sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:223

ימאים' ולא רק רבי חובלימ' אלא גם רבי מלחים ויורדי ים רגילים . רק מי שיתחיל את הכשרתו הימית ,, מאל"ף" יכול להיות ימאי וקברניט הראוי לשמו " ... " היתר . עוד סיבה שתודות לה עלה בידינו לשכנע את ידידינו לתת את תמיכתם למפעלנו , והיא נעוצה בעמדתה של בית"ר לשאלת הכשרת הנוער בגולה . המקצועות ה"אינטליגנטיים" לשעבר נסגרו בפנינו והיה עלינו למצוא את פרנסתנו כפועלים ובעלי מלאכה , נאלצנו איפוא לחפש דרכים חדשות לפתרון בעיה זו . והנה במקצוע הימי , שהיה עד כה כמעט יודנראיך " ) נקי מיהודים (* מצאנו את הדרך החדשה — דרך חלוצית " להכשרת ימאים . . * לצוות "תיאודור הרצל * קיבלנו ארבעה אנשים בלבד : רב חובל , קצין ראשון , רב מלחים וטבח . כמלחים שירתו למן הרגע הראשון בוגרי הפלוגות הימיות שלנו . הם למדו חיש מהר למלא את התפקידים שהוטלו עליהם , לרבות עבודת הטעינה והפריקה , שכרגיל ממלאים אותה הסוורים והסבלים . הוטל על בחורינו ללמוד גם את המלאכה המייגעת הזאת , שהרי אף היא דרושה בארץ ישראל . " " סמלה הבינלאומי של "תיאודור הרצל" מורכב מארבע אותיות .,, VLFU" ספינת מפרשים זו , בעלת שלושת תרנים , נבנתה בשנת 1909 בטאלין ( בימי שלטונה של רוסיה האצרית נקרא נמל זה בשם רבל . ( היא עשויה מעץ אורן . אורכה 101 . 4 רגל , רוחבה 26 . 9 וגובהה 11 . 4 רגל . גובה תרניה מגיע ל 103 רגל . שטח עשרת מפרשיה הוא 700 מטרים מרובעים . תפוסתה הנקיה היא 320 טון ( בערך 400 טון קיבול — י . ה , ( . שטח מחסני המטען הוא 508 מטרים מעוקבים . ישנם שני מחסנים . הספינה היא מפרשית והמנוע היחידי שלה ( ששה כוחות סוס ) משמש להרמת העוגנים ותרני המטען . " כדי להפליג בימים היתה "תיאודור הרצל" נאלצת להסיע מטענים לכיסויי הוצאותיה . במשך ארבע השנים 1938—1935 בקרה הספינה בתשע מדינות וב 27 נמלים . ' עברה בתקופה זו 9146 מילין ימיים והסיעה מטען בשיעור 7300 טון . 42 איש נתאמנו בקורם הימי המעשי על סיפונה של "תיאודור הרצל / ' ואולפ רק 20 קבלו תעודות גמר ! 15 הפסיקו את הפלגתם לפני שעמדו במבחנים ושבעה נמצאו בלתי ראויים להמשיך בהכשרתם ! שלושה סיימו את ביה"ס לקצינים . בצייביטאווקיה , ושלושה התקבלו לבית הספר הימי בלטביה . נסיונות קשים עברו על החניכים באימוני מסעותיהם . הנה קטע מיומן הספינה , הקורע אשנב למקצת הרפתקאותיהם : 30 „ בספטמבר , 1938 שעה . 15 . 00 אנו מרימים את עוגנינו ומפליגים בדרכנו לקגיגה ( דניה 3 ... ( באוקטובר . הים שקט ואין רוח , אך ב 12 . 00 מתחילה לנשוב רוח נגדית הגוברת והולכת ובשעה 15 . 00 מגיעה לעצמה של 7—8 "באלים" ( דרגה 7—8 י . ה ( . אין באפשרותנו להתקדם ברוח נגדית זו . " 4 „ באוקטובר . הרוח פונה דרומה ומתחזקת . בשעת הורדת המפרשים נקרע מפרש התורן השני . הבחורים מטופלים בתיקון המפרשים ובשאיבת מים . רק הפעלתם הבלתי פוסקת של משאבות היד עשויה למנוע את חדירת המים לבטן האניה למעלה משיעור 25 אינצ'ים * . הבחורים עייפים ורטובים , אד מחזיקים מעמד . " 5 „ באוקטובר . הסערה מדרום מערב נמשכת . עוצמתה מגיעה לעתים עד בערר 25 סנטימטרים .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help