sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:225

" מלאכת הספנות דורשת מאתנו קודם כל הסתגלות לחיי הים . הסתגלות זו ד \ א גופנית ונפשית כאחת . אין אדם יכול ללמוד את המקצוע ביבשה ולבוא להשתמש בו בים . ולא די להכיר את הים . יש ללמוד לחיות עמו , כביכול , בשלום . לא לחינם דורשים מכל מי שמקבל תעודת מקצוע ימי גם תעודת אישור , שהפליג קודם לכן מספר שנים בים . החוק המקובל בבית הספר הימי בלטביה קובע , כי אין אדם מתקבל בו אלא אם כן הפליג בים לפחות במשך תשעה חדשים , מהם לפחות ארבעה חדשים בספינת מפרש . " ,, האיש העובר את הכשרתו הימית המעשית על הים ומסתגל לחיי העבודה " השחורים" בטרם קיבל את הכשרתו העיונית , ייטיב לדעת את מקצועו לאחר שיסיים את קורס לימודיו בביה '' ם . מבחינה זאת גדול ערכה של "תיאודור הרצל . " הבית"רים שגמרו את הכשרתם הימית על מפרשית זו , מהווים עתה חומר מצויין כספנים ובחניכי בית הספר הימי לקצינים" ( הכוונה לביה"ס בצ'יביטאווקיה . ( " הבית"רי מקבל את הכשרתו ב"תיאודור הרצל" במשך שתי עונות , משמע במשך שנים עשר חודש . הוא משתתף בכל הפלגות הספינה , בעבודות הבדק , הטעינה והפריקה . היו מקרים בהם נאלצנו לעשות את עבודת הטעינה והפריקה במו ידינו , הואיל והמנוע להרמת מטענים נתקלקל . הספינה היא ישנה ולכן תכופות הן עבודות בדק הן בשעת עגינתה בנמל והן בהיותה בים . וגם עבודה זו נעשית על ידי הבית"רים . חוץ מזה מוקדשות שעות מספר להוראות עבודות מעשיות ובמידת מה ללימודים עיוניים . " " הבית"רים מתחלקים לשתי אשמורות , אחת יוצאת לשמירה ביחד עמ רב החובל , השניה עם סגנו . את אשמורת רב החובל מנהל רב המלחים הבית"רי . נל אחד מאנשי האשמורה עומד שעה אחת על ההגה ובלילה על חרטום האניה כצופה . היתר עסוקים בעבודות הספינה הרב גוניות , כגון בעוגנים , במפרשים , במדידת המהירות והעומק , בשאיבת מים וכיוצא באלו . גם בזמן שהים שקט טרודים אנשי האשמורה בעבודות תיקון מערכת המפרשים , בדק הספינה , ניקויה ועוד . " " קשה היא העבודה בספינה בכל יום , אך קשה היא כפליים בהתחזק הרוח בימי הסער , במטר הסוחף , ובהשתולל נחשולי הגלים ... כשיש לטפס אל ראש התורן בספינה המטלטלת הנה והנה , כשעליו להלך על ה"בושפריט" ( מוט החרטום ) כדי לאסוף ולקשור את המפרשים הקדמיים בשעה שהאניה עולה על רכס גל ויורדת תהומה , וכשברוח עזה עליך להפנות ולאמץ את המפרשים , עת סילוני מים אדירים עולים ומכסים את הסיפון שעליו אתה עומד . " , רק בגמר השמירה יכולים הבית"רים להיכנס לתאם , לפשוט את בגדיהם הרטובים , להתחמם ולשכב לנוח , כי אז מחליפה אותם האשמורה השניה . אך לא תמיד ניתנת החופשה בגמר האשמורה . בשעת סערה לא תספיק אשמורה אחת , ואז ? מעירים את האשמורה השניה' ושתיהן נשארות על הסיפון כל עוד יש בהם צורך . יש אשר נקרעים המפרשים במשב רוח וניזוק החיבול ואז עובדים אנו ( שתי המשמרות ) שעות רבות נוספות ובכוחות עצמנו מתקנים אנו את הטעון תיקון . פעמים ' פקדו אותנו סערות שאילצונו לעבוד עשרים וארבע שעות ליממה : לשאוב מים מבטן הספינה , להשליך הימה את המטען שנערם על הסיפון , כדי להקל מעל הספינה , ועוד ועוד " ..

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help