sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

בבבל ובערב' כיורשיהם של הצידונים והיוונים בספנות ובמרכולת הימים . הסחר הזול והמסחר הבינלאומי בכלל הולך והופך למונופולין יהודי אשר תוקפו לא פקע ' עד המאה העשירית' כלומר עד עליתן של ערי המסחר האיטלקיות הגדולות : אמאלםי , ונציה , בארי ועוד . " על התפשטות נקודות ישובי היהודים במאה הרביעית מעיד הירונימוס , מאבות הכנסיה הנוצרית : "ממאבטיניח ( מארוקו ומערב אלג'יר , ( דרך אפריקה מצרים ופרס , מגיעות הן עד הודו . זה הוא אורך ורוחב ארצותיך יהודה " ! מובן , שהתפשטות זו לאורך החופים נתנה ליהודים יתרונות רבים בעסקי הספנות : חוק מיוחד חוקקו מלכי הויזיגוטים , מושלי ספרד ( במאה החמישית , ( לטובת היהודים' המאשר את זכותם לעסוק בספנות בין נמלי הארץ וחופי אפריקה . וכן עשו גם שליטי רומא באותה תקופה שהעניקו זכויות מיוחדות ליהודים ולשומרונים , ואילו בבבל למדים אנו מן המקורות' כי היהודים העשירים שבמחוזא ( על החידקל ) סחרו עם האוכלוסין שמעבר לים סוף . המשך נפלא למסורת הים של יהודה בים סוף אנו מוצאים באי יוטב ה ( טיראן , ( במפרץ אילת במרחק 175 לךמ דרומה מעציון גבר , נמלו של שלמה המלך . באי זה , על אם הדרך להודו , היה קיים ישוב יהודי עצמאי , שכלכלתו היתה , ללא ספק , על הספנות והדייג . " ונציה יהודית חפשית זרי , — כותב דייר מאיר גלברט בספרו , — "התמידה בקיומה , עד שכבשה יוםטיניאנוס , קיסר ביזאנץ ( במאה הששית . ( באילת עצמה התקיים ישוב של דייגים יהודים , והקוראן יודע לספר על עונש מן השמים , שפגע בהם על שלא נמנעו מלדוג דגים בשבת : הם נהפכו לקופים / ' " באיטליה של המאה הששית , ימי שלטון האוסטגוטים , נתונים הספנות והסחר הימי בחלקם הגדול בידי היהודים . נאפולי של הימים ההם הוא נמל עברי . כאשר בא בליםאריוס , שר צבאו של יוםטיניאנוס קיסר , ושם מצור על העיר , סמכו התושבים על היהודים שיספקו באניותיהם את כל צרכי העיר בדרך הים . ההגנה על הנמל עצמו נמסרה לידי היהודים , שכנראה גרו בקירבתו . גם במזרח וגם במערב נתקל איפוא יוסטיניאנוס קיסר בישובים ימיים יהודים פורחים ונלחם בהם . " " עוד יותר גדול מאשר באיטליה היה חלקם של היהודים בספנות ובסחר הימי של צרפת הדרומית . כל תנועת האניות ומסחר הימים בין מרסיליה , נברונה , ניצה , מונפלייה והמזרח , נתונים במאה הששית בידי היהודים . אבל גם מן המספנות המקומיות , לאורך חופי פרובאנסיה , לא משכו היהודים ידיהם . על כך יעיד סיפור של מעשה נסים , של 6 י המסופר באגדה הנוצרית העתיקה , קרה בשנת : 581 " באניה יהודית , נהוגה בידי מלחים יהודים — , " כלשון אותה אגדה , — "המפליגה מניצה למרםיליה , נמצא נוצרי שהוביל עפר מקבר הנזיר הוספיציום אשר על יד ניצה » העפר נועד למנזר לה ריינם , שעל האי סאנט הונוראט , ליד קאן . הנוצרי לא סיפר לרב החובלים היהודי על מטרת נסיעתו , כנראה מתוך חשש שמא יסרב הלה לקחתו אתו . והנה קרה נס : משהגיעה האניה לקרבת האי סאנט הונוראט , עמדה פתאום האניה מלכת ולא הועילו כל תחבולות המלחים להזיזה ממקומה , עד שגילה הנוצרי את סודו . היהודים הטו את הספינה אל חוף האי , ורק אז נרפאה האניה משתוקה " ... העובדה , שנוצרי אדוק מפליג בספינה יהודית , בשליחות דתית חשובה , מעוררת את המחשבה שלא רבות היו האניות הבלתי יהודיות במקומות ההם" ( שם . (

מכון ז'בוטינסקי בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help