sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

בסעיף ב' של הפקודה נאמר : . 1 „ פלוגות ההכשרה הימיות תיווצרנה בכל הקננים הנמצאים בערי החוף . . 2 הן תיחשבנה לפלוגות שירות ימיות . זמן הלימודים יתחלק לעונות . המשתתפים בפ . ש . י . יהיו פטורים מהשתתפות בכל עבודה אחרת בקן , היות ותכנית פ . ש . י . תכלול את ההכשרה ההגנתית והתרבותית . " ב 30 למאי באותה שנה נתפרסמה מטעם המחלקה הימית של שלטון בית"ר פקודה מס . ' 27 בהמשך לפקודה מס . , 5 בה נאמר , בין היתר : " פלוגות השרות הימי תתחלקנה לשלושה סוגים : לספנות , לדייג ולבנאות ימית . בפקודה זאת נפרסם ר ק את התכנית הכללית לספנות ולדייג . " " הקורם בפ . ש . י . ימשך 9 חדשים ויכלול לימוד עיוני ועבודה מעשית בים . לאחר גמר ההכשרה העיונית' יצטרך הבר הפ . ש . י . לעלות על ספינת דייג , או אנית משא כדי לקבל את הכשרתו המעשית . רק לאחר שתהיה בידו תעודה רשמית מחברה ( של ספנות , ( או מרב חובל , המעידה על נסיון מעשי של לא פחות מ 6 חדשים בספינת מפרש , או 9 חדשים באניה — יקבל הבית"רי אישור רשמי על גמר הכשרתו הימית . אלה שיסיימו רק את ההכשרה העיונית , מבלי להתמחות למעשה , לא תובא הכשרתם בחשבון . " הכינוס השני של בית " ר העולמית בקראקוב ( פולין ) כינוס זה נפתח בששה בינואר . 1935 הפעם לא חששנו להציג את שאלת תחית הימאות העברית בפני הכינוס , ולדרוש כי "כיבוש הים" ייהפך לחלק אינטגרלי של התכנית והחינוך הבית"רי . הפעם העלינו בפני הכינוס העולמי , לא הצעות ותכניות עיוניות בלבד . המחלקה הימית של שלטון בית"ר פעלה זה למעלה משלוש שנים . הסברה רחבה ניתנה על ידינו בכתב ובעל פה על שאלת החיתה של הימאות העברית , ברחבי העולם כולו . רעיון תחית הימאות העברית הועלה בו במלוא היקפו . רעיון "צועני הים" ( עליה "בלתי חוקית" בסירות מפרש מחופי אירופה ) שוב לא היה זר בחוגי בית"ר' ולעת הזאת כבר פעלו בקנני בית"ר אחדים באירופה ובמזרח הרחוק והקרוב קבוצות הכשרה ימיות לספנות ולדייג . הישגה הגדול של המחלקה הימית התבטא בפתיחת בית הספר הימי המקצועי לקציני סיפון ולדייג בצייביטאווקיה . בדו"ח שלי על פעולות המחלקה הימית של שלטון בית"ר ( בתקופה שבין הכינוס העולמי הראשון בדנציג לבין הכינוס השני בקראקוב ) ובהרצאתי על תכניותינו לעתיד לבוא . אמרתי בין השאר : " עתידה של ארץ ישראל תלוי בים . תפקיד מכריע לו לים בתקומתה ובקיומה של המדינה העברית בארץ ישראל , הן מבחינה כלכלית והן מבחינה מדינית ובטחונית . כל השולט על דרכי תחבורה טובים יותר , מצבו האסטרטגי טוב יותר . בארצות הגובלות עם הים מוצא חלק ניכר מאזרחיהן את פרנסתו על המים . אם נזכור את מאבקה של רוסיה על ה"חלון לאירופה" ואת מאבקה של פולין על ה"פרוזדור , " נבין מה רב ערכו של הים להתפתחותם ולבטחונם של מדינות ועמים . והנה' בארץ ישראל , הגובלת לבל אורכה המערבי עם ים התיכון , ומהווה מרכז הצטלבות לדרכי התחבורה הבין לאומיים , בים' באוויר וביבשה' אין המוסדות הציונים הרשמיים מתענינים כלל בבעית תחיתה של הימאות העברית .

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help