sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

בפירסומים הרשמיים של "אגודת יורדי ים זבולון" אנו מוצאים שני תאריכי יסוד לאגודה , שאינם עולים בקנה אחד . יש המקדים לשנת 1928 ויש המאחר לשנת . 1931 כששאלתי את שמואל הלוי לפשר אי ההתאמה השיב לי , כי שני התאריכים נכונים . משל למה הדבר דומה ? — למאה הערים היווניות , שרבו ביניהן על מקום הולדתו של הומירוס . לאחר חקירות מדוקדקות הוברר , שאמנם לא יתכן , כי המשורר היווני הדגול נולד במאה ערים , אך הדעת נותנת שהוא נולד באחת משלוש . בא אותו מורה וקבע נוסחה משלו בשביל תלמידיו , וכה דבריו : "שהומרוס נולד במאה ערים , אלה הם דברי בלע , אך שהוא נולד בשלוש ערים , זאת היא אמת , סלה . " ובכל זאת צדק שמואל הלוי : האגודה אמנם נוסדה בשנת , 1928 אד קיבלה צורה של תנועת נוער רק בראשית . 1931 בין מייסדי "אגודת יורדי ימ זבולון" יש להזכיר , מחוץ לארבעת עמודי התווך שלה , גם את עורכי הדין הורם פרבשטין ואפרתי . מבחינת סעד הציבור חשובה היתה גם הצטרפותו לאגודה של ד"ר ח . בוגרשוב ( בוגר , ( מנהל הגימנסיה "הרצליה / ' כי כן בכך עודד גם את הנוער הלומד להכנס לשורות "זבולון . " עם היווסדה הציגה לה האגודה למטרה "להקים , לעזור ולעודד מפעלים ימיים עברים בארץ ישראל ולייסד חברת ספנות עברית . " על קורות אגודת "זבולון" בראשיתה קבלתי ידיעות נוספות מרבי החובל אהרן ישראליתן ויוסף פודולי , מראשוני הימאים בארץ . שניהם היו מן המדריכים הראשונים באגודת "זבולון" ונימנו בין חברי הנהלתו . אחרי פטירתו של טובים נתמנה ישראליתן כממלא מקום המפקד הכללי של האגודה . אהרן ישראליתן סיים את חוק למוריו העיוניים כרב החובל בשנת , 1925 בבית הספר הימי הממלכתי על שמו של גאריבאלדי , בטריאסט . אחר מכן שירת במשך שנתיים באניות החברה הגרמנית ,, זימרס , " ושוב חזר לספסל הלמודים בשנת , 1927 הפעם בבית הםפר הימי הממלכתי בניאפול . שם התמחה בכלכלה ימית ובניהול חברות ספנות ונמלים . לאחר ארבע שנים , בשנת , 1931 קיבל את התואר ד"ר למדע הכלכלה הימית . ישראליתן היה אחד מיוזמי "חברת שרות ימית ארץ ישראלית" ' שבשנת 1934 רכשה את הספינה "כרמל . " כתוצאה ישירה מפעילות חברה זו קמה לאחר זמן חברת ספנות א"י "עתיד . " ישראליתן הוא שיזם וייסד גם את חברת "שופטי ישראל , " בעלת האניה "בן נוך . הוא נפטר ביום י"א בטבת , תשי"ט . ( 22 . 12 . 58 ) רב החובל יוסף פודולי , סיים אף הוא את חוק לימודיו העיוניים ( בשנת ( 1926 באותו בית םפר ממלכתי ימי בטריאסט . אחרי כן שירת באניות בריטיות של יורופיאן " שיפינג קופי " , שהיתרו בבעלותם של שלושה שותפים יהודים : רפפורט , האחים פוליאק , ודה שליט , ובחברת "אלדרס אנד פייר , " באניות להובלת פרי . לאחר ארבע שנות שרות הוזמן פודולי על ידי ד"ר גורביץ לארץ כדי לפקד על אניה שעמדה "זבולון" לרכוש לאימון חניכיה וגם להדריך בביה"ם הימי "זבולון . " אך האניה לא נקנתה ובית הספר שנפתח , נסגר לאחר זמן קצר . בארץ ישראל שימש פודולי כחובל ראשי באניה "הר כרמל * ואחר כך כסגן מנהל העבודה בנמל תל אביב . בימי מלחמת העולם השניה חזר ושירת באניות בריטיות , משנת 1943 עד 1946 שימש כנתב " ) פיילוט ( " בנמל מאסאואה שבאריתריאה . למרות עברם הימי העשיר , ועל אף העובדה , שעם קום המדינה הורגש מחסור קשה בימאים עברים , לא נזקקה ממשלת ישראל לשירותם של ישראליתן ופודוליו

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help