתנאים המיוחדים של הארץ ( 1 „ . " שהמכונות של "קדמה הן טורבינות' — מכונות מסובכות ורגישות' שקשה לתקן אותן בארץ ( 2 , ' . " שהדוודים המתוקנים ב"קדמה" הם רגישים לאיכות המים' ומימי חיפה זקוקים במקרים כאלה לטיפול מיוחד . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help