sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:279

דייגי א מ ט ר ג ן מי הוא היהודי שלא שמע על אסטרבן השוכנת במקום בו משתפכת הוולגה אל ? הים הכספי ואשר למליחיה — "אסטרכנסקאיה סיליודקא" — יצאו מוניטין בעולם כולו ? מי היה יכול להאמין' כי בעיר רוסית טהורה זו , שמעבר לנהר הסמבטיון , ומחוץ ל"תחום המושב" ברוסיה הצארית , חיו יהודים כשרים ועסקו לא כשאר הבריות — בתורה ובמסחר , אלא התפרנסו על הדייג — "מלאכת גוים בזויה" ן "השמעתם ... ? " " דייגים יהודים" ג איש לא רצה להאמין ... עד אשר יופ י בהיר אחר ירדו עשרה מהם לנמל יפו ... איש לא שם לבו ל"עולי רגל" אלה — גויים ככל הגויים , גבוהי קומה , רחבי גרם , בעלי כפות ידיים מיובלות ושפתם רוסית . מדי שנה בשנה עלו "מוז'יקים '' ( איכרים ) כאלה לפלשתינה כדי להשתטח ? על הקבר הקדוש . אך מה רבה היתה הבהלה , כאשר במפתיע , בערוב היום , צעדו אותם ה"מוז'יקים" במגפיהם הגסים לבית הכנסת הישן "שבנווה שלום" ( אחד מפרברי יפו , ( הסבו את ? פניהם מזרחה ואמרו בכוונה את תפילת "השמונה עשרה . " אין קץ ואין גבול לנסים של הקדוש ברוך הוא ... זמן רב עמד קהל המתפללים נבוך ונדהם , עד שהשתכנע , כי אמנם לא "מוז'יקים" הם אלה , אלא יהודים כשרים שומרי מצוות . דייגי אםטרכן חזרו לארצם הרחוקה כלעומת שבאו והפרשה נשכחה . " לפני ימים אחדים — / ' כתב איתמר בן אב"י ב"האור / ' מיום ה' בטבת היתרע"ג , — , 1913 "נתגלגל אחד גליונות ה"צפירה" לידי , ובהעיפי את עיני לתוכו , מצאתי בו את הידיעה הקצרה הבאה בין שאר הידיעות מארץ ישראל : — , הגיעו ליפו עשרה דייגים יהודימ מאסטרכן . ברצונם להשתקע בארצנו ולחיות מעמלם . הדייגים האלה חשבו בראשונה להתישב ביפו . אחר כך מצאו את התנאים בחדרה הרבה יותר נוחים להם והחליטו לעבור לחפצי בה , על יד חדרה , ולהחל שם במלאכת הדייגות . אבל לזה נצרכים מכשירים , רשתות , סירות וכדומה , ולאנשים האלה אין כסף . אמנם חשבו הדייגים האםטרכנים על אודות הלוואה ויפנו למקומות שונים ) אולם הצלח לא הצליחו , כי אין לדברים שכאלה כל מקום בכל המשרדים והמוסדות שבארץ ישראל , אף לא בחוץ לארץ . הדייגים היהודים היו , איפוא , מוכרחים לוותר על החלטתם — ולשוב לאםטרכף . " ,, האין ידיעה זו מרעישה ומדהימה — , " שואל בךאב"י ,, — , הגעו בנפשכם ; יהודים באים ארצה לא בתור "שנוררים , " לא בתור מבקשי צדקה , אלא בתור אנשים בריאים , הרוצים לעשות בארץ זו דבר מה ולחיות בה בזעת אפם , וכשבאים היהודים האלה מעיר רחוקה כל כד' — מאסטרכן אשר במזרחה של רוסיה האירופית ליפו , זה מרכז הישוב היהודי החדש , אין איש שם לב אליהם , אין משרד מתענין בהם , אין יועץ נותן להם אף עצות קלושות שאנו עשירים בהם למדי , והיהודים האלה מחוייבים לנוד ולנוע , לבקש לעצמם את הדרך ילכו בה , ולהחליט לסוף כי אין מקומם בארץ . אותה הספינה שהסיעה אותם אלינו , מלאי תקוות וחלומות , תסיע אותם לאודיםה שוב , ועשרת הדייגים , אשר אמרו ליסחוב אחריהם עוד עשרות ועשרות כמוהם ... יספרו בחזרם לאסטרכן הרחוקה , כי אין ארץ ישראל ואין ? עברים , כי הכל הבל ורעות רוח וכי צריו להיוואש ולשכוח את ציון " ... ,, , איד אפשרי הדבר — , " שואל שוב איתמר בן אב"י — , "שמנהיגי ישובנו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help