sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:303

החל משנת ' 1942 בעצם ימי מלחמת העולם השניה , קמה "בהלה" בשטח הדייג בארץ . לפתע עמדו ספסרים על כך , שניתן להפיק רווחים בענף , שעד אז גילו בו ענין רק מעטים . עשרות ספינות דייג נרכשו בזו אחר זו על ידי סוחרים ובעלי הון יהודים , רובן ספינות ערביות ישנות , שמחירן עלה מיום ליום . היו גם ספינות שנבנו במספנות עבריות וצוידו במנועים ישנים ממכוניות משא , או מציוד פרדסים ערביים . באותם הימים צצו ועלו חברות הדייג כפטריות אחרי הגשם , אף שרבות מהן נעלמו מן האופק חיש מהר . אף על פי כן , נמשכה הפריחה המלאכותית בדייג והלכה . צוותות רוב ספינות הדייג דלעיל היו מורכבות מאנשי יבשה . דייגים מקצועיים , מחוץ לבוגרי בית הספר הימי בצ'יביטאווקיה , לא היו אז בארץ , אך גם אותם אנשי הקיבוץ ( כשני תריסרים בערך , ( שהספיקו בינתיים להתמחות במידת מה במקצוע הדייג ב"בכורה , " ב"סנפיר" וב"פלד / ' הועסקו בספינותיה של חברת "נחשון , " שאף היא פתחה במירוץ לרכישת הספינות לדייג . כמה מבעלי הספינות דלעיל התקשרו עם חברת "נחשון" והתחילו עובדים בשותפות . במקרה זה היו התוצאות טובות קצת יותר . מאחורי "נחשון" עמד הון צבורי גדול , שכיסה את כל הגרעונות וע"י כך מנע משותפויות אלו מלהגיע לפשיטת רגל . כדאי לעמוד במקצת על הסיבות שגרמו לכך , שלפתע הפך ענף הדייג העברי , שעוד תמול שלשום היה זר לגמרי בכלכלה העברית בארץ , ל"ביזנס , " בו הושקע הון פרטי וצבורי רב . תצרוכת הארץ בדגים טריים , מלוחים ומשומדים , עלתה לפני המלחמה ל 7000 טון בערך . מזה סיפק הדייג העברי בארץ ישראל ( כולל הדייג באגמים ) 1816 טון . 18—15 ספינות איטלקיות עסקו בדייג במים עמוקים ורוב הדגה סופקה על ידיהן , השאר , 5184 — טון — הובא מחוץ לארץ . עם פרוץ המלחמה לא הורשו עוד הדייגים האיטלקים לדוג במימי ארץ ישראל , יחד עם זה צומצם יבוא הדגים לארץ למינימום לרגל גיוסן של כל אניות הסוחר לצרכי המלחמה . בעת ובעונה אחת גדלה תצרוכת הדגה פי כמה לרגל חנייתו של הצבא הבריטי הגדול בארץ ישראל . אי האפשרות למלא את התצרוכת הולידה את ה"שוק השחור . " סרסורים מכל המינים פתחו במסחר בספינות דייג , במנועים משומשים , ברבי חובלים , דייגים ומלחים , ונהגו בכל אלה כאילו סחרו בשקי םוכר או קפה , שהיו מעבירים מיד ליד , מבלי שיסתכל הקונה בסחורה . חברות דייג קמו לעשרות . ממשלת המנדט היתה מעונינת בעידוד הדייג לצרכי המלחמה וכלכלת הישוב האזרחי , לפיכך לא היה כל קושי בהשגת רשיון לדייג ולהפעלתן של ספינות רעועות . " בהתפתחות הכללית של הדייג העברי בשתי השנים האחרונות" — ' כתב מר שורה פישמן , במאמרו "קואופרטיבים של דייגים בעיר" ( חוברת "בישוב הדייגים , " חשוון תש"ד ,, — . ( תופס הדייג במים עמוקים ( טראול ) את המקום הראשי . בקיץ אשתקד עסקו בדייג זה ארבע ספינות עבריות 2 ) בחיפה ו 2 בתל אביב ) ואילו השנה עוסקים בו 14 ספינות דייג עבריות 4 ) בחיפה ו 10 בתל אביב ' ( ועוד שמונה ספינות גמר בנינן קרוב' והן תחלנה לדוג בחדשים הקרובים . " המצב הגיע לידי כך , שיהודי אחד בנה בשנת 1944 שתי ספינות דייג מבטון , בתפוסה של 15—20 טון . הוא הסביר , כי אמרו לו שספינות כאלה כבר ניבנו מקודם ושגם ה"פונטונים" בהם מובילים סחורות בנחלים , בנויים מבטון ברזל . ואמנם '

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help