sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:333

" ) מרכב ( " בעלת תפוסה של 200 טון , העלתה אותה אל החוף לשם בדק יסודי והתקנת ' מנוע בנזין משומש שנקנה מתחנת חשמל גרמנית בעפולה . מר ליפשיץ נתמנה כמנהל החברה ובנו חיים , — "סרג'נט" ליפשיץ מהגדוד העברי — , קיבל על עצמו את ניהול הענינים האדמיניסטרטיביים של הספינה . בבדק הספינה טיפל המהנדס קטינקה . הספינה הוכתרה בשם "החלוץ" והורדה בטכס חגיגי לים בחיפה . בו ביום הפליגה ליפו ונרשמה בנמלה ההיסטורי של " יהודה הימית . " כעבור יום נחכרה "החלוץ" כדי להסיע את ד"ר חיים וייצמן ומספר קצינים בריטיים גבוהים לפורט סעיד . הספינה יצאה לדרכה , אך למחרת פרצה סערה חזקה והיא נאלצה לחזור לחופי הארץ ולהוריד את נוסעיה בעכו . בשנת 1919 ביקשה "וועדת המים" ( שבראשה עמדו ד"ר גורביץ , קפיטן באייבסקי והמהנדס לויטה ) לקנות את "החלוץ" מידי בעליה , או לפחות לרכוש חמישים ואחד אחוז בחברה , nee ! נמשך זמן רב ובינתיים הגיעו הצדדים לידי הסכם זמני , שלפיו הסכימו בעלי החברה להעלות על הספינה שלושה ארבעה אנשי צוות , לפי המלצת " וועדת המים , " ותמורת זאת צריכה היתה "הוועדה" להשתתף בהוצאותיה וברווחיה . מכיוון של"וועדת המים" לא היה כסף לרכישת "החלוץ" החליטו מנהליה לפנות לקפא"י ( קופת פועלי ארץ ישראל ) ולבקש את תמיכתה הכספית . קפא"י קיבלה את דהצעה והוחלט גם על הקמת "חברת אסדות וספנות חופית" ולהוציא מניות למכירה בארץ ובגולה . כבר סיפרתי לעיל מה עלה להן למניות החברה . כשנתמנה א . ריבוציי ( מי שהיה שר בממשלת אוקראינה אחרי מהפכת אוקטובר ברוסיה ) כמנהל החברה וכראש המגבית הכספית שלה . הכסף לא הועבר לתעודתו או ליתר דיוק , הועבר לקפא"י ו"החלוץ" נשארה בידי בעליה . צוות "החלוץ" מנה שמונה אנשים בהרכב "רב גוני : " מפקד הספינה ( ערב * בצרי , ( סגנו ( כושי סודאני , ( רב מלחים ( ערבי מיפו , ( נער הסיפון ( בנו של רב ההובלה וארבעה אנשי צוות עברים ( שני מכונאים ושני מלחים . ( היה זמן שב"החלוץ" עבדו ששה ימאים עברים , שהיו הימאים העברים הראשונים שהורשו לשרת בספינה פלשתינאית . בין אנשי הצוות העברים ששירתו ב"החלוץ" היו שני רבי חובלים לשייט ארוך — רב החובל באייבסקי ( עליו כבר סופר רבות בספר זה ) וקפיטן דניאל דוידוביץ לוקשין ( מן הצי המלכותי הרוסי ! הוא חזר לאחר זמן לרוסיה הסובייטית ונתמנה שם למנהל נמל גדול . ( שני רבי חובלים אלה מילאו תפקידים של מלחים מוסמכים . נוסף לזה , בתורת מנוען ( מוטוריסט ) ראשון , שרת ב"החלוץ" מהנדס ימי מדופלם , לויטה , ממייסדי "וועדת המים" ולאחר קום המדינה מהנדס ראשי במשרד החקלאות הממשלתי . לפני שנצטרף לויטה לצוות שירת באותו תפקיד המכונן בן אברהם , שהתקין את המנוע והפכו למנוע ימי . לסגנו של המהנדס לויטה נתמנה המכונן ח . קפלן . עוד שני מלחים שירתו ב"החלוץ : " יוספיהו , או כפי שהיינו רגילים לכנותו יוסף יה , " חקלאי " שהחליף את מחרשתו בהגה , וכותב טורים אלה , שהתחיל את הקריירה הימית שלו ב"החלוץ" כמלח מסוג ב . ' המפרשית הערבית , ששינתה את שמה ל"החלוץ , " לא התאימה לתעודתה . המנוע שהותקן בה , היה יבשתי" ומשומש למדי . מבנה הספינה היה רעוע מדי מכדי לעמוד " בפני תנודות . המים חדרו לתוכה בלי הרף ואנו , אנשי הצוות , נאלצנו לשאבם במשאבת יד יומם ולילה . ומובן מאליו , שלהפליג בה , היה תמיד משום סכנה .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help