sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:337

היוזמים היו חסרים הון רזרבי ותמיכת המוסדות הלאומיים , ועל כן היא נאלצה להפסיק את מסעותיה אחרי מאבק קשה במשך שנה וחצי . " חשיבותן של "חברת שרות ימי ארץ ישראלי" ואניתה הראשונה "כרמל" ' — סיפר לי אהרון ישראליתן זמן קצר לפני מותה — "התבטאה בכך , שתודות לה קמה חברת ,, עתיד . " עוד בימי פריחתה של חברת פ . נ . ק . " ) פאלסטיין נאביגיישן קומפאני ( " התקשרתי עם משפחת בורכרד , בעלי "פר פלי" ( חברה לםפינות גרר ודוברות לשרות בים הצפוני , ( והם החליטו לשלוח את בנם לארץ ישראל להצטרף רשמית ל"חברת שרות ימי ארץ ישראלי . " יאנם בורכרד הגיע לארץ בשנת , 1935 אך במאוחר , כי בינתיים נתפרקה החברה בגלל סיבות משקיות . " בינתיים עלה בידי יוסף ארמן , סוכן "חברת שרות ימי ארץ ישראלי , " לענין את ד"ר אלסנר בבעית הספנות הישראלית' ויחדיו יסדו חברה חדשה בשם "אוריאנטל שיפינג ליין . " גם מר בורכרד ( הבן ) השתתף באורח פעיל בחברה זו . הם קנו בכספם שתי ספינות מנוע מגרמניה — "דורה" וקארולה" — בנות תפוסה של 150—100 טון . אך גם נסיון זה של הספנות העברית נכשל בגלל קשיים כספיים . בשנת 1935 הגיע לארץ מר לזר ברקוביצ'י מקונסטנצה , כדי לבדוק את האפשרויות לפתיחת קו אניות משא ונוסעים קבוע בין חופי ארץ ישראל לרומניה . הוא מצא כאן שותפים לרעיונו באנשי "אגוד יורדי ים זבולון : " המהנדס ע . טובים . העו"ד פרבשטיין , מר י . רוקח ומשה שלוש . הם הקימו את "החברה הלויד הימי הארץ ישראלי" בהנהלתו הראשית של מר ברקוביצ'י . המפעל הוכיח , כי יש מקום לפיתוח ספנות עברית , אף בלי תמיכתם של המוסדות הלאומיים בארץ ישראל . כעבור זמן מה נרכשו שתי אניות נוסעים : "הר ציוך' ו"הר הכרמל" — בעלות תפוסה של 5400 טון כל אחת ! מהירותן היתה 12 קשר ומספר נוסעיהן 110 — איש . רוב הצוות , לרבות רב החובל והקצינים , היה עברי . בתחילת 1938 עלתה "הר הכרמל" באש ובמקומה נרכשה האניה "מרים / ' בעלת כושר משא של 3 . 900 טון . " הר הכרמל ו"הר ציון" היו חלוצות בשטח הסעת נוסעים בספנות העברית . הראשונה הניפה בירכתיה את הדגל הפלשתינאי ( א"י , ( ואילו השניה את דגל קפריסין . האניה "מרים , " שאף אותה רדף גורל ,, הר הכרמל" — היא נשרפה — היתה האניה הארץ ישראלית הראשונה שיצאה מגבולות ים התיכון והפליגה לנמלי צפון אירופה . עם פרוץ המלחמה הועברה ,, הר ציוך לקו אנגליה—אנטוורפן—ארץ ישראל . ,, בימי חרום אלה — , '' כתב מר מאיר גלברט בחוברתו "היהודים והספנות" — "כשהיד ' הזידונית מתנקשת ביורדי ים היוצאים למסעותיהם לתומם , ממשיכות שתי אניות הלויד במסעיהן בימים זרועים מוקשים למיניהם . מלחים עברים רושמים דף מפואר בתולדות התחיה הלאומית . במשך חמש שנות קיומו הסיע הלויד באניותיו כ 18 . 000 נוסעים והעביר 130 . 000 טון משא . על אף התחרות הקשה מצד האניות הזרות , הנתמכות על ידי ממשלות ארצותיהן , עמד הלויד במבחן גם מבחינה עסקית . תודות להנהלתו הנבונה והמנוסה הובטח אפילו רווח לבעלי מניותיו . לזכותו של הלויד יש לזקוף עוד את העובדה , שהוא הראשון והיחידי ששיתף אניות עבריות ביצוא הדרים 385 , 000 ) תיבות בסך הכל . ( משק ההדרים העברי כשהוא לעצמו עשוי היה לשמש בסיס להקמת צי מסחרי עברי אדיר . אבל ריחוקו הנפשי של הישוב מן הים הביא לידי כר , שהדרינו ביססו והעשירו קווי אניות זרים ; חטא שלא יכופר על ראשי הישוב . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help