sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:338

בשנת 1935 יסדה משפחת בורכרד חברת ספנות בשם "האחים בארנט ובורכרד בע"מ , " שלאחר זמן קצר שינתה את שמה ל"חברה לשרות ימי "עתיד" בע"מ . " מייסדי החברה היו ה"ה בארנט וינץ בורכרד , שרכש לו בינתיים נםיון רב בניהול עניני הספנות הארץ ישראלית . החברה רכשה ספינה גרמנית בת 730 טון' שכונתה בשם " עתיד . " תוך שנתיימ נוספו לחברה עוד שתי ספינות : "עמל" בת 1 . 780 טון ו"עליזה" בת 1 . 500 טון . ספינות אלו פעלו בשרות חופי בין יפו—תל אביב , אלכסנדריה , פורט סעיד' בירות , טריפולי , איסקנדרון וקפריסין . לאחר זמן הפליגו גם לטריאסט ולדרום צרפת . בשנת 1936 מלאו אניותיה של חברת "עתיד" תפקיד לאומי חשוב . כאשר נוסד נמל תל אביב החרימוהו האניות הזרות , הן הוסיפו לעגון בנמלי חיפה ויפו , ואילו חברתו של בורכרד היתה היחידה שאניותיה ביקרו בנמל תל אביב בקביעות , ובשנה הראשונה לקיום הנמל עגנו בו אניות החברה 62 פעמים . "נאמנותה זאת של "עתיד" ינמלנו הצעיר , בתנאים רחוקים מנוחיות וקרובים להפסד' שימשה כגורם חשוב לביסוסו , " כתב מר גלברט בספרו . באותו זמן רכשה חברת "עתיד" אנית קיטור גדולה "ריכרד בורכרד , " בת 2800 טון , — שעגנה בנמל תל אביב ביום החמישי להיווסדו , וממנו הפליגה למסעות ארוכים ועד אפריקה הדרומית הגיעה . מראשיתה העסיקה חברת "עתיד" עובדים עברים ונתנה דעתה על הכשרת מלחים עברים . במרוצת השנים נאלצה החברה להוציא משירותה את "ריכרד בורכרד" ו"עליזה ! " התחרות עם החברות הזרות היתה קשה מדי . רק שתי אניותיה ,, עתיד" ו " עמל" המשיכו במסעותיהן , ובשנת 1940 הרחיבה החברה את פעילותה בקנותה מאת ממשלת המנדט חמש ספינות מעפילים . גם שנות מלחמת העולם השניה היו קשות עליה , אד " עתיד" היתה החברה היחידה שנתקיימה גם לאחר קום מדינת ישראל , אף שלא זכתה לתמיכת הסוכנות היהודית ולא לזו של הסתדרות העובדים הכללית . ב 27 בפברואר 1935 הפליגה מנמל חיפה , בדרכה לטריאסט , אנית הנוסעים הגדולה שבאניות הצי הישראלי לפני קום המדינה , — "תל אביב , " בת 10 . 000 טון . היא היתה שייכת לחברה חדשה , שנוסדה בארץ , בשם "החברה הא"י לספנות , " מיסודו של מר ארנולד ברנשטיין , בעל חברת אניות בהאמבורג . האניה השאירה רושם רב בנמלים שביקרה , בעיקר בגלל המלחים והקצינים היהודים ששרתו עליה . " בקיץ — " 1935 כתב מר גלברט בספרו — "הסיעה "תל אביב" את צירי ארץ ישראל לקונגרס הציוני בלוצרן . נתגשם חלומו של הרצל על אניח עברית , מונהגת בידים עבריות , המובילה צירים לקונגרס הציוני . הופעת אנית נוסעים עברית גדולה בקו חיפה טריאסט לא אחרה לעורר למלחמת התחרות את חברות האניות האיטלקיות , שראו את עצמן כבעלות מונופולין בקו זה . יתרון גדול היה לאניות אלה , שכן היו אלה מקיימות שרות שבועי , בשעה ש"תל אביב" היחידה , לא קיימה אלא שרות דו שבועי בלבד . האניות האיטלקיות נתמכו במלחמתן על ידי ממשלת ארצן , בשעה ש"תל אביב" נלחמה את מלחמתה ללא עזרה ממשית מאיזה צד שהוא . בשנת 1937 נאלצה "תל אביב" להפסיק את הפלגותיה ונמכרה לחברה יפנית . בדרכה לנמלה החדש טבעה "תל אביב" באוקינוס ההודי . בשנת 1938 נרכשה על ידי ה"ה פדרמן ומרקוס מתל אביב , שיסדו את חברת "שרות חופי המזרח / ' ספינת משא "ארנון" 700 ) טון , ( שהפליגה בין ארץ ישראל ומצרים

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help