sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:298

האיטלקיות . הם דגו במכמרות , במרחק של 10 מילין מן החוף , ואת הדגה מכרו בשוקי הארץ במחירים טובים . בשלהי אותה שנה נעשה הנסיון הראשון לדוג במכמורת גרר על ידי אמריקני ( יהודי ) בשם זאקס . הוא הביא עמו מארצות הברית ספינת מנוע , שכינה אותה בשם "הרברט סמואל . " הספינה היתה מצויירת כהלכה . הושקעו בה 1 . 500 לירות ארץ ישראליות ( סכום כסף ניכר באותם הימים . ( אבל זאקס היה רק דייג חובב . הספינה לא התאימה למטרתה ועובדיה היו חסרי נסיון . בשנים 1931—1927 נעשה הנסיון הראשון לדייג במים עמוקים בקנה מידה גדול ובהשקעת הון רב . מר רוזנגרט הביא לארץ שלוש ספינות גרר מונעות . אחת בעלת תפוסה של 100 טון ושתיים קטנות יותר . גם בהן עבד צוות דייגים , שהובאו מארצות הצפון , שאליהם נצטרפו כמה צעירים עברים , שלא היו דייגים מקצועיים אלא טירונים . ספינות אלו הפליגו בים התיכון ובים סוף , ומבחינה זו ניתן לומר שאנשיהן היו חלוצי הדייג בים סוף מאז ימי שלמה המלך ? . רוזנגרט ניסה להקים גם את מנגנון השיווק הראשון בארץ ישראל , ולשם כך פתח חנויות מיוחדות משלו בנקודות שונות בארץ . אך מפעלו החלוצי נכשל , כשם שנכשלו המפעלים שקדמו לו מפאת חוסר התענינות המוסדות הרשמיים . " הרבה הון ומרץ הושקעו במפעל החלוצי הזה" — כתב מאיר גלברט בחוברתו ' " היהודים והספנות — . " "מפעל זה לחם על קיומו במשך שנים ארוכות . גורמים רבים הכשילוהו . במידה רבד . יש לזקוף זאת על חשבון חוסר ההכשרה של עובדי הספינות . שתים מספינותיו של הי רוזנגרט ,, מאכס נורדאר' ו"הרקולס" עברו לידים אחרות , אבל גם בעליהם החדשים לא ראו בהם ברבה . " בשנת 1935 נבנתה באיטליה לפי הזמנתו של מר פרנקל מהולנד , בשותפות עם מר גולדברג , ספינת גרר , שהועברה לארץ ישראל ונקראה בשם ,, בכורה . " מר פרנקל יהד עם רב החובל לוצאטו החלו לדוג בה בהשתמשם בשיטת מכמורת גרר . אולם גם גסיון זה נכשל מפאת חוסר הון חוזר ומפני מחסור בדייגים בעלי מקצוע , ומה עוד שגם מנוע הספינה לא התאים לתפקידו . בשנת 1937 נחכרה הספינה על ידי מחלקת הים של הסוכנות היהודית , שהחליטה להמשיך בד . את הדייג , אך גם היא נכשלה . ב"בכורה" עבדו גם רב החובל באייבסקי והמהנדס מאלינוב . זד . האחרון היה מהנדס מכונאי ממדרגה ראשונה , אך , כאמור , המנוע לא התאים לתפקידו . ועל באייבסקי , במקום לעסוק בדייג ממש , הטילו את התפקיד ללמד טירונים . במשך תקופה מסויימת עבדו בה גם שנים מבוגרי בית הספר בצייביטאווקיה : עמנואל כהנוביץ ורפאלי . בשנת 1942 נמכרה "בכורה" לגוי גרמני , קפיטן פיץ . הוא עבד בה במשך שנים , יסד חברה והוציא מניות על אלפי לירות , שנרכשו על ידי יהודים מארץ ישראל . אך בסופה פשטה חברה זו את הרגל ופרשת "בכורה" באר , לקיצה . 9 י נ י ק י ה " פיניקיה" היתה ספינת הדייג העברית הראשונה בארץ ישראל שנבנתה בידים עבריות ( בשנת . ( 1937 שלושה אנשים בנו אותה : המהנדסים פלינר ומאלינוב וקפיטן באייבסקי . זו היתה ספינה מפרשית מוטורית דו תרנית . אורכה 10 מטרים והמנוע " בולינדר" בעל עוצמה של 10 כוחות סוס . היא צויידד . ברשתות גרר ובמחסן רחב ידיים לדגים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help