sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

למפקדה של "שרה א "' ואות הצטיינות בדרגה נמוכה יותר לקציניה . אך הידיעה על כר הגיעה לאוזני הערבים הקיצונים וגרמה לשערוריה , שבעקבותיה נאלץ הביי לדחות את בקשת שייך אל מדינה . כפי שכבר סופר לעיל , לא נצטמצמו ביקורינו בבירת טוניס בלבד . בקרתי בכמה מערי השדה בלווית קציני , בין השאר ב"סוסה '' ב"קבס" וב"קרת חדשר , " . ונתקבלנו בהן בהתלהבות רבה . רק על ביקור אחד ברצוני לספר , אף כי בעצמי לא השתתפתי בו . יום אחד בשבתי בתאי ב"שרה אי / ' באו לבקרני שלושה יהודים מן האי ג'רבה , שנשלחו במיוחד כדי להזמיננו לביקור אצלם . שלושה ארזים , בני הגזע השמי , ניצבו לפני . גברים יפי תואר כאלה לא פגשתי מימי . הם היו לבושים לבוש טוניסאי ערבי מסורתי , חבושי "שאשיר " . אדומה לראשם , וכל עצמם נראו בעיני כנסיכי מזרח קדומים מסיפורי אלף לילה ולילה . גם בדרך דיבורם והתנהגותם ניכרה מידת האצילות וההדר . הם סיפרו לי על האי המופלא הזה בו חיים יהודים מימי חורבן בית ראשון , שומרים בקפדנות על מצוות התורה וחולמים על "השנה הבאה בירושלים . " ההבדל בין יהודי ג'רבת לבין שאר יהודי טוניס ניכר מיד . הצעירים שעמדו לפני התנכרו בהשתייכותם לגזע מיוחד במינו , גזע פטריארכלי , בני עם קדוש . כל סימני הגיטו היהודי , כל ארשת פני יהודי הגולה של רדיפות ותלאות , לא נראו בפניהם , — לא בהופעתם החיצונית ולא בהליכותיהם . יהודי גירבח הם בני שבט עברי לוחם' קנאי לדתו ונכונים להקריב חייהם על כבוד עמם ואמונתם . הם ספרו לי , כי הערבים הגרים בשכנותם אינם מעזים להתנקש ביהודי מעולם ואף לא לפגוע בדת ישראל בכל צורה שהיא . צר היה לי שלא עלה בידי לבקר בג'רבה . באייבםקי , שעמד בראש משלחת של קצינים ופרחי קצונד , מ"שרה א "' לאותו אי מופלא , חזר מן הביקור , בו נתקבלו בכבוד מלכים , מלא התפעלות ורשמים . " ארץ משונה — , " כתב באייבסקי ביומנו , שקטעים ממנו נתפרסמו בעתון " הארץ" מיום — , 15 . 2 . 48 "ויזירים גדולים , לבושים "סמוקינגים / ' והרב הראשי ב"שאשיה / ' גלימת ריקמתים , ו"גאנדורה" האבילית , המופשלת הפשלה ציורית מאד מעל לכתף השמאלית , מכניס את אורחיו לטרקלין , שריצפתו ריצפת פסיפס וכל רהיטיו הם שטיחים , כרי צבעונין ודלפקים קטנים , בעלי שמונה צלעות , ומקריב את " הכיבוד" בצלחת נחושת אחת , לעשרים איש . ובמקום כפות ומזלגות — חמש אצבעות היד . לא מחמת דלות בידואית , אלא מתוך יחס ביטול אמיתי , מעומקא דליבא , למותרות נוסח אירופה . אך כלים קלוקלים הם אלה , שהביאו בחורינו מצרפת : מלבוש שאינו נוח ללבשו ; רהיטים , שנוח לבעל הבית להושיב בהם את אורחיו , אם יש את נפשו שלא יאריכו בישיבה ! מזלגות כדי שהאורח יידקר בלשונו , או ינקר בשיניו ויחסוך פיו מלאכול נתח מיוחד ; ותבשילים , שכל האוכל אותם רעב שבעתיים . אמנם דברי קיטרוג אלה על נושא אירופה , — לא מפי הרב הראשי שמעתי , אלא מאחד היהודים הטוניסאים . אך מחשבה זו אחת היא לכל בני טוניס אלה . כלומר : המון העם , הזר עד היום להשפעת אירופה . " אותו יהודי לא היה בעצם בן טוניס , אלא תושב ג'רבה . הלא היא עיירה יהודית נידחת באחד מאיי טוניס . ג'רבה — עיר קטנה , שכולה יהודית , שלושת אלפים נפש בה . יהודים , שלא משו ממקומם במשך גי אלפי שנה . הם יושבים כאן "מחורבן בית ראשון . " וכולם עד אחד ... "כהנים . "

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help