sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:339

ועגנה כרגיל בנמל תל אביב . גם * ( 08 "חנה" 1360 ) טון ) נרכשה על ידי אדם פרטי מחיפה , מר גוטסמן , באותה שנה . היא הפליגה בין ארץ ישראל לקונסטנצה . בשנת 1937 רכשה חברת "נחשון" ( של הסתדרות העובדים הכללית ) מפרשית מנוע קטנה " ) רחף , ( " בעלת 170 טון ובעלת מנוע של 120 כוחות סוס . ספינה זו , שנועדה לשייט חופי בין ארץ ישראל לסוריה , ללבנון ולקפריסין , העסיקה רב חובל , ארבעה ספנים וארבעה מתלמדים . בין עובדיה היו שלושה מבוגרי צ'יביטאווקיה ( אוקס שחף , הרי היידן וארתור פרישר — כיום מהנדס ראשי בחברת fWftrr מפקדה הראשון היה רב החובל רוזנטל ( לשעבר מפקדה של "עתידי' וסגן מפקד של "תל אביב , ( " ומפקדה האחרון היה ישראל לסקוב ( אחיו של הרמטכ"ל . ( סופה של "רחף" שהתנפצה אל סלעי קפריסין . בין אנשי הצוות שניספו היו גדעון רוזנטל ( בנו הצעיר של רב החובל ) וגרשון ארליך . * * רק בשלהי שנת , 1945 כלומר 27 שנה לאחר הפלגתה של "החלוץ , " הספינה העברית הראשונה , מנמל ארץ ישראל כשהיא מניפה את הדגל העברי , שוכנעו הסוכנות היהודית והסתדרות העובדים הכללית , כי הספנות העברית אינה הזיה וחזוךשווא , אלא ענף העשוי להתפתח לזרוע חשובה בכלכלת הארץ . רק אז התעוררו שני המוסדות לפעולה ויסדו את חברת "ציי'ם ( שותפות בין הסוכנות היהודית לבין ,, חבל ימי לישראל" ו"נחשון" — שתיהן חברות במסגרת הסתדרות העובדים הכללית . ( בשנת 1946 נכנסה חברת ציי'ם לשותפות עם חברה אנגלית ויחדיו הקימו חברה בשם ,, קדם , " שרכשה את א / ק "קדמה" — אניח שעמדה להימכר בגרוטאות . שלא כחברות הספנות הפרטיות , לא נאלצה חברת צ"ים להתלבט בבעיות כספיות . היא לא היתה צריכה לחרוד לפשיטת רגל מפאת חוסר הון רזרבי . את גרעונותיה מיום היווסדה ועד עצם היום הזה כיסו המוסדות הלאומיים וממשלת ישראל . היא הוקמה עם הון יסודי בשיעור 500 . 000 לירות . הדעת היתה נותנת , כי עם תחילת עבודתן — לאחר הזנחה של שנים רבות — ר , בקשנה הסוכנות וההסתדרות לשתף במפעליהן קודם כל את חלוצי הספנות העברית , בעלי ותק ונסיון , שנאבקו בתנאים קשים ביותר להנחת היסודות לצי הסוחר העברי . והנה , למרבה התמהון , לא נכנסה צי"ם לשותפות עם אף אחת מחברות הספנות העבריות בארץ ישראל , אלא מצאה לה שותף מפוקפק ביותר באנגליה . חוץ מזה הועמדו בראש החברה החדשה , אנשים שלא היו להם מעודם לא זיקה לים ולא קשר לעניני ספנות , כגון מר בר כוכבא מאירוביץ , הגברת גוסטה שטרומף , ד"ר וידרא ואחרים . ולא עוד , אלא מיד בראשית פעולתה , כשלא היתה חברת צי"ט אלא בעלת חצי אניד ,. כבר ביקשה להשתלט על כל החברות הקיימות בארץ . בדו"ח של מר בר כוכבא מאירוביץ לוועידה העולמית של ה"חבל הימי לישראל , " מיום 24 באוקטובר , 1949 נאמר , בין השאר : "בהזדמנות זו , הריני שוב חוזר ומביע את צערי על כך , שראשוני חברות הספנות העברית , "עתיד" וה"לויד הימי הישראלי / ' לא ראו אפשרות להיענות להזמנת מייסדי "צי"ם" ולהצטרף ( הדגשת המעתיק ) אליהם . " מדוע היה על חברות בעלות נסיון של שנים , חלוצות הספנות העברית , שהספיקו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help